روش های درمان و رفع گواتر بررسی علائم و دلایل بروز این بیماری

روش های درمان و رفع گواتر بررسی علائم و دلایل بروز این بیماری

روش های درمان و رفع گواتر

 

☘نمک یددار،کلم,غذاهای دریایی،تخم مرغ،میگو،بوقلمون،ماست طبیعی،شیر گاو،لوبیا،سیب زمینی پخته شده،حتما زیر نظر پزشک انجام دهید تا باعث افزایش ید نشود

روش های درمان و رفع گواتر,درمان و رفع گواتر, علائم بیماری گواتر, رفع گواتر, بررسی علائم بیماری گواتر,علائم و دلایل بروز این بیماری

گواتر به بزرگ شدن غیر طبیعی غده تیروئید اشاره دارد. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص عوامل مؤثر و علائم بیماری گواتر فراهم ساخته است.
غده تیروئید، غده‌ای پروانه‌ای شکل است که در ناحیه تحتانی گردن قرار دارد و یک غده درون ریز به شمار می‌رود که هورمونهای تیروئیدی را تولید می‌کند. این هورمونها وجودشان برای انجام چندین فرایند حیاتی جهت برخورداری از عملکرد سالم بدن انسان مورد نیاز است. هورمونهای تیروئیدی به تنظیم ضربان قلب، دمای بدن، متابولیسم، رشد و تکامل کمک می‌کنند. هیپوتالاموس و غده هیپوفیز نیز نقشی حیاتی در تولید و ترشح هورمونهای تیروئیدی ایفاء می‌کنند. گواتر عارضه‌ای است که با بزرگ شدن غده تیروئید به دلیل سوء عملکرد این غده مشخص می‌شود. چندین دلیل وجود داشته که می‌توانند به بروز گواتر منجر شوند. روش های درمان و رفع گواتر

عوامل مؤثر

گواتر به گواتر ساده، گواتر سمی و گواتر غیر سمی طبقه‌بندی می‌شود. گواتر ساده خود به گواتر کولوئیدی (colloid) و گواتر اسپورادیک تقسیم می‌شود. گواتر کلوئیدی اساساً در نتیجه کمبود ید در رژیم غذایی بوجود می‌آید در حالی که علل گواتر اسپورادیک هنوز روشن نیست. کم کاری تیروئید (تولید ناکافی هورمونهای تیروئیدی) و پرکاری تیروئید (تولید بیش از حد هورمونهای تیروئیدی) مشکلات تیروئیدی هستند که می‌تواند به بروز گواتر منجر شود. علل اصلی بیماری گواتر در زیر آورده شده است.

علت اصلی گواتر را در غذایتان جستجو کنید
کمبود ید علت اصلی گواتر است و در واقع 90 درصد از موارد ابتلا به این بیماری به دلیل کمبود ید بوده البته علل دیگری مانند بیماری گریوز، بیماری هاشیموتو، سرطان تیروئید، التهاب، ندول ها یا گره های تیروئید، حاملگی و برخی عوارض دارویی نیز ممکن است، به وجود آید.

در برخی تحقیقات نشان داده شده که در معرض تشعشع قرار گرفتن نیز می تواند منجر به ابتلا به بیماری گواتر شود.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به گواتر هستند
احتمال ابتلا به گواتر در هر فردی امکان پذیر بوده اما افرادی که در خانواده شان سابقه بیماری تیروئید دارند بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. زنان بالا 40 سال که با نزدیک شدن به دوران یائسگی و نوجوانان به دلیل تغییرات هورمونی بیشتر مستعد ابتلا به گواتر هستند.

این بیماری مسیر خوردن و نفس کشیدن را می بندد
گواتر همیشه علامت و نشانه ندارد. با این حال اغلب در موارد پیشرفته با علائمی مانند تورم قابل توجه در گردن، اشکال در بلع یا تنفس، سرفه، گرفتگی صدا و احساس گرفتگی گلو بروز می کند.

درمان بیماری که گلویتان را می گیرد روش های درمان و رفع گواتر
در موارد بسیاری بسته به اندازه و وضعیت آن، گواتر و علائم آن با دارو درمان می شوند. در کنار داروهای شیمیایی به برخی درمان های طبیعی و خانگی می توان به روند بهبود این بیماری کمک کرد.

درمان‌های خانگی برای گواتر

1. ید را در برنامه غذایی‌تان فراموش نکنید
کمبود ید یکی از علل اصلی گواتر است. برای درمان گواتر، یک رژیم غذایی حاوی ید بسیار موثر است. برای بزرگسالان، دوز توصیه شده ید معمولا 150 میکروگرم در روز است.

برای تامین ید مورد نیاز بدن غذاهای غنی از ید مانند نمک یددار، کلم پیچ، غذاهای دریایی، ماهی کاد، ماهی تن، تخم مرغ، میگو، بوقلمون، ماست طبیعی، شیر گاو، لوبیا، سیب زمینی پخته با پوست و زغال اخته را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

توجه داشته باشید در موارد خاص، گواتر می تواند به علت ید بیش از حد نیاز بدن ایجاد شود.  بنابراین لازم است که قبل از افزایش مصرف ید با پزشک مشورت کنید.

2. به جای نمک از پودر جلبک دریایی استفاده کنید
کِلپ، کتانجک یا اشنه دریایی نوعی جلبک بزرگ بوده که منبع غنی از ید محسوب شده و می تواند در درمان گواتر موثر واقع شده و بر عملکرد تیروئید تاثیرگذار باشد. این ماده غذایی همچنین دارای پتاسیم، کلسیم، منیزیم و آهن بوده و شما به راحتی می توانید پودر خشک شده آن را در بازار پیدا کنید.

کلپ طعم شوری داشته و می‌توانید آن را به جای نمک در سوپ، سالاد و غذاهای دیگر استفاده کنید.

به منظور بهبود بیماری گواتر یک تا 2 قاشق غذاخوری پودر جلبک خشک شده هر روز به غذای مورد علاقه‌تان اضافه کنید. علاوه بر پودر، کپسول گیاهی جلبک دریایی نیز در شرکت های دارویی تولید شده است.

 

ارسال شده در تاریخ 23 آوریل 2019 توسط امید ازادمرد با موضوع سلامتی
بازدید : 1,166
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.