تغذیه مناسب بارداری اهمیت تغذیه در بارداری و مهمترین گروه غذایی

تغذیه مناسب بارداری اهمیت تغذیه در بارداری و مهمترین گروه غذایی

تغذیه مناسب بارداری

سیرابی برای حالت تهوع در زمان بارداری
معجزه میکند و آب روى آتش است.

به علاوه تقویت کننده معده
و مؤثر در درمان کم خونیست.

تغذیه مناسب بارداری ,اهمیت تغذیه در بارداری , مهمترین گروه غذایی مناسب بارداری,دوران بارداری و مواد غذایی ,فهرست غذایی مناسب برای تغذیه در دوران بارداریَ

اهمیت سه ماهه اول دوران بارداری

به دلیل اینکه جفت رابط بین مادر و جنین است و آنچه که مادر تغذیه می کند از راه جفت وارد بدن جنین می شود، تغذیه دوران بارداری حایز اهمیت است.

به لحاظ اینکه کلیه مواد غذایی که برای رشد جنین در حال تشکیل نیاز است به جنین برسد و دیگر اینکه مواد مضر وارد بدن جنین نشود به خصوص در سه ماهه اول بارداری که دوره رشد و نمو جنین است و اعضای مختلف بدن او در حال تشکیل است.تغذیه مناسب بارداری

تغذیه اهمیت بیشتری پیدا می کند سه ماهه دوم و سوم بارداری اندام های بدن جنین کاملا شکل گرفته و در حال رشد است.

برنامه غذایی دوران بارداری بایستی شامل تمام مواد غذایی و معدنی مورد نیاز بدن مادر و جنین باشد به طوری که با رعایت آن، مادر و جنین هردو بدون کمبود، این دوره را سپری کنند.از آنجایی که تغذیه‌ی دوران بارداری نتیجه‌ای مستقیم بر سلامت مادر و جنین دارد، برنامه غذایی و تغذیه مناسب دوران بارداری، اهمیت زیادی می یابد.در دوران بارداری،حد مجازی از افزایش وزن برای خانم‌ها در وزن‌های مختلف ، توصیه می‌شود. افزایش وزن توصیه شده برای یک زن با وزن متوسط،۱۱ تا ۱۶ کیلوگرم  ، برای زنان کم وزن ،حدود ۱۸ کیلوگرم و برای زنان دارای اضافه وزن دارند، نباید در دوران بارداری اقدام به کم کردن وزن نمایند، زیرا با انجام اینکارجنین خود را در معرض خطرات متعدد قرار میدهند. اکثر زنان باید حدود ۳۰۰ کالری به منظور حفاظت از رشد جنین به رژیم غذایی روزامه خود اضافه کنند اضافه کردن این میزان کالری ،از ماه چهارم به بعد ضرورت دارد. غذاهایی که تا ۳۰۰ کالری اضافی به شما می دهند عبارتند از ۲و۲/۱ فنجان شیر کم چرب و یک ساندویچ که مخلفاتی همچون ۸۵ گرم مرغ بدون چربی ویا یک تخم مرغ با دو برش نان تست دارا باشد.

از چه گروه های غذایی مصرف کنیم؟ تغذیه مناسب بارداری

مهمترین گروه غذایی برای جنینی که در حال رشد است پروتئین هاست زیرا پروتئین باعث تشکیل و رشد بدن جنین می شود و برای همین ما به مادر توصیه می کنیم روزانه از گوشت سفید و قرمز و تخم مرغ استفاده کند.

توصیه بر مصرف مواد غذایی از هر چهار گروه غذایی است. برای مثال یک تا دو لیوان شیر یا ماست در روز که تامین کننده کلسیم بدن است و از گروه کربوهیدرات ها که شامل نشاسته و برنج مصرف روزانه تاکید نمی شود،

بلکه مصرف باید به صورتی باشد که بدن مادر به آن احساس نیاز می کند. در آخر مصرف میوه ها و سبزیجات تازه که حاوی مواد معدنی هستند بسیار حایز اهمیت است.

در این دوران مادران باید آب فراوان میل کنند زیرا حجم خون مادر در اثر افزایش جریان خون چند برابر می شود. در نتیجه بدن نیاز به آب فراوان دارد تا این گردش خون را حفظ کند.

تغذیه مناسب بارداری ,اهمیت تغذیه در بارداری , مهمترین گروه غذایی مناسب بارداری,دوران بارداری و مواد غذایی ,فهرست غذایی مناسب برای تغذیه در دوران بارداریَ

گرسنه نمانید

از نظر تغذیه؛ توصیه ما به مادران این است: به جهت فشاری که به دستگاه گوارش او طی حاملگی مخصوصا ماه های آخر وارد می شود .

حتی به دلیل به هم ریختگی هورمون ها ممکن است مادر حالت تهوع داشته باشد و اسید معده زیاد ترشح شود تغذیه با حجم کم و دفعات زیاد صورت گیرد به هیچ وجه گرسنه نماند.

زیرا گرسنگی عوارض جدی و خطرناکی برای جنین دارد و از طرفی غذای سنگین مصرف نکند زیرا باعث سنگینی معده مادر می شود و هضم غذا را مختل می کند.

این غذاها را بخورید

در مورد تهوع بارداری که اغلب مشکل صبحگاهی مادران است و گاهی مادر در طول روز هم با آن مواجه است، یکی از مشکلات اساسی در این دوران است. تغذیه مناسب بارداری

عده زیادی از مادران با این حالت درگیر هستند و عده دیگر حالت خفیف آن را تجربه می کنند، به طوری که وعده غذایی را می توانند مصرف کنند.

ولی اشتهای کمی دارند، درصدی دیگر حالت شدید تهوع را تجربه می کنند و عده ای از آنها نیاز به بستری شدن در مراکز درمانی دارند که از این دسته آزمایش های متعدد و سونوگرافی های مخصوص گرفته می شود تا بررسی شود.

آیا مشکل خاصی نظیر حاملگی های خارج از رحم وجود دارد یا خیر؟ اگر حالت عادی باشد توصیه هایی نظیر عدم استفاده از غذاهای تند، ترش و پرچرب پیشنهاد می شود و همچنین مصرف برخی مواد غذایی حاوی ویتامین B6 تهوع را کم می کند.

به طور مثال سیراب شیردان گوسفند یا پودر زنجبیل که در آب حل شود تهوع را کاهش می دهد. مصرف ویتامین B6 نیز توصیه می شود.

اگر مادر دچار التهاب معده باشد از شربت های معده نظیر آلومینیوم ام جی استفاده می کنیم. این روش ها خط اول درمان ما هستند

ولی اگر مشکل شدیدتر باشد از داروهای دیگر و سرم تراپی و تزریق آمپول های ضدتهوع کمک می گیریم تا معده آرام تر شود و بتواند تغذیه مناسب را دریافت کند.

ارسال شده در تاریخ 20 فوریه 2019 توسط خدیجه ص با موضوع مطلب علمی
بازدید : 1,259
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.