خواص کلم بنفش یا کلم قرمز برای سلامتی و درمان بیماری ها

خواص کلم بنفش یا کلم قرمز برای سلامتی و درمان بیماری ها

خواص کلم بنفش

✅ پیشگیری ازدیابت
✅ مفیدبرای قندخون
✅ جلوگیری ازسرطان
✅ تسکین دردعادت ماهانه
✅ ضدچاقی

خواص کلم بنفش ,کلم بنفش,خواص کلم قرمز,کلم قرمز,خاصیت غذایی کلم قرمز,کلم قرمز برای چه خوب است,کلم قرمز چه خاصیتی دارد,کلم بنفش و سبز,سبزی پر خاصیت کلم ,

در دنیای میوه‌ها و سبزی‌ها، رنگ قرمز یعنی سلامت. به این دلیل که نشان‌دهنده‌ی وجود آنتی‌اکسیدان‌های مهم در خوراکی مورد نظر است. می‌دانیم که آنتی‌اکسیدان‌ها از بین برنده رادیکال‌های آزاد، عامل اصلی ابتلا به انواع سرطان‌ها هستند.

بنابراین خوردن خوراکی‌های قرمز، مانع از ابتلا به سرطان می‌شود. یکی از این آنتی‌اکسیدان‌های مهم «لیکوپن» است.

این آنتی اکسیدان در خوراکی‌های قرمز مانند کلم قرمز، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای قرمز، توت فرنگی، هندوانه و دیگر قرمزها موج می‌زند!

منبع ویتامین C

کلم، سرشار از ویتامین C است. این ویتامین هم نوع دیگری از آنتی‌اکسیدان‌ها است. به همین دلیل مصرف کلم می‌تواند نیاز بدن به این ویتامین مهم را تأمین کند.

نکته مهم‌تر این که در بین خانواده کلم‌ها، کلم قرمز بیش از همه انواع کلم‌ها، ویتامین C دارد. میزان این ویتامین در کلم قرمز دو برابر کلم سبز است.

خواص کلم بنفش ویتامین A

این کلم سرشار ازویتامین A است. این ویتامین فواید زیادی دارد؛ علاوه بر این که یک آنتی‌اکسیدان قوی محسوب می‌شود و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد، قدرت بینایی را بهبود می‌بخشد، مصرف آن برای حفظ سلامت چشم و پوست بسیار مهم است.

در بین خانواده کلم‌ها، کلم قرمز بیش از همه انواع کلم‌ها، ویتامین C دارد. میزان این ویتامین در کلم قرمز دو برابر کلم سبز است

ویتامین A سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند؛ رشد استخوان‌ها را افزایش می‌دهد، بیماری‌های مربوط به چشم را برطرف می‌کند و به بدن کمک می‌کند با عفونت‌ها مقابله کند.

مصرف یک وعده کلم قرمز، سه چهارم نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برآورده می‌کند.

همچنین مصرف روزانه یک چهارم پیمانه آب این گیاه در برطرف کردن سردرد، آسم، برونشیت و مشکلات گوارشی موثر است.

ویتامین K

ویتامین K در این گیاه علاوه برلخته کردن خون، درد و خون ریزی بیش از حد در دوران ماهانه را کاهش می‌دهد و با پوکی استخوان مبارزه می‌کند.

اسید لاکتیک خواص کلم بنفش

اسید لاکتیک (Lactic acid) آن، روده را ضدعفونی می‌کند.

فیتونوترینت‌ها

فیتونوترینت‌ها (phytonutrient) منظور ترکیبات ویژه و طبیعی موجود در برخی خوراکی‌ها مانند انواع میوه و سبزی است. این ترکیبات شیمیایی طبیعی، ناشی از فتوسنتز در گیاهان تولید می‌شود. مصرف مواد غذایی حاوی این ترکیبات، مانع از ابتلا به سرطان بوده و از بین برنده‌ی آلاینده‌های محیطی وارد شده به بدن در شرایط آلودگی هوا است.

فیبر

یکی از دلایل مهم ایجاد نفخ بعد از خوردن کلم، وجود همین فیبر است اما مصرف آن با وجود دردسرهایی که دارد؛ باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود.

این گیاه کم کالری سرشار از فیبر و برای افرادی که نگران وزن خود می‌باشند بسیار مفید است. از طرفی مصرف آن می‌تواند تا مدت زیادی باعث ایجاد احساس سیری شود به همین دلیل مانع از پرخوری خواهد شد. برای آن که راحت‌تر بتوانید برگ‌های سفت کلم را نوش جان کنید، یک یا دو ساعت قبل از خوردن سالاد کلم، کلم را ریز کرده و روی آن دو قاشق روغن زیتون و کمی نمک بریزید. در ظرف را بسته و آن را داخل یخچال بگذارید. به این ترتیب الیاف سفت برگ‌های کلم، کمی نرم می‌شود.

شربت مفید و عالی برای سینه

لئونس کارلیه می‌نویسد: اگر برگ‌های کلم قرمز را بگیرند و با دو برابر آن شکر بپزند شربت مفید و عالی برای سینه خواهد شد. اگر این شربت را با دو برابر آب توت قرمز مخلوط و صاف کنند در رژیم‌های لاغری موثر است. به همین جهت است که بعضی از پزشکان رژیم غذایی در مورد لاغری، مصرف کلم قرمز را که معمولاً مردم مصرف نمی‌کنند تجویز می‌کنند.

کلم قرمز دارای خواص بی شماری است و در مورد میگرن و دردهای رماتیسمی، سیاتیک، دل درد، برونشیت شدید و انسداد رگ‌ها و عضلات بدن استعمال می‌شود.

* آب آن، زخم معده را درمان می‌کند. غنی از آهن و سولفور است. آب این گیاه عفونت‌های قارچی را درمان می‌کند.

* کلسترول سرم خون را کاهش می‌دهد.خواص کلم بنفش

* یک ماده مغذی ضد پیری است. البته کلم قرمز منبع مناسبی از پتاسیم نیز هست بنابراین کسانی که فشار خون بالایی دارند، بهتر است که آن را در رژیم روزانه خود قرار دهند.

* فلاوونوئید موجود در این گیاه خاصیت ضدالتهابی دارد و برای درمان بیماری‌های متعدد مفید است.

کلم قرمز برای تسکین درد‌ها

کلم قرمز برای تسکین درد‌های کلیوی، آرتروز و روماتیسم مفید است. این نوع کلم همچنین به خانم‌های شیرده که با التهاب‌های مرتبط با این دوره درگیر هستند توصیه می‌شود. کلم قرمز حاوی خواص آرامبخشی و مسکنی است که در عین حال به تصفیه خون نیز کمک کرده و در رفع مشکل بی‌خوابی نیز مؤثر عمل می‌کند. این خواص کلم قرمز به وجود ماده‌ای به نام لاکتوکوپیکرین مربوط می‌شود. این ماده در تسکین سرفه‌های خشک و غلط‌دار نیز مؤثر است. می‌توانید چند برگ از این کلم را گرم کرده و روی منطقه دردناک و ملتهب بگذارید تا درد کاهش پیدا کند.

 کلم قرمز برای مقابله با مالاریا

مالاریا که از گزش پشه انتقال می‌یابد گلبول‌های قرمز را درگیر کرده و باعث بروز مشکلاتی مانند کم خونی، لرز، حالت تهوع، استفراغ، سردرد، گیجی، بیهوشی و کما می‌شود. برای درمان مالاریا لازم است که به پزشک متخصص مراجعه و دارو مصرف شود. با این حال مصرف کلم قرمز نیز به دلیل دارا بدون لاکتوکوپیکرین برای مقابله با علائم این بیماری مفید است.خواص کلم بنفش

 کلم قرمز برای کنترل دیابت

مصرف کلم قرمز برای کنترل میزان قند خون مؤثر است، چون این ماده معدنی حاوی انسولین طبیعی است. علاوه بر این به دلیل میزان اندک کالری و کربوهیدرات‌ها و همچنین میزان بالای فیبر‌ها بدون چاقی باعث ایجاد سیری زودهنگام می‌شود؛ بنابراین برای افرادی که از دیابت رنج می‌برد مصرف کلم قرمز در سالاد‌ها یا به صورت نوشیدنی تأثیر زیادی در کنترل گرسنگی دارد.

 بالا بردن استحکام استخوان

با مصرف کلم قرمز می توانید استحکام استخوان های خود را بالا ببرید.

 میزان بالای ویتامین K

میزان بالای ویتامین K موجود در کلم قرمز برای سلامت استخوان‌ها مفید است. این خاصیت مربوط به وجود پروتئین خاصی به نام استئوکالسین در استخوان است که به ویتامین K. نیاز دارد؛ بنابراین توصیه می‌شود برای حفظ سلامت استخوان‌ها به طور مرتب از این کلم استفاده کنید.

ارسال شده در تاریخ 11 فوریه 2019 توسط خدیجه ص با موضوع گوناگون
بازدید : 1,320
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.