درباره چای کیسه ای ارزش تغذیه‌ای و مضرات آن بیشتر بدانیم

درباره چای کیسه ای ارزش تغذیه‌ای و مضرات آن بیشتر بدانیم

درباره چای کیسه ای

کیسه‌های چای کیسه‌ای هم سرطان‌زاست !

کیسه های چای سیاه دارای ماده اپی کلروهیدرین بوده و از آن در صنایع کاغذ، پلاستیک و آفت کش ها استفاده میشود.

برای اینکه از خطرات آلودگی چای‌های کیسه‌ای در امان باشید، لازم است از انواع باکیفیت و ترجیحا داخلی آنها استفاده کنید.

درباره چای کیسه ای ,ارزش تغذیه‌ای چای کیسه ای , مضرات چای کیسه ای را بیشتر بدانیم ,چای کیسه ای ,جنس کیسه های چای کیسه ای , ضررهای چای کیسه ای

ابداع چای کیسه‌ای بهترین و بدترین اتفاق در صنعت چای است. بهترین چون سبب افزایش توجه مردم به چای می‌شود و بدترین به دلیل آن که اکثر چای‌های کیسه‌ای در بازار دارای مواد مصنوعی و شیمیایی هستند و از ویژگی‌های مطلوب یک چای اعلا برخوردار نیستند.

در ابتدای ابداع چای کیسه‌ای تولیدکنندگان از برگ کامل چای استفاده می‌کردند که رنگ و بوی طبیعی و ارزش تغذیه‌ای بالا داشت اما بتدریج کیفیت اغلب این نوع چای‌ها کاهش یافت و برخی تولیدکنندگان جهت کسب سود بیشتر چای پودر شده یا اصطلاحا خاک چای را جایگزین برگ کامل چای کرده و برای ایجاد طعم فوری و رنگ سریع‌تر از مواد رنگ دهنده و طعم دهنده مصنوعی استفاده می‌کنند.
به طور مثال وقتی یک چای کیسه‌ای نامرغوب را در آب‌جوش می‌اندازید کمتر از 30 ثانیه رنگ می‌دهد بویژه اغلب چای‌های کیسه‌ای خارجی که خیلی سریع‌تر رنگ می‌دهند. این در حالی است که به طور طبیعی یک چای معمولی ایرانی را اگر در کیسه بریزید و در یک لیوان قرار دهید 10 دقیقه طول می‌کشد تا رنگ زرد مایل به نارنجی ایجاد کند.

خطرســـــاز بودن کیسه‌هایی که در تولید چای کیسه‌ای استفاده می‌شود به کیفیت کاغذ به کار رفته در تولید بستگی دارد. اگر کاغذ از نوع نامرغوب باشد، ممکن است به ترکیبات کلره از جمله اپی‌کلروهیدرین آلوده باشد. از آنجا که کاغذ را برای استفاده در چای کیسه‌ای، با کلر بی‌رنگ می‌کنند، این قضیه چندان دور از ذهن نیست که به اپی کلروهیدرین آغشته شود. به‌علاوه موضوع دیگری هم مطرح است که گفته می‌شود در محصولاتی که ازپلاستیک درست می‌شوند و بعد از آن هم در کاغذ چای‌های کیسه‌ای، ممکن است ماده شیمیایی فتالات وجود داشته باشد. در کنار روند فرآوری و اضافه کردن برخی مواد به چای‌های کیسه‌ای، احتمالا یکی دیگر از دلایل آلودگی این چای‌ها همان استفاده از کاغذ باشد. در حقیقت استفاده از کاغذ این چای‌ها برای بسته‌بندی به شکل کیسه‌ای شاید بتواند سبب آلودگی آن به فتالات شود.»

از این رو، چای‌های کیسه‌ای که طعم قوی و رنگ فوری دارند نه‌تنها ارزش تغذیه‌ای مطلوبی ندارند بلکه مواد افزودنی شیمیایی آنها می‌تواند اثرات مخربی بر سلامت مصرف‌کننده بگذارد.
در مورد چای‌های کیسه‌ای که امروزه با اسانس و رنگ انواع میوه‌ها در بازار عرضه می‌شوند نیز متذکر می‌شویم که اغلب این نوع چای‌ها دارای طعم و رنگ مصنوعی هستند.
این نوع محصولات نیز به دلیل آن که در طی روز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند مصرف طولانی‌مدت آنها به دلیل تجمع تدریجی مواد شیمیایی‌شان در بدن می‌تواند بسیار مخاطره‌آمیز باشد.
توصیه‌ها
برای تهیه چای روزانه خود حتما از چای دم‌کردنی استفاده کنید و برای انتخاب بهترین چای، خوب است بدانید که چای درشت از نظر کیفیت و خواص تغذیه‌ای بهتر از چای ریز و پودری است. همچنین چای بدون عطر مصرف کنید، چرا که چایی که دارای بوی تند و رنگ قرمز پررنگ باشد بسیار مضر است.
چای در 3 فصل بهار، تابستان و پاییز چیده می‌شود، ولی هر چه از بهار به فصل پاییز نزدیک‌تر می‌شویم قسمت‌های چوبی برگ زیادتر و از مرغوبیت و کیفیت چای کاسته می‌شود.
بهترین، مرغوب‌ترین و خوش‌طعم‌ترین چای مربوط به چای بهاره است و بعد چای تابستان و پاییز. اگر چای را زیاد بجوشانید مواد قابض و تاننی ‌آن به مقدار زیاد رها شده و ظاهر و باطن چای را تغییر می‌دهد.
رنگ این نوع چای سیاه، بو و مزه آن نامطبوع و خاصیتی یبوست‌آور پیدا می‌کند. چای به دلیل آن که در بدن تولید اسیداوریک و اگزالات می‌کند مصرف زیاده از حد آن را به افراد مبتلا به نقرس و سنگ کلیه توصیه نمی‌کنیم.
از هل، دارچین یا چند قطره لیموترش در چای استفاده کنید، چرا که خواص ضدباکتریایی و آنتی‌اکسیدانی چای را چندین برابر کرده و از عدم جذب آهن در بدن می‌کاهند.

ارسال شده در تاریخ 30 آوریل 2019 توسط امید ازادمرد با موضوع گوناگون
بازدید : 1,114
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.