خواص زردک هویج ایرانی مصرف زردک و استفاده از خاصیت درمانی

خواص زردک هویج ایرانی مصرف زردک و استفاده از خاصیت درمانی

خواص زردک هویج ایرانی

زردک (هویج ایرانی)

✅ تقویت کننده معده
✅ مفید جهت رفع یبوست
✅نعوظ_آور است مخصوصا اگر به صورت مربا یا حلوا آماده مصرف شود

زردک برای درمان سرفه مزمن, سینه پهلو و وجود خلط سینه و درد آن مفید است؛ البته باید دانست که هضم زردک خام برای معده سخت است و بهتر است پخته آن استفاده شود به خصوص در کسانی که معده ضعیفی دارند.
وی خاطرنشان کرد:زردک یک دوای غذایی است یعنی خاصیت دارویی آن بیش از خاصیت غذایی آن است بنابراین برای استفاده بیش از مقادیر معمول (مثلاً بیش از یک لیوان آب آن در روز) یا برای استفاده در موارد درمانی مانند سنگ کلیه یا کبد سرد و مشکلات ریوی، حتماً مشورت با طبیب متخصص طب ایرانی لازم است.

خواص زردک هویج ایرانی

خواص زردک هویج ایرانی ,هویج ایرانی , خواص هویج ایرانی و زردک, فواید زردک هویج ایرانی ,مصرف زردک و استفاده از خاصیت درمانی زردک , فواید هویج ایرانی,مصرف هویج

خواص زردک یا هویج ایرانی

زردک یا جزر همان هویج ایرانی است که فصل برداشت آن زمستان است. این ریشه خوراکی کاربردهای وسیعی در طب و سفره ایرانیان داشته است اما مدتی است که تولید و مصرف آن به شدت کاهش یافته و کمتر در میوه فروشی ها دیده می شود.

جزر دارای طبیعت گرم و تر در درجه دوم است. اگرچه برخی آن را در درجه اول گرم و تر دانسته اند. این طور به نظر می رسد هویجی که امروزه به هویج فرنگی مشهور است، نوع “بری جزر” است.این ماده خوراکی بسیار مقوی و انرژی بخش بوده و پخته آن خوراک خوبی برای کودکان و افرادی است که ضعف دارند.

خواص زردک

زردک علاوه بر اینکه طعم خوشمزه ای دارد و در بیشتر دستورات غذایی از آن استفاده می شود دارای خواص سلامتی بسیاری است که سلامت پوست، چشم، دستگاه گوارش و دندان، بخشی از خواص این سبزی پرخاصیت را تشکیل می دهند.

 دارای نیروی بازکنندگی انسدادهای کبدی است. خواص زردک هویج ایرانی

معده را تقویت می کند.  ملین و آسان کننده عمل دفع است. میل جنسی را در هر دو جنس افزایش داده، منی را زیاد می کند و نعوظ آور است. در مواردی اگر به جا استفاده شود کمک به دفع سنگ های کلیوی می نماید.

زردک سرشار از بتاکاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامین A می شود و برای سلامت پوست تأثیر فوق العاده ای دارد.

مصرف زردک باعث افزایش بزاق در دهان شده و مواد معدنی اساسی، ویتامین ها و آنزیم هایی را که موجب هضم بهتر غذا می شوند برای بدن فراهم می کند. مصرف منظم این سبزی پرخاصیت کمک خوبی برای پیشگیری از ابتلا به زخم معده و دیگر اختلالات گوارشی خواهد بود.

 زردک ها سرشار از عناصر قلیایی بوده که با ایجاد تعادل در نسبت اسیدی – قلیایی بدن، موجب احیاء و تصفیه خون می شوند.

زردک ها منبع خوبی از پتاسیم محسوب شده که می توانند سطح سدیم را در بدن کنترل کرده و در نتیجه به کاهش سطح فشارخون بالا در بدن کمک مؤثری کنند.

مصرف زردک موجب از بین رفتن میکروب های مضر در دهان شده و احتمال بروز پوسیدگی دندان را کاهش می دهد.

زردک خام یا رنده شده برای بهبود زخم ها، بریدگی ها و التهابات کاربرد مؤثری دارد.زردک ها سرشار از عناصر قلیایی بوده که با ایجاد تعادل در نسبت اسیدی – قلیایی بدن، موجب احیاء و تصفیه خون می شوند

ارسال شده در تاریخ 11 دسامبر 2018 توسط خدیجه ص با موضوع مطلب علمی
بازدید : 1,523
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.