دلایل لرزش یهویی درخواب پرش ناگهانی اندام و روش درمان سنتی

دلایل لرزش یهویی درخواب پرش ناگهانی اندام و روش درمان سنتی

دلایل لرزش یهویی درخواب

وقتی خوابید فرکانس نفس کشیدن به سرعت و نبض کاهش پیدا می کند و عضلات آرامند مغز این تحولات را اعلام مرگ، تفسیر و با تکون دادن سعی می کند نجاتتون بده.

دلایل لرزش یهویی درخواب, پرش ناگهانی اندام در خواب , روش درمان سنتی تکان های شدید در خواب ,روشهای سنتی درمان پرش اندام در خواب, علت اصلی لرزش در خواب

آنچه در این مقاله از ایران پاتوق می خوانید

علت‌ لرزش های ناگهانی

لرزش و رعشه یک اختلال کینتیک است. بیماریهای مغز و اعصاب در بخش‌های کنترل‌کنندهٔ ماهیچه در مغز یا نخاع و یا شرایطی که می تواند سبب لرزش شود از جمله ام‌اس، سکته مغزی، ضربه مغزی، بیماری مزمن کلیه و تعدادی از بیماری‌های عصبی است که بخش‌هایی از ساقه مغز و مخچه را مورد آسیب و یا نابودی قرار دهد، بیماری پارکینسون نیز در بیشتر موارد با لرزش همراه است. علل دیگر شامل استفاده از داروها(مانند آمفتامین، کوکائین، کافئین، کورتیکواستروئیدها، اس‌اس‌آرآی)، الکل، مسمومیت با جیوه و یا ترک مواد مخدر٬ ترک الکل یا ترک بنزودیازپین است.

لرزش همچنین می توانید در نوزادان با فنیل کتونوری (PKU)، تیروئید پرکار و یا نارسایی کبد دیده می شود. لرزش می تواند نشانه‌ای از هیپوگلیسمی بهمراه تپش قلب، عرق کردن و اضطراب ویا می تواند از کمبود خواب، کمبود ویتامین، و یا افزایش استرس ایجاد می شود.کمبود منیزیم و تیامین یا ویتامین‌ب۱ نیز باعث رعشه یا لرزش می‌شود که با اصلاح این کمبود٬ لرزش برطرف می‌شود. برخی از انواع لرزش ارثی هستند و در دیگر اعضای خانواده نیز وجود دارند درحالی‌که برخی دیگر بدون علت شناخته شده نیازمند آزمایش‌های گوناگون برای پیدا نمودن دلیل آن هستند.

ویژگی‌های این اختلال ممکن‌است شامل لرزش آهنگین و ریتمیک در دست‌ها، بازوها، سروگردن، پاها و یا لرزش در صدا باشد. دشواری در نوشتن و یا نگه‌داشتن قاشق و چنگال از دیگر ویژگی‌های رعشه است. برخی از لرزش‌ها ممکن است در زمان استرس و یا احساسات شدید یا زمانی‌که فرد از نظر فیزیکی خسته شده و یا در یک وضعیت خاص قرار گرفتن بدن دیده شوند. لرزش از نظر آماری بین هردو جنس برابر است.

احساس می کنید تیک گرفته اید ؟

تیک نوعی حرکت غیر ارادی است که در صورت ، گردن یا سایر اندام ها ظاهر می شود و شخص قادر نیست مانع از آن شود ؛ البته با تمرکز می تواند آن ها را کنترل کند اما همین موضوع باعث اضطراب و تنش در او می شود. تیک در کودکان می تواند تیک ساده حرکتی یا « سمبل تیک » باشد. اگر تیک های حرکتی همراه با تیک های کلامی باشند تحت عنوان « سندرم تورت » نامیده می شوند که خصوصا در کودکان یک بیماری محسوب می شود و باید به طور اختصاصی درمان شود. تکان دادن ناخودآگاه و غیر ارادی پاها هنگام کار نیز نوعی تیک محسوب می شود که اگر روی آن تمرکز کنیم می توانیم مانع آن شویم. انجام حرکات تیک گاهی باعث می شود استرس فرد کمی کاهش یابد اما به هر صورت این بیماران باید تحت درمان دارویی قرار گیرند.

پرش اندام‌ها در صورتی که ناشی از فشارهای روانی باشد، نیاز به درمان خاصی ندارد، اما در صورت تکرار باید بررسی شود.
پرویز بهرامی، فوق تخصص صرع با تأکید بر تشخیص افتراقی صرع نسبت به پرش اندام‌ها که ناشی از استرس است، گفت: پرش اندام‌ها در صورتی که ناشی از فشارهای روانی باشد، نیاز به درمان خاصی ندارد، اما در صورت تکرار باید بررسی شود.

 درباره پرش اندام‌ها در دقایق اولیه خواب و رابطه آن با ابتلا به صرع، : در صورتی که فرد در دقایق اولیه خواب دچار پرش اندام‌ها شود، پرش اندام‌ها در دقایق اولیه خواب ارتباطی به ابتلا به صرع ندارد و نیاز به درمان خاصی نیز نیست.

پرهیز از استرس می‌تواند در کاهش پرش اندام‌ها در ابتدای خواب یا حتی حین خواب مؤثر باشد، چرا که برخی افراد گاهی تجربه سقوط از ارتفاع و پرش شدید اندام‌ها را در خواب تجربه می‌کنند که ناشی از فشارهای روانی روزانه است.

 گاهی ابتلا به صرع می‌تواند موجب پرش اندام‌ها شود که علت آن اختلالات متابولیکی شخص است که با زمینه بیماری‌های ارثی ارتباط دارد و سیستم عصبی به ویژه کورتکس را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 صرع باید از پرش اندام‌ها که ناشی از استرس روزانه است، تشخیص افتراقی داده شود. همچنین در صورتی که فرد به صرع مبتلا نیست و بر اثر فشارهای روانی به پرش اندام موقع به خواب رفتن مواجه می‌شود و این علامت چندین بار تکرار می‌شود، باید به پزشک مراجعه کند تا مورد بررسی قرار گیرد.

روشهای سنتی درمان پرش اندام در خواب

روشهای درمان پرش اعضای بدن در خواب از زبان استاد حسین خیر اندیش”، محقق و پژوهشگر طب اسلامی و سنتی :

۱- از منظر طب سنتی ایران ، علت پرش اعضاء( دست، پا و…) در خواب، سردی مغز است.

۲- از این جهت پزشکان طب سنتی اسلامی توصیه می‌کنند: شبها موقع خواب یک لیوان از دمکرده‌ی “اسطوخودوس+سنبل الطیب” را با کمی عسل خورده شود.

ضمنا روزی ۱۴ عدد بادام را دانه دانه مثل آدامس بجوند. این عارضه برطرف خواهد شد.

۳- توجه: درمان این عارضه بسیار با اهمیت است. چرا که در صورت تداوم و بی اعتنایی ، زمینه ساز بیماری های غیرقابل درمانی همچون بیماری مغزی پارکینسون خواهد شد. پس اگر متوجه این عارضه در خود یا دیگران شدید، با توصیه های ذکر شده آن را مهار نمایید.

۴- یک راه‌کار ساده و اصولی : کاهش دادن مصرف سردیها مخصوصا شبها( شبها گرمی میل شود) از بروز این عارضه جلوگیری می نماید و در درمان آن موثر است.

۵- از استرس ها بکاهید و به خواب آرام و زمان کافی خواب اهمیت بدهید. ضمنا ماساژ قبل از خواب نیز بسیار مفید است.

فهرستی از مهم ترین ویتامین ها و مواد معدنی اشاره می کنیم که به انتقال پیام های الکتریکی از اعصاب به عضلات کمک می کنند و کمبودشان باعث لرزش می شود. پس حتما مصرف این مواد مغذی یا مکمل های آن ها را در رژیم غذایی روزانه تان بگنجانید. با این حال توصیه می شود قبل از مصرف هر گونه مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین 12B

این ویتامین برای حفظ سلامت اعصاب ضروری است و کمبود آن باعث لرزش دست و پا ، ضعف عضلات ، بر هم خوردن تعادل ، از دست دادن حافظه و … می شود.

ویتامین 1B

این ویتامین اعصاب را تقویت کرده و از آن ها در برابر آسیب محافظت می کند. کمبود آن می تواند باعث لرزش ، پریشانی ، عدم تعادل ، ضعف عضلات ، جنون و … شود.

ویتامین 6B

این ماده مغذی از فعالیت اعصاب حمایت کرده و از لرزش اندام ها پیشگیری می کند.

ویتامین E

این ویتامین برای سلامت کلی سیستم اعصاب بسیار مهم است و کمبود آن باعث عدم هماهنگی و تعادل ، بی حسی و گز گز اندام ها ، عکس العمل های غیر ارادی ، لرزش و ضعف عضلات می شود.

منیزیم : کمبود این ماده معدنی می تواند باعث اسپاسم عضلات ، تشنج ، تکانهای ناگهانی و لرزش های دست و پا شود.

پتاسیم

این ماده معدنی فعالیت ماهیچه ها و سلول های عصبی را کنترل می کند. بنبراین کمبود آن در دراز مدت باعث لرزش دست و اندام ها می شود.

کلسیم

99 درصد از کلسیم بدن در استخوان ها و دندان ها ذخیره شده و یک درصد باقی مانده آن در خون جریان دارد. همین یک درصد کلسیم به کنترل عضلات و سیستم انعقادی خون کمک می کند و باعث می شود پیام های عصبی به سرتاسر بدن منتقل شوند. بنابراین کمبود آن می تواند باعث لرزش های مداوم ، ترمور ، ضعف عضلات و … شود.

دلایل لرزش یهویی درخواب

ارسال شده در تاریخ 11 سپتامبر 2019 توسط خدیجه ص با موضوع مطلب علمی
بازدید : 1,444
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.