علت اصلی بدبویی بدن و عرق راههای پیشگیری و درمان آن

علت اصلی بدبویی بدن روشهای خانگی رفع آن

علت اصلی بدبویی بدن بوی بدن, بوی ناخوشایند درک شده بدن ما است وقتی باکتری‌هایی که روی پوست زندگی می‌کنند عرق را به اسیدها می‌شکنند.

برخی می‌گویند این بوی باکتری‌هایی است که روی بدن رشد می‌کنند اما در واقع نتیجه باکتری شکستن پروتئین به اسیده‌ای خاص است.

هم چنین این بیماری به عنوان یک ضد عفونی شناخته می‌شود.

علت اصلی بدبویی بدن بیشتر ناشی از افزایش مواد زا‌ئد در بدن است که وقتی فضولات بدن دفع نشود معمولا موجب بدبویی عرق بدن می گردد. که برای جلوگیری از آن باید تغذیه را اصلاح نمود و از مصرف مواد کارخانه‌ای مثل فست فودها، چربی و سرخ کردنی ها و تنقلات از قبیل چیپس خود داری نمود.

▫️انجام حجامت و فصد بسیار مفید می باشد .مصرف عرق کاسنی و شاه تره و خوردن خوراکی های خوشبو مثل گلاب و دارچین و هل و زعفران مفید می باشد.

بوی بدن چیست؟

انسان از بوی بدن رنج می‌برد ,غدد درون‌ریز در چندین ناحیه از جمله زیر بغل واقع شده‌اند. وقتی بدن بوی دیگران را استشمام می‌کند ممکن است ناخوشایند بیابد, به عنوان بوی بدن شناخته می‌شود.

وقتی انسان به بلوغ می‌رسد, بوی بدن معمولاً مشخص می‌شود. افرادی که چاق هستند, آن‌هایی که به طور مرتب غذاهای تند می‌خورند, همچنین افراد دارای شرایط پزشکی خاص مانند دیابت, در معرض بوی بدن هستند.

افرادی که عرق زیادی دارند, مانند آن‌هایی که فاقد عرق هستند, ممکن است مستعد بوی بدن باشند. با این حال, اغلب میزان نمک آن‌ها برای باکتری‌ها بسیار بالا است. این به جایی بستگی دارد که تعریق اضافی رخ می‌دهد و کدام نوع غدد عرق در آن دخیل هستند.

خود عرق انسان بی‌بو است. این تکثیر سریع باکتری‌ها در حضور عرق و شکستن عرق به اسیدها است که نهایتاً باعث بوی ناخوشایند می‌شوند.

علت اصلی بدبویی بدن

بوی بدن به احتمال زیاد در مکان‌های زیر رخ می‌دهد:

پاها

کشاله ران

زیر بغل

اندام تناسلی

موی سر و موهای دیگر

ناف

مقعد

پشت گوش‌ها

بقیه پوست, تا حد کمتری,

بوی بدن می‌تواند بوی مطبوعی برای فرد داشته باشد و می‌تواند برای شناسایی افراد به ویژه توسط سگ‌ها و حیوانات دیگر به کار رود. بوی منحصر به فرد هر فرد می‌تواند تحت‌تاثیر رژیم غذایی, جنسیت, بهداشت و دارو قرار گیرد.

علل:

بوی بدن توسط باکتری‌های جدا شده از عرق ایجاد می‌شود و عمدتاً به غدد درون‌ریز متصل می‌شود. بیشتر بوی بدن از اینها می‌آید.

این غدد در پستان, ناحیه تناسلی, پلک‌ها, زیر بغل و گوش دیده می‌شوند. در سینه‌هایشان, آن‌ها قطرات چربی را به شیر مادر ترشح می‌کنند. در گوش, آن‌ها به فرم کمک می‌کنند. غدد درون‌ریز در پوست و پلک‌ها غدد عرق هستند.

بیشتر غدد درون‌ریز در پوست در وسط دو ران, زیر بغل و اطراف نوک پستان قرار دارند. در پوست, آن‌ها معمولاً بویی دارند. آن‌ها غده‌های بوی هستند.

غدد پیازی عمدتاً مسئول بوی بدن هستند, زیرا عرقی که تولید می‌کنند پروتئین بالایی دارند که باکتری‌ها می‌توانند به راحتی تجزیه شوند.

چه چیزی باعث بوی پا می‌شود?

بیشتر ما کفش‌ها و جوراب‌های خود را بپوشیم, بهتر است که عرق از بین برود و باعث شود که باکتری‌ها عرق بیشتری به مواد بدبو بدهند. پاهای مرطوب نیز خطر توسعه قارچ‌ها را افزایش می‌دهند که هم چنین بوی نامطبوع می‌دهد.

پیش‌گیری

غلظت زیادی از غدد درون‌ریز در زیر بغل وجود دارد که باعث مستعد شدن سریع بوی بدن می‌شود.

مراحل زیر ممکن است به کنترل بوی زیر بغل کمک کند:

تمیز کننده‌ها را تمیز نگه دارید: شستن آن‌ها به طور مرتب با استفاده از صابون ضد باکتری و تعداد باکتری پایین نگه‌داشته شده و منجر به بوی کم‌تر بدن می‌شود.

موهای زبر مانند وقتی مو دارند, تبخیر عرق را کاهش می‌دهد و به باکتری زمان بیشتری برای شکستن آن به مواد بد بو می‌دهد. اصلاح زیر بغل به طور مرتب برای کمک به کنترل بو بدن در آن منطقه پیدا شده‌است.

تمیز کردن پوست بیشتر اسیدی است و رشد باکتری‌ها را سخت‌تر می‌کند. عرق ریختن غده را مسدود می‌کند و عرق می‌ریزد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که ضد میکروبی ممکن است با سرطان سینه یا سرطان پروستات مرتبط باشد.

درمان:

مراحل زیر ممکن است به کنترل بوی بدن کمک کنند:

روزانه با آب‌گرم بشویید: یک دوش یا حمام بگیرید. به یاد داشته باشید که آب‌گرم به کشتن باکتری‌هایی که در پوست شما حضور دارند, کمک می‌کند. اگر هوا بسیار گرم باشد, استحمام را بیشتر از یک‌بار در روز در نظر بگیرید.

لباس: فیبرهای طبیعی به پوست شما اجازه تنفس می‌دهند و باعث تبخیر بهتر عرق می‌شوند. الیاف طبیعی شامل پشم, ابریشم یا پنبه می‌شود.

از غذاهای ادویه‌دار پرهیز کنید: کاری, سیر و دیگر غذاهای ادویه‌دار پتانسیل کمی تند و زننده دارند. برخی کارشناسان معتقدند که رژیم غذایی در گوشت قرمز ممکن است خطر ایجاد بوی تند و سریع بدن را افزایش دهد.

برخی درمانهای پزشکی

آلومینیوم کلرید: این ماده معمولاً جز فعال اصلی ضد عرق است. اگر بدن شما به درمان‌های خانگی گفته‌شده در بالا پاسخ نمی‌دهد, با یک داروساز یا پزشک خود در مورد یک محصول مناسب حاوی آلومینیوم کلرید صحبت کنید. دستورالعمل‌های ارائه‌شده به شما را با دقت دنبال کنید.

سم بوتولینیوم: این سم یک توکسین تولید شده توسط کلستریدیوم بوتولینوم می‌باشد. اما امروزه دوزهای کم و کنترل‌شده در زمینه‌های مختلف پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. درمان نسبتاً جدیدی برای افرادی که عرق زیادی زیر بغل دارند در دسترس است.

فرد به طور تقریبی تزریق سم بوتولینیوم a به زیر بغل را انجام می‌دهد روشی که نباید بیش از چند دقیقه طول بکشد. این سم سیگنال‌ها را از مغز به غدد عرق مسدود می‌کند و منجر به تعریق کم‌تر در ناحیه مورد نظر می‌شود. یک درمان می‌تواند از دوتا هشت ماه طول بکشد.

جراحی: هنگامی که مراقبت از خود و اقدامات دارویی در درمان بوی شدید بدن موثر نیستند, یک پزشک می‌تواند عمل جراحی به نام آنژیوگرافی قفسه‌سینه را انجام دهد که اعصاب کنترل را زیر پوست زیر بغل از بین می‌برد.

این روش آخرین راه‌حل است و خطر آسیب به سایر اعصاب و شریان‌های این ناحیه را در بر می‌گیرد. همچنین می‌تواند باعث افزایش تعریق در بخش‌های دیگر بدن شود که به عنوان تعریق جبرانی شناخته می‌شود.

ارسال شده در تاریخ 4 نوامبر 2019 توسط خدیجه ص با موضوع سلامتی
بازدید : 1,040
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.