طرز تهیه خاگینه زعفرانی قالبی به روش ساده و عالی

طرز تهیه خاگینه زعفرانی قالبی در منزل مناسب برای دسر مهمانی و میان وعده در کنار چای عالی هست.من با  این میزان مواد حدود ۲۵ عدد خاگینه قالبی متوسط داشتم.

مواد لازم برای تهیه خاگینه زعفرانی قالبی چیست ؟

تخم مرغ ۳ عدد

وانیل ۱/۴ق چ

پودر هل ۱ق چ

شکر ۱ق غ سرصاف

آرد سفید ۴ ق غ سرپر

شیر ۱ق سوپخوری

ماست ۲ ق غ

بیکینگ پودر ۱ق چ استاندارد

زعفران دم کرده غلیظ ۱ق غ

روغن مایع ۱/۴لیوان

طرز تهیه خاگینه زعفرانی قالبی

مراحل و طرز تهیه خاگینه زعفرانی قالبی :

تخم مرغ های هم دمای محیط، شکر، وانیل، پودرهل و زعفران را درون ظرفی مخلوط و با همزن حدود چهار پنج دقیقه ای بزنید تا حجیم وکرم رنگ شود سپس شیر و روغن مایع را اضافه کرده و کمی درحد مخلوط شدن هم بزنید.

درنهایت ماست،بیکینگ پودر واردالک شده را اضافه کرده و با ویسک یا همزن دستی فقط در حد یکدست شدن و مخلوط شدن ارد هم بزنید،

نکته : مایه خاگینه خیلی شل یا خیلی سفت نیست اگر شل بود کمی ارد اضافه تر کنید (۱ق غ دیگر)

قالب های موردنظر را با روغن جداکننده چرب کرده، حدود نصف تا دو سوم قالب ها را با مایه پرکنید و درفر ازقبل گرم ۱۸۰درجه حدود بیست دقیقه پخت دهید،پخت خاگینه راچک کنید چیزی به خلال دندون نچسبه کافیه.

پس از پخت از فر دراورده و بلافاصله روی خاگینه های داغ شربت خنک را بریزید اجازه دهید تا شربت جذب کیک شود وکیک خنک و سپس جدا کنید،

روغن جداکننده : یا بصورت اماده از لوازم قنادی بخرین، یا ۵۰ گرم کره را با همزن بزنید تا یکدست شود سپس ۵۰ گرم روغن مایع و ۵۰ گرم ارد اضافه کنید خوب هم بزنید تا یکنواخت شود.

طرز تهیه خاگینه زعفرانی قالبی

شربت خاگینه:

۱لیوان شکر را با نصف لیوان آب مخلوط و بدون هم زدن روی حرارت ملایم گاز بگذارید به محض جوش زدن یک ق چ آبلیمو ترش تازه یا کمی جوهر لیمو اضافه کنید واجازه دهید تا شکر کاملا ذوب شود،

از زمان جوش زدن ۵ دقیقه زمان دهید تا شربت کمی قوام اید، سپس دو ق غ گلاب و کمی زعفران به دلخواه اضافه کنید بعد از چندجوش خاموش کنید واجازه دهید تا شربت خنک شود،

این خاگینه را مغزدار هم می تونین تهیه کنید به این صورت که کمی ازمایه داخل قالبها ریخته درحد یکی دو دقیقه داخل فر بگذارید تا مایه کمی خودش را بگیره بعد خارج کنید مخلوط گردوی خردشده، دارچین یا خرما و….بگذارید دوباره مایه بریزید و داخل فر تا پخته شود.

روی گاز هم میشه تهیه کنید به اینصورت که کف تابه راکمی چرب کنید نیمی ازمایه را داخل تابه بریزید درب تابه را بگذارید (حرارت ملایم) کمی که نیم بند شد مواد میانی رابریزید ودوباره مابقی مایه،اجازه دهید تا یک طرف طلایی شود سپس برگردانید تا طرف دیگر نیز بپزد،پس ازپخت بلافاصله شهد خنک بدهید.

مقدار شهدی هم که روی خاگینه ریخته میشه به دلخواهه.

نوش جان

ارسال شده در تاریخ 4 سپتامبر 2020 توسط خدیجه ص با موضوع شیرینی
بازدید : 1,050
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.