طرز تهیه آلبالو خشک طبیعی و خوشرنگ با ترفند های عالی

طرز تهیه آلبالو خشک یکی از روش های نگه داری برای طولانی مدت است که البته هم طعم عالی که بچه ها هم عاشقشن و جز خوراکیهای سالم و مفید خونگی است .

من که هر سال توی تیر ماه کارم کلا با آلبالو هست یا دارم خشک ش می کنم یا مربا و شربت درست می کنم .یا اینکه ترشی می اندازم .

و هر موقع حال و حوصله داشته باشم دون می کنم هسته هاشو در میارم و ریز می کنم آماده باشه برای آلبالو پلو خوشرنگ و خوشمزه .

مراحل و طرز تهیه آلبالو خشک

دو کیلو آلبالو رو شسته ،نمک زدم و بر روی سبد چوبی تو حیاط گذاشتم روشو توری انداختم هر چند ساعت آلبالوها رو، زیر و رو کردم تا بعد از سه رو خشک شدن.
**  در فریزر نگهداری می کنم.
** خشک کردن در نور آفتاب ،رنگ آلبالو ها رو تیره می کنه اما ب نظر من خوشمزه تر از فر و دستگاه خشک کن میشه.

طرز تهیه آلبالو خشکطرز تهیه ترشی آلبالو

دو لیوان آب رو با یک لیوان سرکه و یک قاشق شکریا «نبات» و یک ق نمک روی حرارت میذارم تا پنج دقیقه بجوشه، ولرم سرد که شد
یک کیلو آلبالو رو داخل شیشه ریخته و با محلول آب و سرکه ،شیشه رو پر می کنم می فرستم یخچال ده روز بعد استفاده م یکنم. ضمنا تا سه سال در یخچال موندنیه.

طرز تهیه شربت آلبالو

برا یک کیلو آلبالو حدود ۱/۵تا ۲ کیلو شکر لازمه که بستگی به ترشی البالو داره .البالو ها رو پاک وشسته وتو قابلمه لعابی ریختم
و روی آلبالوها دو لیوان آب ریختم و دو ساعت بعد گذاشتم رو حرارت تا چندجوش بزنه ، بعد یک ربع جوشیدن صاف کردم
اب البالو رو دوباره رو حرارت گذاشتم و شکر رو اضافه کردم گذاشتم بجوشه و قوام بیاد و کف روش رو مدام جمع کردم و بعد کمی غلیظ شدن ۱/۴ قاشق وانیل اضافه کردم و حرارت رو خاموش کردم
با آلبالو ها میشه لواشک درست کرد یا در تزیین شربت یا با کمی شهد مخلوط و با چای سرو نمود.

طرز تهیه آلبالو خشک
طرز تهیه مربا آلبالو

داخل قابلمه لعابی با ظرفیت سه برابر موادم، یک لیوان آب سرد می ریزم
یک کیلو آلبالوی هسته گرفته رو لایه ب لایه با یک کیلو دویست گرم شکر داخل قابلمه می ریزم و بیست و چهارساعت یخچال می فرستم.

سپس روی حرارت میذارم کف روشو می گیرم تا مربا کدر نشه، و ازکنار اجاق تکون نمی خورم چون این مربا زودسر ریز میشه.تا بیست دقیقه اگر مربا ب غلظت رسید ک هیچ،اما اگر ب زمان بیشتری نیاز داشت آلبالو ها رو بیست دقیقه بعد از قابلمه در میارم و می ذارم شهد غلیظ بشه. در انتها آلبالو ها رو ب قابلمه اضافه و یک ق غ پودر ژله آلبالو و یک ق غ آب لیمو اضافه می کنم.

** پودر ژله باعث کشسانی مربا و طعم مطبوعی می شود.

** میزان شکر رو با ترشی آلبالو بسنجید اما طعم رو فدای شیرینی گلو سوز نکنید.

ارسال شده در تاریخ 5 جولای 2020 توسط خدیجه ص با موضوع مربا و ترشیجات
بازدید : 3,251
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.