طرز تهیه تاس کباب خونگی بسیار خوشمزه و لذیذ

طرز تهیه تاس کباب با ادویه ها و چاشنی های خوشمزه و پرطرفدار رو با ما همراه باشید.

تاس کباب یک غذای ایرانی اصیل و خوشمزه است که البته ربطی به هیچ‌گونه کباب کوبیده و مرغ و تابه‌ای ندارد و البته در کشورهای دیگر هم به اشکال مختلف طبخ می‌شود.

در گذشته مادربزرگ‌ها با آگاهی از خواص تغذیه‌ای بی‌نظیرش حداقل هفته‌ای یک بار بساط درست کردن تاس کباب را به پا می‌کردند. می‌دانستید اصلا «تاس کباب قاجاری» یکی از غذاهای مورد علاقه ناصرالدین شاه قاجار بوده و آن را معمولا با گوشت شکار درست می‌کردند؟ البته تاریخچه تاس کباب با گوشت شکار به زمان صفویه برمی‌گردد و در کتاب‌های تاریخی به بهانه‌های مختلف در مورد غذایی به اسم تاس کباب صحبت شده است. در لهجه و گویش تهرانی تاس کباب به خوراکی متشکل از بادمجان،گوجه فرنگی، گوشت، سیب زمینی و ادویه گفته می‌شود.
در گذشته برای ادویه آن از چوب خوشبوی دارچین و تخم خردل و میوه‌هایی مثل به استفاده می‌کردند.

مدت زمان لازم برای پخت تاس کباب چقدر است ؟

زمان تهیه کردن : ۲۰ دقیقه
زمان پخت : ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
زمان انتظار : ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه

مواد لازم (برای ۴ نفر) برای پخت تاس کباب چیست ؟

۲۰۰ گرم گوشت خورشتی

۲ عدد سیب زمینی

۲ عدد پیاز

۲ عدد گوجه فرنگی

۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی

فلفل سیاه به میزان لازم

نمک به میزان لازم

آلو خشک به میزان لازم

 

طرز تهیه تاس کباب

مراحل پخت و طرز تهیه تاس کباب :

۱. ابتدا پیازها را به صورت خلالی یا حلقه ایی خرد می کنیم و با مقداری روغن در یک تابه تفت می دهیم. پس از اینکه نرم شد

۲. گوشت ها را به اندازه گوشت خورشتی (مانند قورمه سبزی) برش می زنیم و به تابه اضافه می کنیم. پس از تغییر رنگ گوشت ۲ لیوان آب به تابه اضافه می کنیم.

۳. حرارت را زیاد می کنیم تا آب سریعتر جوش بیاید. سپس رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه می کنیم و خوب با گوشت و پیاز تفتش می دهیم.

۴. در مرحله بعد سیب زمینی ها را به صورت حلقه ای برش می زنیم و روی گوشت می چینیم. در این مرحله نمک و فلفل را روی سیب زمینی ها می ریزیم.

۵. حالا گوجه فرنگی را به صورت حلقه ای برش می زنیم و روی سیب زمینی ها می چینیم ، آلو خشک رو هم شسته اضافه کرده سپس حرارت زیر تابه را کم می کنیم و درب تابه را می گذاریم تا تاس کباب به آرامی بپزد و آماده شود. اگر می خواهید تاس کباب شما بدون آب باشد صبر می کنید تا آب غذا کاملا تبخیر شود.

البته برخی افراد تاس کباب را به صورت آبدار می پسندند ، در این صورت زمانی که نصف استکان آب در تابه باقیمانده بود تابه را از روی حرارت بر می داریم. در پایان تاس کباب را در ظرف مورد نظرمان می کشیم.

نوش جان ⁦


ارسال شده در تاریخ 24 آگوست 2020 توسط خدیجه ص با موضوع غذای ایرانی
بازدید : 1,079
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.