خواص تخم شترمرغ بررسی محتوای تغذیه ای تخم شتر مرغ

خواص تخم شترمرغ بررسی محتوای تغذیه ای تخم شتر مرغ

خواص تخم شترمرغ ?

?منبع غنی تر نسبت به تخم مرغ(حجم بیشتر)
?کلسترول پائین(جایگزین تخم مرغ با کلسترول بالا)
?سرشار از ویتامینE(مناسب برای پوست)

?تخم شترمرغ7برابر تخم مرغ حجم دارد

خواص تخم شترمرغ, بررسی محتوای تغذیه ای تخم شتر مرغ,فواید تخم شترمرغ, محتوای تغذیه ای تخم شتر مرغ,ارزش غذایی تخم شترمرغ, ویتامین های تخم شتر مرغ,

خواص تخم شترمرغ

دانشمندان معتقدند علی رغم محتوای یکسان ارزش تغذیه ای تخم مرغ و تخم شتر مرغ، یک تفاوت بزرگ آن ها در کالری آن ها است.

یک تخم مرغ متوسط معمولا ۷۷ کیلوکالری انرژی دارد در حالی که یک تخم شترمرغ متوسط ۲۰۰۰ کیلوکالری انرژی دارد که البته فراموش نکنیم که این به علت اندازه ی آن است چرا که همان گونه که ذکر شد تخم شترمرغ بیست برابر تخم مرغ است.

محتوای تغذیه ای تخم مرغ و تخم شتر مرغ

در مطالعه ای کنترل شده به این نتیجه رسیده اند که میزان کلسترول تخم شترمرغ کمتر و حاوی مقادیر بیشتری اسیدهای چرب اشباع نشده(بیش از یک باند اشباع) است.

خواص تخم شترمرغ

ویتامین ها و مواد معدنی در تخم شترمرغ تعیین شده و با استاندارد در تخم ماکیان مقایسه شده است. مطالعه در مورد مواد مغذی در تخم پرندگان علاوه بر مشخص کردن ویژگی های تغذیه ای تخم آن ها، می تواند شاخص خوبی برای وضعیت خورد و خوراک(تغذیه) شان باشد. البته قبل از آنالیز تغذیه ای تخم، بررسی محیط زیستی پرندگان و میزان سلامت آن ها بسیار مهم است چرا که در صورت عدم مشکل در سایر موارد این آنالیز تغذیه ای می تواند شاخص خوب و مورد استفاده ای باشد.

آن چه به طور کلی در کیفیت تغذیه ای تخم پرندگان تاثیر دارد محیط زیست آن ها، برنامه ی رشد و سلامتی اشان و ژنتیک می باشد. مثلا در مورد کیفیت تغذیه ماکیان در یک سری بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیده اند که مقدار ویتامین ب۱و بیوتین(ب۸) در تخم وابسته به میزان آن در غذای پرنده است ولی مقدار کولین ارتباطی با غذای پرنده ندارد.

خواص تخم شترمرغ:

-تخم شترمرغ هم جزو مواد غذایی‌ای است که مصرفش به خانم‌های باردار یا افراد مبتلا به کم‌خونی توصیه می‌شود.

-تخم شترمرغ، آهن، اسیدفولیک و کالری بالایی دارد اما میزان روی آن کمتر از تخم‌مرغ است.

-بزرگ‌ترین تفاوت تخم‌مرغ و شترمرغ اندازه و وزن‌شان است. تخم شترمرغ بزرگ‌ترین تخم پرنده در کل دنیاست و معمولا یک و نیم کیلوگرم وزن دارد! بیش از ۱۷/۵ سانتی‌متر ارتفاع و ۱۳/۵ سانتی‌متر عرض دارد! این در حالی است که یک تخم‌مرغ بزرگ نهایتا ۹۰۰ گرم وزن، ۶/۵ سانتی‌متر ارتفاع و ۵سانتی‌متر عرض دارد.

 – مزه تخم‌مرغ و شترمرغ بسیار شبیه به هم است اما پرندگان عادات غذایی متفاوتی دارند و ارزش غذایی تخم‌هایی که می‌گذارند، متفاوت است.

 -میزان پروتئین، چربی و کلسیم این دو مشابه هم است.

-تخم‌مرغ ویتامین A و E بیشتری دارد اما تخم شترمرغ فولیک اسید بیشتری دارد.

-میزان آهن تخم شترمرغ بیشتر است اما روی و مس تخم‌مرغ هم بیشتر از شترمرغ است.

– تخم شترمرغ همچون هیبت این پرنده بسیار بزرگ است و می تواند ده نفر را سیر کند. هر عدد آن یک تا دو کیلوگرم وزن داشته و حاوی 2000 کالری انرژی و هر کدامش معادل 20 عدد تخم مرغ است. عسلی شدن تخم شترمرغ حدود 45 دقیقه و سفت شدن آن دو برابر این زمان طول می کشد.

– از نظر طعم، میزان چربی و پروتئین مانند تخم مرغ است. تحقیقات نشان داده است میزان کلسترول تخم شترمرغ پایین بوده و حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب غیراشباع است.

– مقدار ویتامین E، B5 و منگنز آن از تخم مرغ کمتر؛ اما میزان سلنیوم آن که به تولید و تکثیر اسپرم های سالم کمک می کند، بسیار زیاد است. میزان مس، آهن، روی و کلسیم آن نیز به محتوای خوراک این پرنده بستگی دارد.

– مصریان باستان از تخم های این حیوان برای مصارف دارویی استفاده می کردند.

ارسال شده در تاریخ 13 فوریه 2019 توسط خدیجه ص با موضوع گوناگون
بازدید : 1,655
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.