خوردنی‌های مضر در بارداری خوراکیهای ممنوعه برای زن حامله

خوردنی‌های مضر در بارداری خوراکیهای ممنوعه برای زن حامله

خوردنی‌های مضر در بارداری

خوردنی‌های مضر برای زن حامله

❣️ خوردنی و نوشیدنی های بسیارگرم یا بسیارسرد
❣️ آنچه قاعدہ آور است

❣️ مواد تند و تیز مانند سرکه، باقلای مصری، زیتون خام، فلفل و امثال آن

خوردنی‌های مضر در بارداری, نوشیدنی های مضر در بارداری, خوراکیهای ممنوعه برای زن حامله, مواد غذایی مضر در حاملگی, مواد غذایی ممنوعه برای زن حامله

ماهی دارای جیوه:

ماهی هایی که دارای جیوه بالا هستند نیز ،در میان بدترین غذاها هستند که موجب سقط جنین می شود، که زنان باردار باید از آن اجتناب کنند مصرف جیوه در دوران بارداری، می تواند منجر به آسیب مغزی و تاخیر رشد در جنین شود. نمونه ای از این گونه ماهی ها، عبارتند از:کوسه، ماهی دزد دریایی، ماهی خال خالی و ماهی تیلفی. کنسرو تن ماهی، جیوه کمتری نسبت به دیگر ماهی ها دارد، اما بهتر است زنان باردار از آن اجتناب کنند شما همچنین، باید از خوردن انواع ماهی ها به شکل سوشی اجتناب کنید، چون محتوای غنی از جیوه دارند.

 نوشیدنی های کافئین دار:

اگر چه بیشتر محققان بر این باور هستند، که مصرف کافئین برای آرامش خوب است، برخی اعتقاد دارند که مصرف کافئین می تواند به افزایش خطر ابتلا به سقط جنین مرتبط باشدبنابراین، زنان باردار در 3 ماه اول حاملگی خود، از این نوشیدنی ها اجتناب کنند ،تا با خطر سقط مواجه نشوند.خوردنی‌های مضر در بارداری

برخی از نوشیدنی‌ها، جزو نوشیدنی‌های سالم محسوب می‌شوند اما صرفا سالم بودن آنها باعث نمی‌شود که تصور کنید مصرف‌شان در دوران بارداری بلامانع و بی‌خطر است مثل چای سبز، چای یخی، نوشابه‌های رژیمی، قهوه‌ و…

الکل

مصرف الکل در دوران بارداری مانع از رشد جسمی و ذهنی جنین می‌شود. حتی برخی نارسایی‌ها در ظاهر جنین و در روح و روان او را نیز ایجاد می‌کند.

کودکانی که از مادران الکی و یا حتی مادرانی که گاهی الکل مصرف می‌کنند به دنیا می‌آیند، در آینده دچار مشکلات جدی در تکلم،‌یادگیری، تمرکز، زبان و بیش فعالی می‌شوند.

چای سرد

ممکن است که این چای واقعا به شما حس نشاط و انرژی بدهد اما کافئین آن بسیار بالا است و نباید مورد مصرف قرار بگیرد.

کافی (قهوه)

اگر نمی‌توانید یک روز را بدون قهوه سر کنید بهتر است مصرف آن را در این دوران بسیار کاهش دهید. به‌طور ایده‌آل حذف قهوه از برنامه غذایی‌تان لازم است اما اگر چنانچه نمی‌توانید اینکار را انجام دهید.

لااقل در مقدار مصرفی آن تجدیدنظر کنید. مصرف زیاد کافئین خصوصا در سه ماه نخست بارداری می‌تواند منجر به سقط جنین شود و می‌تواند سلامتی جنین را به خطر بیندازد. خوردنی‌های مضر در بارداری

مصرف مداوم قهوه باعث تنگ‌تر شدن عروق خونی می‌شود و در نتیجه جریان خون در بدن کاهش می‌یابد و از همین طریق جریان خون در بدن جنین نیز کم می‌شود.

ترکیبات موجود در کافئین باعث کم‌تر جذب شدن آهن که برای رشد جنین بسیار مهم است،‌می‌شوند خانم‌های باردار نباید روزانه بیشتر از 150 میلی‌گرم کافئین مصرف کنند پس عاقلانه است که مصرف قهوه را بسیار کم کنید و خودتان را از این خطرات دور نگاه دارید.

پنیر نرم در بارداری

خوردنی‌های مضر در بارداری, نوشیدنی های مضر در بارداری, خوراکیهای ممنوعه برای زن حامله, مواد غذایی مضر در حاملگی, مواد غذایی ممنوعه برای زن حامله

بهتر است از مصرف پنیرهایی مثل پنیر فتا، پنیر بز و سایر پنیرهای نرم خودداری کنید. اما چرا؟ چون ممکن است پاستوریزه نباشند و آلوده به لیستریا باشند، باکتری که می‌تواند موجب مسمومیت غذایی شود. این پنیرهای نرم به این علت خطرناک هستند که مثل پنیرهای چدار و پارمزان با فراوری باکتری‌هایشان به طور طبیعی کشته نشده است و چون زنان باردار سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر در معرض بیماری‌های مربوط به مواد غذایی قرار دارند که اگر در سه ماهه اول بارداری اتفاق بیفتد ممکن است موجب سقط‌ جنین یا زایمان زودرس شود. خوردنی‌های مضر در بارداری

گوشت در بارداری

موقع خرید گوشت باید خیلی دقت کنید. محصولات فریز شده و منجمد ممکن است آلوده به لیستریا باشند. به همین دلیل، گوشت‌ها را در آب جوش انداخته و بجوشانید تا باکتری‌های آن کشته شود و موقع پخت حتماً انواع گوشت را کامل بپزید. این گوشت‌ها ممکن است آلوده به توکسوپلاسموز باشند که انگلی است که موجب یک نوع عفونت می‌شود و با اینکه نادر است اما ممکن است موجب مرده به دنیا آمدن نوزاد یا یک مشکل حاد برای سلامتی شود.

ماهی در بارداری

احتمالاً می دانید که جیوه که در بسیاری از ماهی‌ها وجود دارد برای بچه خطرناک است. جیوه یک سم عصبی است که رشد مغز جنین را مختل می‌کند. زمانیکه جیوه از آلودگی وارد آب دریا می‌شود، زنجیره غذایی خود را از گیاهان، به ماهی‌های کوچک و بعد به ماهی‌های بزرگ طی می‌کند و آنها را آلوده می‌سازد. ماهی‌هایی که بیشتری مقدار جیوه را دارند باید در لیست غذاهای ممنوعه شما قرار گیرند، ماهی‌هایی مثل: کوسه، شمشیر‌ماهی، ماهی تن آلباکور و شاه‌ماهی، خال‌مخالی. اما همه انواع ماهی‌های تن بد نیستند. اگر عاشق ساندویچ ماهی‌تن هستید، بهتر است از ماهی‌تن‌های کنسروی استفاده کنید که مقدار جیوه آن بسیار کم است و آن را به حداکثر یک یا دو بار در هفته محدود کنید. اشتباهی که بسیاری زنان باردار مرتکب می‌شوند این است که به کلی از خوردن ماهی خودداری می‌کنند. بعنوان مثال ماهی سالمون یا ماهی آزاد حاوی جیوه نیست و منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا3 به حساب می‌آید که در طول بارداری نیاز دارید. اما صرفنظر از نوع ماهی که می‌خورید، بهترین راهکار این است که از خوردن هر چیز خام و نپخته خودداری کنید. خوردنی‌های مضر در بارداری

تخم‌مرغ در بارداری

هیچکس نمی‌گوید تخم‌مرغ که منبعی عالی از پروتئین و موادمغذی خوبی مثل کولین است، نخورید. اما تخم‌مرغ هم در معرض آلودگی به سالمونلا قرار دارد که برای زنان باردار نسبت به بقیه خطرناک‌تر است. بنابراین دقت کنید که نکات ایمنی مربوط به آن را رعایت کنید: فقط تخم‌مرغی را خریداری کنید که در یخچال گذاشته شده است و هر کدام که شکستگی یا ترک داشت را دور بیندازید. از خوردن تخم‌مرغ عسلی خودداری کنید (بهتر است کاملاً آب‌پز شوند تا نیمرو) و همچنین چاشنی سالاد سزار اگر حاوی تخم‌مرغ خام باشد نیز برای شما مناسب نیست. یادتان نرود خمیر پخته‌نشده کیک و شیرینی را هم مزه نکنید!

 ماده‌غذایی که باید در بارداری مصرف کنید

حالا که همه موادغذایی بد و مضر را برایتان توضیح دادیم لیستی از موادمغذی لازم برای زنان باردار را عنوان می‌کنیم که باید در راس سبد خرید روزانه خود قرار دهید.

امگا3‌: این اسیدهای چرب برای رشد مغز و سیستم عصبی مرکزی حیاتی هستند و می‌توانند خطر افسردگی پس از زایمان را کاهش دهد. بهترین منابع: ماهی سالمون، ماهی کولی، بذرکتان، روغن بذرکتان و گردو.

 کولین: این ترکیب شبه ویتامین B نقش مهمی در رشد مغز جنین داشته و از بروز نقص‌های مربوط به نخاع جلوگیری می‌کند. بهترین منابع: گوشت قرمز (به استثنای جگر که زنان باردار نبایند بخورند)، جگر مرغ، تخم‌مرغ، دانه سویا و گیاهک گندم.

 فیبر: یک رژیم پرفیبر نه تنها از بروز مشکلات متداول بارداری مثل یبوست و هموروئید جلوگیری می‌کند بلکه به آزادسازی گلوکز در خون نیز کمک کرده و باعث می‌شود تعادل انرژی بیشتری داشته باشید. بهترین منابع: غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات.

ارسال شده در تاریخ 7 مارس 2019 توسط خدیجه ص با موضوع سلامتی
بازدید : 1,370
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.