خواص ریواس برای سلامتی از گیاهان اصیل و با قدمت ایرانی

خواص ریواس برای سلامتی از گیاهان اصیل و با قدمت ایرانی

خواص ریواس

ریواس یکی از گیاهان اصیل و با قدمت ایرانی به حساب می‌آید. ظاهر آن شبیه به کرفس اما صورتی رنگ و طعم آن ترش و شیرین یا ملس است. ریواس بطور طبیعی در فصل بهار تا اوایل تابستان می روید . ساقه ریواس مصرف خوراکی دارد.
خواص ریواس , ریواس از گیاهان اصیل و با قدمت ایرانی, فواید شگفت انگیز ریواس , فواید ساقه ریواس , ریواس در طب سنتی ,ریواس در درمان بیماری ,خاصیت دارویی ریواس
کمتر کسی پیدا می‌شود که نوشیدن یک لیوان شربت ریواس خنک و تگری نیشابور را در فصل‌های گرم سال تجربه نکرده باشد چرا که مادرها و مادربزرگ‌ها همیشه معتقد بودند ریواس حال‌مان را جا می‌آورد و در عین حال کلی خاصیت به بدن‌مان می‌رساند!
البته آشنایی با ریواس فقط به شربت ختم نمی‌شود و با آن می‌توانید خورش، آبگوشت، اشکنه، سالاد، کوکو و حتی لواشک هم تهیه کنید. ریواس سرشار از عناصر معدنی و انواع ویتامین‌هاست و به هضم غذا کمک می‌کند. حال اگر کنجکاو شده‌اید که با سایر خواص و مضرات احتمالی این گیاه خوش‌رنگ و لعاب و دستورات غذایی آن آشنا شوید، با ما همراه باشید.
ریواس یا کرفس صورتی؟!
ریواس گیاه بومی آسیاست و احتمال می‌رود اولین بار در سیبری یا هیمالیا برداشت شده باشد. حتی گفته می‌شود چینی‌ها پیش از میلاد مسیح به عنوان دارو از آن استفاده می‌کردند. در اروپا نیز کشت آن از قرن شانزدهم آغاز شد. جالب است بدانید اهالی شرق ایران ریواس را با عنوان «رواش» می‌شناسند. ریواس از دسته ترشک‌ها به حساب می‌آید و در هوای خنک و فصل بهار می‌روید.

ریواس قرمز روشن و ساقه‌بلند به خانواده سبزیجات تعلق‌دارد اما معمولا میوه محسوب‌می‌شود. ریواس شباهت بسیاری به کرفس دارد و همین باعث شده جایی در میان دسرهای لذیذ داشته باشد. ساقه‌های ریواس را می‌توانید خام هم بخورید. ریواس منبع شگفت‌انگیزی از ویتامین C و مخزنی از مواد معدنی مختلف مانند کلسیم، آهن، پتاسیم و منگنز است.

ریواس مانند یک ملین عمل‌می‌کند. وجود فیبرهای رژیمی، ریواس را برای افرادی که درحال کاهش وزن هستند محبوب کرده‌است. ریواس فواید بسیاری دارد و گنجاندن آن در رژیم غذایی‌تان می‌تواند به رسیدنتان به اهداف سلامتی کمک کند.

ریواس خواص منحصر به فرد و بسیار زیادی دارد که در اینجا به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم:

مقوی قلب و اعصاب است.
با تحریک ترشح نمک‌های صفراوی از کبد، باعث تنظیم جذب چربی از روده می‌شود.

باعث کاهش خونریزی از معده و روده می‌شود.
به رفع اختلالات قاعدگی کمک می‌کند.

ورم ملتحمه چشم را کاهش می‌دهد.
به ترمیم جراحات، زخم‌های چرکی سطحی و سوختگی‌های پوستی کمک می‌کند.

مسرت‌بخش است و باعث رفع افسردگی می‌شود.
لوزالمعده را وادار به ترشح انسولین کرده و قند خون را کاهش می‌دهد.

کاهنده چربی و کلسترول خون است و از ایجاد لخته در رگ‌ها جلوگیری می‌کند.
مصرف مداوم آن باعث تصفیه خون و رفع جوش و دمل می‌شود.

کاهنده شهوت است.
زخم‌های دهان را درمان می‌کند.

سرگیجه و وزوز گوش را کاهش می‌دهد.
فیبر و پتاسیم موجود در آن سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد و باعث کاهش وزن می‌شود.

اسید معده را متعادل می‌کند.
برطرف کننده استرس، ترس و وسواس است.

ماسک ریواس برای برطرف کردن جوشهای چرکى:
پودر گل ریواس را با یک قاشق ماست مخلوط کنید و هفته اى سه بار روى پوست صورت بمالید.

خواص ریواس , ریواس از گیاهان اصیل و با قدمت ایرانی, فواید شگفت انگیز ریواس , فواید ساقه ریواس , ریواس در طب سنتی ,ریواس در درمان بیماری ,خاصیت دارویی ریواس

معجون رنگ پریدگی ریواس:
برای رفع پریدگی رنگ صورت آب ریواس؛ آب هویج (زردک) و آب سیب سرخ را به نسبت مساوی با هم مخلوط نمایید و این نوشیدنی را بنوشید.

لوسیون ریواس برطرف کننده جوش و لک:
ریواس رنده شده را با آب لیمو مخلوط نمایید و این لوسیون را به پوست خود بمالید این لوسیون موجب از بین رفتن جوش و لک می شود.

ماسک ریواس:
ریواس له شده را با مقدارى سرکه مخلوط نمایید و روى تمام صورت بمالید این ماسک براى از بین بردن کک و مک و جوش هاى چرکى و از بین بردن لک و جاى جوش مفید است.

در چه ظرفی ریواس بپزیم؟
هنگام خرید، ساقه‌های جوان و ترد ریواس‌ را انتخاب کنید. برای آماده‌سازی آن نیز باید ریواس را پوست کنده، خرد کنید و بشویید. بهتر است بیشتر از قسمت‌های ترد، نازک و روشن ریواس استفاده کنید زیرا قسمت‌های سبز‌ و تیره‌تر آن کمی به تلخی می‌زنند.

قسمت‌های سفت‌تر آن هم بعد از پخت ریش‌ریش می‌شوند و سفت باقی می‌مانند. لازم به ذکر است که ریواس برای پخت به یک جوش کوتاه احتیاج دارد و اگر مدت طولانی روی حرارت بماند، له می‌شود. به همین دلیل باید آن را در پایان پخت به غذا اضافه کرد. همچنین به دلیل اگزالات پتاسیم موجود در آن، بهتر است در ظروف فلزی به خصوص مسی پخته نشود زیرا مس با غذاهای اسیدی واکنش‌های مضری ایجاد می‌کند.

ارسال شده در تاریخ 20 آوریل 2019 توسط امید ازادمرد با موضوع گوناگون
بازدید : 1,614
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.