طرز تهیه شامی لاهیجان با دستور پخت عالی و نکات مهم

طرز تهیه شامی لاهیجان نوعی شامی است که گیلانی ها و به ویژه لاهیجانی ها به این روش که می گم اون رو درست می کنند با حبوبات و گوشت تیکه ای که بعداز پخت ریش ریش وبه مواد اضافه می کنن.

من که عاشقشم عطر طعم عالی داره توصیه می کنم حتما تو خونه درست کنید.

موادلازم برای تهیه شامی لاهیجان چیست ؟

400 گرم گوشت گوساله بدون چربی

250 گرم نخود و لوبیا (لوبیا کمتر یا قابل حذف)

2 ق غ لپه (بوی لپه و نخود توی شامی شبیه همه اما بافت نخود بهتره، لپه خشک تره، اگه خواستین میتونین به جای نخود و لوبیا ، نخود و لپه بریزین، من دوست دارم مقدار نخود غالب باشه)

1 عدد سیب زمینی کوچک

2 عدد پیاز

3 حبه سیر

4 عدد تخم مرغ

نمک

فلفل

1/3 ق چ دارچین

1/3 ق چ زردچوبه

2 ق غ زعفران آب کرده غلیظ

طرز تهیه شامی لاهیجان

مراحل و طرز تهیه شامی لاهیجان:

ابتدا نخود لوبیا رو بیست و چهار ساعت خیس کنید و چندبار آبشو عوض کنید،

حبوبات، گوشت، و سیب زمینی رو اونقدر بپزید تا نرم و لطیف بشن. من همه رو با یه پیاز و یک ق چ نمک میریزم توی زودپز و در عرض یه چشم به هم زدن ، همه با هم حاضر میشن بعد از پخت، از صافی رد کنید.

حبوبات و سیب زمینی رو با هم بکوبید ، و گوشت رو جدا ریش ریش کنید ، ریش ریش ها باید نازک باشن اگه خوب بپزه راحت رشته میشه، گوشت باید رشته رشته ای باشه نباید کوبیده باشه،باید وقتی شامی رو نصف می کنیم رشته های گوشت دیده بشن.

بعد روی گوشت رشته رشته شده دو قاشق زعفران آب کرده ی غلیظ می ریزیم و خوب زیر و رو می کنیم تا زعفران به خورد گوشت بره و سپس یه دستکش می پوشیم و حبوبات و گوشت رو با هم مخلوط می کنیم، خمیر سفتی به دست میاد که ترک میخوره.

وقتی خوب مخلوط شدن بهش یک عدد پیاز بزرگ آسیاب شده و سه حبه سیر رنده شده و نمک و فلفل و دارچین و ادویه می زنیم و تخم مرغ رو دونه دونه اضافه می کنیم تا خمیر نرم بشه و ترک نخوره. باید خوب ورز بدیم.

توجه: من کمی بیشتر از یک سوم از مواد رو برداشتم و بهش فقط یک تخم مرغ کامل و یک سفیده زدم ، و بقیه ی مواد رو بدون تخم مرغ، فریز کردم، اگه خواستید بیشتر از دو هفته فریز کنید دیگه پیاز و ادویه هم نزنید.

الان این خمیر که می بینید خوب شکل کوفته جمع شده و ترک نمیخوره، در این مرحله خمیر حاضره.از خمیر، چونه های متوسط یا بزرگ بردارید و پهن کنید، زیاد باریک نکنید این مدل شامی باید تپل باشه و بعد وسطشو یه سوراخ کنید و تو روغن با شعله ی متوسط سرخ کنید وقتی هر دو طرف برشته شد شامی ها حاضرن. وقتی نصفش میکنیم رشته های گوشت پیدا هستن.

نوش جان

ارسال شده در تاریخ 20 جولای 2020 توسط خدیجه ص با موضوع غذای ایرانی
بازدید : 2,907
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.