درباره روغن زیتون بیشتر بدانیم فواید و خواص روغن زیتون

درباره روغن زیتون بیشتر بدانیم فواید و خواص روغن زیتون

درباره روغن زیتون

#آیا_میدانید

✅روغن زیتون تنهاروغنی است که توسط معده بسیارخوب تحمل می‌شود
✅درواقع روغن زیتون عملکرد محافظتی برای معده داشته و از زخم و التهاب معده جلوگیری می کند

زیتون دارای ارزش افزوده بسیار بالایی است به طوری که در برخی از کشورهای پیشرفته تجارت این محصول معادل تجارت نفت است. زیتون یک میوه روغنی است و نباید در انبار نگهداری شود، به بیان دیگر وقتی زیتون چیده شد باید در مدت زمان کوتاهی روغن آن استخراج شود. چیدن این میوه‌های کوچک و تلخ بسیار دشوار و پر هزینه است.

این میوه‌ها پس از برداشت باید بلافاصله به کارخانه روغن‌کشی برده شده تا چرخ شده و خوب بهم زده ‌شوند بعد از این مرحله این خمیر توسط پرس(وارد کردن فشار سنگین) یا دستگاه‌های گریز از مرکز (سانتریفیوژ) بخش مایع آن که شامل آب و روغن است از تفاله جدا می‌شود و بلافاصله روغن موجود در بخش مایع جدا می‌شود و پس از فیلتر کردن قابل مصرف است.

در مرحله بعد روغن، بسته‌ بندی و در اندازه‌های مختلف وارد بازار می‌شود.البته قبل از عرضه به بازار باید مجوز‌های بهداشتی لازم را کسب کند.

درباره روغن زیتون, فواید و خواص روغن زیتون, همه چیز درباره روغن زیتون, فواید استفاده روغن زیتون ,خواص شگفت انگیز روغن زیتون ,روغن زیتون مناسب برای بیماری های قلبی

درباره روغن زیتون, فواید و خواص روغن زیتون, همه چیز درباره روغن زیتون, فواید استفاده روغن زیتون ,خواص شگفت انگیز روغن زیتون ,روغن زیتون مناسب برای بیماری های قلبی

چرا روغن زیتون تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته است؟ پژوهش‌ها درباره روغن زیتون چه می‌گویند؟

روغن زیتون از عصر برنز در منطقه مدیترانه روغن پایه خوراکی بود. پس سه هزار سال پیش یا بیش از این قدمت دارد. در سال ۱۹۵۸ پژوهشی معروف بر روی اثرات روغن زیتون انجام شد. نتایج این پژوهش نشان داد که مصرف چربی‌های تک اشباع نشده باعث کاهش میزان کلسترول بد خون و در نتیجه کاهش میزان بیماری‌های قلبی می‌شود. (این مطالعه شامل زنان نمی‌شد) در این پژوهش که هفت کشور منطقه مدیترانه بررسی و مقایسه شدند نشان داد که یونان، کمترین میزان بیماری قلبی را دارد زیرا نسبتاً اغلب مردم مصرف‌کننده روغن زیتون بودند.

در نظر داشته باشید یونانیان کارهای دیگری نیز می‌کنند که باعث کاهش میزان بیماری‌های قلبی در آن‌ها می‌شود. یعنی در کنار مصرف روغن زیتون، مردم رژیم غذایی سرشار از گیاهان دارند و میزان متوسطی از ماهی و میزان بسیار اندکی گوشت می‌خورند در حالی که فعالیت فیزیکی آن‌ها نسبتاً زیاد است، پس تشخیص نقش و اهمیت روغن زیتون تا حد زیادی دشوار است. به علاوه در ژاپن که اصلاً روغن زیتون مصرف نمی‌کنند، میزان بیماری‌های قلبی بسیار اندک است.
همچنین بسیاری از مطالعات بعدی بر روی رژیم‌های غذایی سنتی در کشورهای مدیترانه نشان داند که مصرف روغن زیتون، روغن پایه است و برای بیماری‌های قلبی مفید بوده و میزان مرگ و میر را کاهش می‌دهد.

پس چه روغنی میزان سطح کلسترول بد (ال دی ال) را افزایش می‌دهد؟

پژوهش‌های بسیاری شامل مطالعاتی بر روی حیوانات و پژوهش‌های نسبتاً کوتاه مدت وجود دارد که بر روی رابطه میان چربی‌ها و میزان کلسترول خون کار کرده‌اند. روشن است که غذاهایی با میزان چربی‌های اشباع‌نشده باعث کاهش (ال دی ال) کلسترول بد می‌شود هنگامی که آن‌ها را جایگزین غذاهایی با میزان چربی‌های اشباع (مانند کره) کنند. به همین دلیل است که انجمن بیماری‌های قلب و عروق آمریکا بر گنجاندن چربی‌های تک اشباع‌ نشده در رژیم غذایی سالم و مفید برای قلب تأکید می‌کند هرچند میزان چربی‌های اشباع نشده با چند پیوند دوگانه هم توصیه می‌شود. بنابراین اگر دغدغه شما این است که میزان سطح کلسترول خوب خون را افزایش دهید، روغن زیتون توصیه می‌شود.

سایر فواید بالقوه روغن زیتون چیست؟

روغن زیتون حاوی پلی فنل، (گروه بزرگی از ترکیباتی هستند که در بسیاری از غذاهای گیاهی وجود دارد و فواید بسیاری دارد) باید در نظر داشت که گرما دیدن روغن زیتون باعث می‌شود بخشی از این ترکیبات از بین بروند.
در کنار اثر روغن زیتون بر میزان کلسترول خون، از طرق دیگر باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. مثلاً برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که روغن زیتون به کاهش فشارخون کمک می‌کند (فشارخون مینیمم) و نیز سبب کاهش تمایل خون به لختگی می‌شود که باز هم میزان خطر حملات قلبی را کاهش می‌دهد.

ماده‌ای به نام اوله آکانتال در روغن زیتون وجود دارد که اثری مشابه قرص‌های مسکن مانند ایبوپروفن در کاهش درد دارد. آنزیم‌ مخصوصی در بدن وجود دارد که سبب آغاز درد می ‌شود و ماده اوله آکانتال جلوی فعالیت این آنزیم را می ‌گیرد، در نتیجه فرآیند احساس درد متوقف می‌ شود.با مصرف روزانه ۵۰ گرم روغن زیتون، حدود ۹ میلی ‌گرم اوله آکانتال به بدن می ‌رسد، این مقدار یک دهم میزان داروی ایبوپروفنی است که برای کاهش درد یک فرد بزرگسال تجویز می‌ شود.

ارسال شده در تاریخ 23 نوامبر 2018 توسط خدیجه ص با موضوع گوناگون
بازدید : 1,509
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.