ذرت سبزی پروتئین دار منبع سالم فیبر پایه ثابت رژیم‌های غذایی

ذرت سبزی پروتئین دار پایه ثابت رژیم‌های غذایی جوامع مختلف

ذرت سبزی پروتئین دار

ذرت که در هر پیمانه شامل ۱۶ گرم پروتئین می‌باشد یکی‌ از سبزیجاتی محسوب میشود که دارای بیشترین مقدار پروتئین می‌باشد. :

ذرت را میتوانید به شکل کبابی در کنار استیک یا مرغ خود مصرف کرده و لذت ببرید.ذرت که در هر پیمانه شامل ۱۶ گرم پروتئین می‌باشد یکی‌ از سبزیجاتی محسوب میشود که دارای بیشترین مقدار پروتئین می‌باشد.
ذرت در بین جوامع مختلف برای هزاران است که پایه ثابت رژیم‌های غذایی را تشکیل میدهد و همچنین یک منبع سالم و سرشار از فیبر و ویتامین ب می‌باشد.

ذرت سبزی پروتئین دار,ذرت منبع فیبر,ذرت سرشار از فیبر و ویتامین ب ,خواص بلال,فواید مصرف ذرت ,ارزش غذایی ذرت ,سبزیجات پروتئین دار ,خواص آرد ذرت

ذرت هم مثل غلات دیگر بیشتر از کربوهیدرات تشکیل شده است. نشاسته بیشترین کربوهیدرات موجود در ذرت را تشکیل می‌دهد و ۲۸ تا ۸۰ درصد از وزن خشک ذرت را تشکیل می‌دهد. علاوه‌بر نشاسته، ذرت مقدار کمی (حدود ۱ تا ۳ درصد) قند دارد.

ذرت شیرین نوع خاصی از ذرت است که نشاسته‌ی کمتر (۲۸ درصد) در عوض قند بیشتری (۱۸ درصد) دارد. بیشتر قند موجود در آن از نوع ساکارز (شکر معمولی) است.

شاخص گلیسمی معیاری است که براساس آن سرعت هضم کربوهیدرات‌های مختلف مشخص می‌شود. غذاهایی که در این شاخص گلیسمی بالاتری دارند، ممکن است تأثیر نامطلوبی بر میزان قند خون بگذارند. ذرت شیرین با وجود مقدار بالای قند، عدد گلیسمی بالایی ندارد و در دسته‌بندی گلیسمی جزء غذاهای با عدد گلایسمی پایین یا متوسط قرار می‌گیرد.

۲. فیبر

ذرت مقدار زیادی فیبر دارد. یک بسته‌ی متوسط پاپ‌کرن (۱۱۲ گرم) حدود ۱۶ گرم فیبر دارد. این مقدار به‌ترتیب ۴۲ و ۶۴ درصد از نیاز روزانه‌ی فیبر را در مردان و زنان تأمین می‌کند. میزان فیبر در انواع مختلف ذرت متفاوت است، اما معمولا عددی بین ۹ تا ۱۵ درصد است.

عمده‌ی فیبر ذرت از نوع نامحلول است مثل همی سلولز، سلولز و لیگنین. ذرت سبزی پروتئین دار

۳. پروتئین ذرت

ذرت منبع متوسطی از پروتئین است. بسته به گونه‌ی ذرت، میزان پروتئین آن بین ۱۰ تا ۱۵ درصد متغیر است. فراوان‌ترین پروتئین موجود در ذرت زئین نام دارد و ۴۴ تا ۷۹ درصد از کل پروتئین موجود در ذرت را تشکیل می‌دهد. پروتئین ذرت کیفیت خوبی ندارد، چون زئین فاقد بعضی آمینواسیدهای ضروری است. ‌

زئین به‌غیر از کاربرد غذایی، در صنایعی ازجمله ساخت چسب، روکش قرص، آب‌نبات و مغزها کاربرد دارد.

۴. روغن ذرت

میزان چربی ذرت ۵ تا ۶ درصد و بنابراین ذرت جزء غذاهای کم‌چرب است. با این حال دانه ذرت، یکی از محصولات جانبی فراوان آسیاب ذرت، غنی از چربی است و از آن برای تولید روغن ذرت استفاده می‌شود که برای پخت‌وپز کاربرد دارد.

روغن ذرت تصفیه‌شده بیشتر از لینولئیک اسید تشکیل شده که یک اسید چرب با چند حلقه‌ی اشباع‌نشده است و بقیه‌ی چربی‌های موجود در روغن ذرت را اسیدهای چرب با یک حلقه‌ی اشباع‌نشده و اسیدهای چرب اشباع تشکیل می‌دهد.

روغن ذرت همچنین حاوی مقادیر زیادی ویتامین E، یوبی‌کینون (Q10)، فیتواسترول‌ها است که زمان نگهداری آن را افزایش می‌دهند و برای کاهش کلسترول خون مفید هستند.

بااین‌حال نگرانی‌هایی درمورد روغن تصفیه‌شده‌ی بعضی دانه‌ها ازجمله ذرت وجود دارد. ذرت کامل سالم است، اما مصرف روغن ذرت توصیه نمی‌شود.

۵. ویتامین‌ها و مواد معدنی

ذرت می‌تواند حاوی مقدار زیادی از ویتامین‌های مختلف و مواد معدنی باشد. اما این مقدار با توجه به گونه‌ی ذرت بسیار متغیر است. عموما پاپ‌کرن غنی از مواد معدنی و ذرت سرشار از ویتامین‌ها است.

ویتامین و مواد معدنی پاپ‌کورن

  • منگنز: یکی از عناصر حیاتی است که به مقدار زیادی در دانه‌ها، بقولات، میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد. منگنز موجود در ذرت به‌خاطر ماهیت فیتیک اسیدی آن به میزان بسیار کمی جذب می‌شود.
  • فسفر: به مقدار زیاد، هم در پاپ‌کورن و هم در ذرت شیرین وجود دارد. فسفر از اهمیت زیادی در رشد بدن برخوردار است.
  • منیزیم: یکی از مواد معدنی مهم در رژیم غذایی است. کمبود منیزیم می‌تواند منجر به بیماری‌های مختلف از قبیل بیماری‌های قلبی شود.
  • روی: عنصری حیاتی که در بدن نقش‌های مهمی بر عهده دارد. به‌علت حضور فیتیک اسید، جذب آن از ذرت کم است.
  • مس: عنصر حیاتی آنتی‌اکسیدان که کمبود آن می‌تواند باعث تأثیر بر سلامت قلب شود.

ویتامین و مواد معدنی ذرت شیرین

  • پنتوتنیک اسید: از گروه ویتامین‌های B است و به‌عنوان ویتامین B5 هم شناخته می‌شود. این ماده در طیف وسیعی از غذاها موجود است؛ بنابراین کمبود آن به‌ندرت رخ می‌دهد.
  • فولات: که به‌عنوان ویتامین B9 یا فولیک اسید هم شناخته می‌شود از ریزمغذی‌های ضروری است و نقش زیادی به‌ویژه در هنگام بارداری دارد.
  • ویتامین B6: گروهی از ویتامین‌های مرتبط با هم که مشهورترین آنها پیریدوکسین است و نقش‌های متعددی در بدن برعهده دارند.
  • نیاسین: نیاسین که به‌عنوان ویتامین B3 هم شناخته می‌شود، ازطریق ذرت به‌خوبی جذب نمی‌شود. پختن ذرت با لیمو می‌تواند به بهبود جذب آن کمک کند.
  • پتاسیم: به‌عنوان یک ریزمغذی ضروری برای کنترل فشار خون لازم است و می‌تواند در سلامت قلب هم نقش داشته باشد.

۶. ترکیبات گیاهی دیگر

ذرت حاوی تعدادی ترکیبات زیستی فعال گیاهی است که بعضی از آنها ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشند. درواقع ذرت نسبت به بسیاری از دانه‌های غلات حاوی مقدار بیشتری آنتی‌اکسیدان است.

  • فرولیک اسید: یکی از آنتی‌اکسیدان‌های اصلی در ذرت است. این ماده در ذرت بیشتر از سایر غلات ازجمله گندم، ‌جو و برنج وجود دارد.
  • آنتوسیانین: گروهی از رنگ‌دانه‌های آنتی‌اکسیدان که مسئول رنگ آبی، بنفش و قرمز در ذرت هستند.
  • زاگزانتین: براساس گونه‌ی ذرت (zea mays) نام‌گذاری شده و یکی از معمول‌ترین کاروتینوئید‌های یافت‌‌شده در گیاهان است. این ماده در سلامت چشم انسان تأثیرگذار است.
  • لوتئین: یکی از مهم‌ترین کاروتینوئیدهای ذرت است. لوتئین هم مثل زاگزانتین در ساختارچشم انسان وجود دارد (شبکیه) و با داشتن نقش آنتی‌اکسیدانی دارد و از آسیب نور آبی به چشم جلوگیری می‌کند.
  • فیتیک اسید: آنتی‌اکسیدانی که در جذب بعضی مواد معدنی ازجمله روی و آهن اختلال ایجاد می‌کند.

مصرف مرتب ذرت کامل فوایدی برای سلامتی شما در پی دارد از جمله:

۱. سلامت چشم

تخریب سلول‌های مرکز بینایی شبکیه آب مروارید از معمول‌ترین اختلالات چشمی و علت اصلی نابینایی افراد است. عفونت و کهولت سن دلایل اصلی این بیماری‌ها هستند اما مواد مغذی هم می‌توانند در این پدیده نقش داشته باشند. مصرف روزانه‌ی آنتی‌اکسیدان‌ها، به ویژه کاروتینوئیدهایی ازجمله زیزانتین و لوتئیمی‌توانند تأثیر بسزایی بر سلامت چشم بگذارند. ذرت سبزی پروتئین دار

زیزانتین لوتئین، کاروتینوئیدهای اصلی موجود در ذرت هستند و حدود ۷۰ درصد از کل کاروتینوئیدهای آن را شامل می‌شود، اما میزان آنها در ذرت سفید عموما کم است.

زیزانتین و لوتئین که معمولا به‌عنوان رنگ‌دانه‌های ماکولار شناخته می‌شوند، در شبکیه‌ی چشم انسان (بخش درونی و حساس به نور چشم) حضور دارند و از چشم در مقابل خاصیت اکسیدکننده‌ی نور آبی محافظت می‌کنند. بین میزان فراوان این کاروتینوئیدها در خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های تخریب شبکیه و آب مروارید ارتباط قطعی کشف شده است. بررسی‌های بیشتر نشان داده‌اند که مصرف فراوان لوتئین و زیزانتین می‌تواند اثر محافظت‌کننده داشته باشد، اما همه‌ی تحقیقات از این نظریه پشتیبانی نمی‌کنند.

مطالعه‌ای بر روی ۳۵۶ فرد میان‌سال و پیر نشان داد که افرادی که از طریق رژیم غذایی کاروتینوئید‌های بیشتری (به‌ویژه لوتئین و زیزانتین) دریافت کردند، نسبت به افرادی که مصرف آنتی‌اکسیدان کمتری داشتند، ۴۳ درصد کاهش خطر ابتلا به تخریب شبکیه کاهش می‌یابد‌.

ذرت سبزی پروتئین دار,ذرت منبع فیبر,ذرت سرشار از فیبر و ویتامین ب ,خواص بلال,فواید مصرف ذرت ,ارزش غذایی ذرت ,سبزیجات پروتئین دار ,خواص آرد ذرت

نتیجه‌ی کلی این است که مصرف مرتب غذاهای غنی از لوتئین و زیزانتین ازجمله ذرت زرد می‌تواند به سلامت چشم کمک کند.

۲. پیشگیری از کیست‌های گوارشی

دیورتیکولوز (diverticulosis) بیماری‌ای است که باعث ایجاد کیسه‌هایی در دیواره‌ی روده‌ی بزرگ می‌شود. علائم اصلی آن شامل گرفتگی، باد شکم، نفخ و علائم نامعمول‌تر شامل خون‌ریزی و عفونت است.

خودداری از مصرف پاپ‌کورن و سایر غذاهایی که فیبر بالایی دارند، مانند دانه‌ها و مغزها، به‌عنوان روشی برای پیشگیری از دایورتیکلوز (بیرون‌زدگی کوچک‌ کیسه‌‌مانند جداره‌ی روده) توصیه می‌شود، اما مدرکی برای اثبات این خاصیت وجود ندارد. در واقع، طی مطالعه‌ای که بر روی ۴۷۲۲۸ مرد در طول ۱۸ سال دنبال شد، خلاف این ادعا به‌اثبات رسید. حتی مردانی که پاپ‌کورن بیشتری نسبت به دیگران مصرف کرده بودند، ۲۸ درصد کمتر دچار دیورتیکولوز شدند.

برای تأیید این نتایج، تحقیقات بیشتری موردنیاز است. ذرت سبزی پروتئین دار

خواص درمانی کاکل ذرت

کاکل ذرت را قبل از رسیدن کامل میوه یعنی قبل از پژمدره شدن می چینند و بسرعت خشک می کنند . کاکل ذرت بعد از خشک شدن رنگ قهوه ای پیدا می کند .

برای درست کردن دم کرده کاکل ذرت ،‌مقدر 30 گرم از آنرا در یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت پنج دقیقه دم می کنند .

1-دم کرده کاکل ذرت ادرار آور است و آرام کننده دستگاه ادراری است .

2-درد و ناراحتی های دستگاه ادراری را تسکین می دهد .

3-سنگ مثانه ،‌التهاب ،‌ورم مثانه و درد مثانه را از بین می برد .

4-کاکل ذرت بطور کلی دستگاه ادراری را تمیز می کند .

خواص داروئی:

ذرت دارای ارزش غذایی فراوانی است در آن بعلت نداشتن گلوتن (ماده چسب گندم) قابلیت تهیه نان را ندارد . بنابراین برای تهیه نان ذرت در آنرا با در سایر غلات مخلوط می کنند .

ذرت از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است “

1)پماد ذرت خشک کننده زخم ها می باشد .

2)ذرت غذای خوبی برای پیشگیری سرطان است.

3)استفاده مداوم از ذرت از کرم خوردگی دندان جلوگیری می کند .

4)روغن ذرت کلسترول خون را پائین می آرود .

5)روغن ذرت برای درمان اگزما و بیماریهای پوستی مفید است.

ارسال شده در تاریخ 19 سپتامبر 2019 توسط خدیجه ص با موضوع سلامتی
بازدید : 1,000
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.