در مورد بیماری هپاتیتC و راه‌های پیشگیری از خطر ابتلا به آن

در مورد بیماری هپاتیتC و راه‌های پیشگیری از خطر ابتلا به آن

در مورد بیماری هپاتیتC

هپاتیتC

یکی از راه‌های پیشگیری از خطر ابتلا به هپاتیت سی، جداسازی وسایل شخصی مانند مسواک، ریش‌تراش، ناخن‌گیر، برس، حوله و وسایل حمام است.

تماس غشاها و پرده‌های مخاطی مانند سطح چشم با خون و سایر ترشحات آلوده به خون مانند بزاق، یکی از راه‌های انتقال این بیماری است. البته خطر این نوع ابتلا بسیار کم است، اما باید دقت کرد تا در صورت بروز زخم‌های سطحی بر روی پوست، آن را با چسب زخم محافظت کرد.

تماس جنسی در چارچوب خانواده و با رعایت نکات اخلاقی و بهداشتی باشد.

هپاتیت C یکی از انواع هپاتیت می باشد و معمولاً خطرناک ترین نوع هپاتیت محسوب می شود. هپاتیت C از طریق خون آلوده( معمولاً از طریق استفاده مشترک از سوزن آلوده برای تزریق مواد مخدر) منتقل می شود.

در مورد بیماری هپاتیتC , راه‌های پیشگیری از خطر ابتلا به هپاتیت C , بیماری هپاتیتC ,هپاتیت C ,هپاتیت و انواع آن ,هپاتیت چیست ؟

هپاتیت C چیست؟

هپاتیت C یک عفونت ویروسی است که به کبد حمله می کند و باعث ایجاد التهاب در آن می شود. اغلب افراد مبتلا به ویروس هپاتیت C (HCV) علایمی ندارند. در واقع، اغلب بیماران مبتلا به هپاتیت C  از بیماری خود اطلاعی ندارند تا مدت ها بعد زمانی که آسیب کبدی از طریق آزمایشات پزشکی روتین مشخص گردد.

لغت هپاتیت یعنی تورم کبد. این تورم ممکن است بوسیله مواد شیمیا ئی،دارو،مصرف زیاد مشروب الکلی، و یا ایجاد میشود.هپاتیت C بوسیله ویروس هپاتیت “hep C” یا ،) HCV( C ویروس ایجاد شود.

چگونه به هپاتیت C مبتلا میشوید؟

هپاتیت C از طریق خون منتقل میگردد. وقتی خون از کسی که مبتلا به هپاتیت C میبا شد وارد جریا ن خون دیگری میشود. این را تماس خون با خون مینامند. حتی اگر مقدا ر خون آنقد ر کم با شد که دیده نشود، میتواند ویروس را منتقل کند. افسانه ها و خرافات بسیاری در مورد نحوه انتقا ل هپاتیت C وجود دارد. لذا مهم است بخاطر داشته با شید که:

شما میتوانید از طرق زیر به هپاتیت C مبتلا شوید:

خطر جدی

  • · کارهای طبی یا دندانپزشکی و یا کارهای طبی سنتی که ضد عفونی نشده اند و پوست سوراخ میگردد.د ر بسیاری از کشورها این معمول ترین راه انتقا ل هپاتیت C میبا شد. د ر استرا لیا انتقا ل خون، تلقیح واکسن، و کارها ی طبی مصون ا ز خطر میبا شند.
  • استفا ده د وباره ا ز وسائل تزریقی دیگران برای تزریق مواد مخد ر، از جمله استروئید. این معمول ترین راه انتقا ل هپاتیت C د ر استرالیا میبا شد.
  • خالکوبی یا سوراخ کردن پوست ضد عفونی نشده

خطر کمتر

  • جراحا ت فرو رفتن سوزن د ر کارکنان بهداشتی
  • چنانچه مادر مبتلا به هپاتیت C باشد ممکن است در دوران حاملگی یا وضع حمل ا ز ماد ر به کودک سرایت کند.
  • انتقا ل خون د ر استرا لیا قبل ا ز 1990
  • استعما ل مجد د از وسائل خصوصی دیگران مانند تیغ صورت تراشی یا مسوا ک، چنانچه د ر آن خون وجود دا شته باشد
  • تما س خون با خون د ر موقع نزدیکی جنسی
  • جراحا ت سوزن توسط سوزنهای تزریق مواد مخد ر که د ر محلهای عمومی دور انداخته شده ا ند

در تمام نقاط د نیا هپاتیت C وجود دارد.د ر استرالیا، کشوری که د ر آن متولد شده اید و سا یر کشورها خطر وجود دارد. در مورد بیماری هپاتیتC

شما نمیتوانید از راههای زیر هپاتیت Cیگیرید:

  • توالت مشترک
  • ظروف خوراک یا لیوانها ی آشامیدنی
  • سرفه، عطسه، بوسید ن، و د ر آغوش گرفتن
  • استخر های شنا
  • نیش پشه و سا یر حشرا ت

پاتیت C چه میکند؟

از هر 100 نفر با هپاتیت C

  • 12 ماه اول از شر ویروس خلاص میشوداز هر چها ر نفر یک نفر بطور طبیعی در
  • اینکه عارضه ای را احساس کنند 75% بقیه ویروس را د ر بدنشا ن دارند بدون
  • عواض آن قابل توجه میشوند میگردند که بین 10 تا 15 سا ل بعد از ابتلا 30 نفر ا ز آنها بدون معالجه طبی دچارعارضه
  • آنا ن دچا ر نارسائی و یا سرطا ن کبد میشوند دچا ر بیما ری شدید کبد میشوند. پنج نفر ا زبعد از 20 سا ل تقریبا 10 نفر بدون معالجه
  • بسیاری از مردم دچا ر عوارض هپاتیت C نمیشوند. اگر کسی دچا ر عوارض میشود معمول ترین عارضه خستگی، حالت تهوع و درد شکم میبا شد.

داروهای ضد ویروس

هپاتیت C با داروهای ضد ویروس قابل درمان است. این داروها بدن را از ویروس ها پاکسازی می کنند. پزشکتان ممکن است ترکیبی از این داروها را به مدت چندین هفته برای شما تجویز کند. در مورد بیماری هپاتیتC

در طول درمان، پزشک پاسخ های بدن شما به داروها را کنترل می کند.

داروهای ضد ویروس می توانند باعث افسردگی و علایم و نشانه های شبه آنفلوانزا مانند خستگی، تب و سردرد شوند. برخی از عوارض جانبی می توانند به حدی خطرناک باشند که نیاز باشد درمان ضد ویروسی این بیماران به تأخیر بیفتد یا در برخی موارد کاملاً قطع شود.
پیوند کبد

اگر آسیب شدیدی به کبد بیمار وارد شده باشد، پیوند کبد می تواند گزینه درمانی مناسبی باشد. در پیوند کبد یک جراح کبد آسیب دیده بیمار را خارج می کند و یک کبد سالم را جایگزین آن می کند. اغلب کبدهای پیوند شده مربوط به افرادی هستند که فوت کرده اند اما تعداد کمی از آنها نیز متعلق به افراد زنده هستند.

برای بیماران مبتلا به هپاتیت C، پیوند کبد یک درمان محسوب نمی شود. درمان با داروهای ضد ویروس معمولاً پس از پیوند کبد نیز ادامه پیدا می کند زیرا احتمال ایجاد عفونت هپاتیت C در کبد جدید نیز وجود دارد.

ارسال شده در تاریخ 1 ژوئن 2019 توسط امید ازادمرد با موضوع مطلب علمی
بازدید : 1,153
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.