در مورد عصب سیاتیک بیشتر بدانیم اثرات اختلال در این عصب

در مورد عصب سیاتیک بیشتر بدانیم اثرات اختلال در این عصب

در مورد عصب سیاتیک ,  در مورد عصب سیاتیک بیشتر بدانیم , اثرات اختلال در عصب سیاتیک, علائم سیاتیک , شایع ترین علل سیاتیک, سیاتیک در دوران بارداری, دانسته هایی در مورد عصب سیاتیک

عصب سیاتیک بزرگترین عصب بدن است که ازقسمت پایین کمر تا پاها ادامه دارد،اختلال این عصب باعث دردهای شدید در ناحیه زانو،کمر و دنده ها میشوند
درصورت حس این دردها به پزشک مراجعه کنید

در مورد عصب سیاتیک , در مورد عصب سیاتیک بیشتر بدانیم , اثرات اختلال در عصب سیاتیک, علائم سیاتیک , شایع ترین علل سیاتیک, سیاتیک در دوران بارداری, دانسته هایی در مورد عصب سیاتیک

درد عصب سیاتیک

سیاتیک اغلب توسط یک یا ترکیبی از علائم زیر مشخص می شود:

– درد مداوم فقط در یک طرف باسن و یا ساق پا که به ندرت می تواند در هر دو پا رخ دهد

– دردی است که با نشستن بدتر می شود.

– درد ساق پا اغلب همراه با سوزش، خارش و یا سوزاننده است.

– ضعف، بی حسی یا اختلال در حرکت پا.

– درد تیزی که ممکن است ایستادن و یا راه رفتن را دشوار نماید.

عصب سیاتیک و سیاتیک

علائم سیاتیک زمانی رخ می دهد که عصب سیاتیک بزرگ تحریک و یا در ستون فقرات کمری تحت فشار باشد.

– عصب سیاتیک، بزرگترین عصب منفرد در بدن است و از ریشه های عصبی فردی که از شاخه ستون فقرات در پشت کمر شروع و از ترکیب آنها “عصب سیاتیک” تشکیل می شود .

– عصب سیاتیک در کمر از بخش 3 کمری (L3) شروع می شود.

– در هر سطح از ستون فقرات پایین ریشه های عصبی از داخل ستون فقرات خارج می شود و این ریشه های عصبی سپس با هم جمع شده به شکل عصب سیاتیک بزرگ در می آیند.

– عصب سیاتیک از قسمت پایین تر کمر شروع و از طریق باسن به پشت هر پا کشیده می شود.

– بخشهایی از عصب سیاتیک پس از آن که در هر پا شاخه دار می شود و به بخش های خاصی از پا ران، ساق پا، کف پا و انگشتان پا عصب می دهد.

– علائم خاص سیاتیک – درد ساق پا، بی حسی، سوزن سوزن شدن، ضعف و احتمالاً علائمی که به پا تابش می کند و آن تا حد زیادی بستگی به محلی دارد که عصب در آن محل تحت فشار است به به عنوان مثال، اگر بخش 5 کمری عصب (L5) تحت فشار باشد می تواند سبب ضعف در اکستنشن انگشت شست پا و به طور بالقوه در مچ پا شود.

شایع ترین علل سیاتیک

فتق دیسک کمری – فتق دیسک زمانی رخ می دهد که هسته نرم درونی دیسک (nucleus pulposus) نشت و یا فتق پیدا کند و از طریق فیبر هسته خارجی (آنولوس) موجب تحریک ریشه های عصبی به هم پیوسته شود.

فتق دیسک که به عنوان یک دیسک لیز خورده، دیسک پاره شده، دیسک برآمده، دیسک بیرون زده  یا یک عصب تحت فشار است سیاتیک شایعترین علامت از یک فتق دیسک کمری است.

علاوه بر این تعدادی از شرایط دیگر می توانید سبب سیاتیک شود از جمله:

– بارداری. تغییراتی که بدن در دوران بارداری پیدا می کند از جمله افزایش وزن، تغییر در مرکز ثقل و تغییرات هورمونی می توانید سبب سیاتیک در دوران بارداری شود.

– بافت اسکار. اگر بافت اسکار باعث فشار بر ریشه های عصبی شود می تواند عامل سیاتیک شود.

– فشار عضلانی. در برخی از موارد، التهاب مربوط به فشار عضلانی می تواند ریشه های عصبی را مورد فشار قرار داده و باعث سیاتیک شود.

– تومور نخاعی. در موارد نادر، یک تومور ستون فقرات می تواند به ریشه های عصبی در کمر تجاوز و باعث بروز علائم سیاتیک شود.

– عفونت. در حالی که نادر است، یک عفونت است که در پایین پشت رخ می دهد و می تواند روی ریشه های عصبی تاثیر بگذارد و باعث سیاتیک شود.

این مهم است که تشخیص بالینی اساسی علت سیاتیک را بدانید زیرا درمان اغلب بسته به علت تفاوت خواهند داشت.

ارسال شده در تاریخ 25 آگوست 2018 توسط خدیجه ص با موضوع مطلب علمی
بازدید : 1,566
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.