علت بروز تبخال دور دهان و روش های درمان سریع و ساده در منزل

علت بروز تبخال دور دهان و روش های درمان سریع و ساده در منزل

علت بروز تبخال دور دهان

تبخال در دور لب و دهان 99 درصد ویروسی است و بهتر است به هیچ وجه آن را دستکاری نکنید در ادامه مفصل تر علت  اون رو توضیح می دهیم . همینطور روش های درمان متفاوت که روی هر پوست حساس و غیره بسیار موثر است

درمان تبخال دور دهان در ۱ دقیقه
تبخال دهان خطرناک نیست ولی بسیار آزاردهنده و ناخوشایند است.

عواملی مانند:
استرس عاطفی، خستگی، تغییرات هورمونی( به خصوص در دوران قاعدگی)، تب، آسیب های پوستی و قرار گرفتن در معرض نور قوی آفتاب موجب واکنش این ویروس و شیوع این نوع بیماری میشود.

علت بروز تبخال دور دهان,علائم تبخال لب ,درمان تبخال دور دهان ,درمان های خانگی و سریع تبخال ,چرامن همش تبخال میزنم ,درمان خانگی تبخال لب

علت بروز و  تبخال زدن همانطور که پیش تر گقته سد  عبارت است از یک عفونت ویروسی مسری و شایع که بوسیله ویروس «هرپس سیمپلکس» رخ می دهد، تب‌خال گاهی با زرد زخم اشتباه گرفته می‌شود. در این بیماری، معمولاً لبها، لثه ها و ناحیه دهان، ندرتاً قرنیه ، و گاهی ناحیه تناسلی گرفتار می‌شوند.

استفاده از کرم ضد ویروس آسیکلوویر و قرار دادن لایه نازکی از آن با استفاده از گوش پاک کن بر روی تب خال هر شش ساعت در بهبود آن موثر است.

عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به تب خال عبارتند از : تب ، آنفلوآنزا، سرماخوردگی، فشارهای روحی و روانی ، صدمات به لب یا جراحی‌های روی نواحی دهان و لب ، قاعدگی ، سوء تغذیه ، مراجعه به دندانپزشکی که معمولاً دهان حین انجام کار بیش از حد معمول باز می‌شود و قرار گرفتن در معرض نور خورشید که فرد را مستعد بروز تب خال می کند.

علائم بیماری تب خال

پیدایش تاول‌های بسیار کوچک و دردناک معمولاً در اطراف دهان از علایم این بیماری است. این تاول‌ها گروهی ظاهر می شوند و در اطراف هر کدام یک حلقه قرمز وجود دارد. داخل این تاول‌ها مایع وجود دارد اما پس از مدتی تاولها خشک شده و ناپدید می شوند. اگر چشم نیز دچار عفونت شود ، علایمی چون درد و قرمزی چشم، احساس این که در چشم چیزی وجود دارد ، حساسیت به نور ، و اشک ریزش بروز می کنند.

بهبود خود به خودی در عرض چند روز تا یک هفته و گاهی بیشتر اتفاق می افتد عود تبخال امری معمول است. ویروس برای تمام عمر در بدن باقی می ماند اما معمولاً در حالت خفته قرار دارد.

بسیاری از افراد به ویروس هرپس سیمپلکس مبتلا هستند اما علامتی از آن را نمی‌بینند. آنها فقط زمانی متوجه آلودگی از طریق این ویروس می‌شوند که تبخال ظاهر شود. اولین باری که تبخال، به‌عنوان بخشی از یک عفونت اولیه، ظاهر می‌شود ممکن است شدید باشد. بعد از آن، تبخال‌ها نشانه‌ای از ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ و ۲ هستند. تبخال به‌عنوان تنها علامت عود این ویروس در بدن است. در اغلب موارد، هیچ نشانه یا علائم قابل ‌تشخیص دیگر از عفونت هرپس وجود ندارد. علائم شدید بیشتر بر کودکان تأثیر می‌گذارند زیرا بدن کودکان هنوز زمان کافی برای ساخت پادتن‌های دفاعی را نداشته است. علائم ممکن است شامل این موارد باشند:

  • زخم، تاول، زخم زبان و دهان
  • سردرد و سوزش دهان یا زبان
  • تورم لب
  • مشکلات بلع
  • گلودرد
  • تورم غدد
  • درجه حرارت بالا بدن
  • کم‌آبی بدن
  • حالت تهوع
  • سردرد

انواع ویروس تبخال

ویروس تبخال نوع 1 معمولاً از طریق تماس با بزاق آلوده منتقل می شود (برای مثال از طریق بوسیدن، خوردن از یک ظروف و یا به اشتراک گذاری موارد شخصی). مرتبط با عفونت دهان، لب و صورت است.علت بروز تبخال دور دهان

ویروس تبخال نوع 2، از طریق تماس جنسی منتقل می شود و با زخم یا زخم تناسلی مرتبط است.

عفونت منجر به تب خال تناسلی در دهان و تب خال تناسلی در ناحیه تناسلی می شود، و ممکن است از طریق تماس دهانی یا جنسی ایجاد شود.ویروس حتی زمانی که زخم و نشانه ها دیده نمی شوند، می تواند منتقل شود.

شیوع بیماری تب خال با تب، زخم دهانی و بزرگ شدن غدد لنفاوی مشخص می شود.اولین قسمت شیوع تب خال نیز ممکن است با تب همراه باشد.پس از شیوع بیماری، این ویروس تمایل دارد به سیستم عصبی برگردد و می تواند دوباره به خاطر محرک ها مانند استرس، بیماری، مواد غذایی خاص، تغییرات هورمونی، جراحی و سیستم ایمنی در خطر افتاده فعال شود.

علت بروز تبخال دور دهان,علائم تبخال لب ,درمان تبخال دور دهان ,درمان های خانگی و سریع تبخال ,چرامن همش تبخال میزنم ,درمان خانگی تبخال لب

درمان های خانگی تبخال لب

خاصیت ضد‌ویروسی گل همیشه بهار

گل همیشه بهار برای درمان تبخال به‌ویژه تبخال دهانی است که علاوه بر کنترل و از بین بردن ویروس‌ها ، موجب تسریع روند درمان بیماری نیز می‌شود. همچینن باعث کاهش درد و سوزش تبخال نیز می‌شود.

برای تهیه این عصاره سه قاشق از گیاه خشک شده گل همیشه بهار را در دو لیوان آب بجوشانید تا یک لیوان از این عصاره باقی بماند. سپس محل تبخال را با پنبه آغشته به عصاره این گیاه شستشو دهید.

معجزه جعفری

اسانس ریشه ی جعفری و عصاره ی گل همیشه بهار اگر چند روز به روی تب خال مالیده شوند، به دلیل خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتری بودن به از بین رفتن تب خال ها کمک می کنند.

روغن چای

استفاده از روغن چای بدلیل تحریک سیستم ایمنی بدن و افزایش توان آن برای مقابله با ویروس تبخال تاثیر زیادی در پیشگیری از انتقال تبخال به سایر قسمت‌های عضو درگیر از قبیل لب و داخل دهان و همچنین در از بین بردنِ آن دارد. روزی دو بار پنبه ای تمیز را به روغن چای آغشته کنید و روی تب خال قرار دهید.

عصاره یا روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس دارویی گیاهی است که اگر به مدت یک هفته روی تب خال قرار بگیرد، علاوه بر ضدعفونی کردن محل تب خال، موجب درمان آن نیز می‌شود.

سیر رنده شده

یک حبه سیر بردارید و آن را به دو نیم کنید. آن را به مدت 10 دقیقه روی تبخال تان بگذارید. این کار را روز چند مرتبه تکرار کنید. سیر روند گسترش تبخال را به سرعت کاهش می دهد و به اصطلاح آن را خشک می کند. بعد از دو الی سه روز تأثیر فوق العاده این ماده غذایی بد بود اما پرخاصیت را به چشم خواهید دید.

جوش شیرین

شما باید مقداری جوش شیرین را با مقداری آب مخلوط کنید و سپس یک گاز پانسمان را در آن خیس کرده و آن را به تبخال بزنید. شما می توانید تا هروقت خواستید آن را در محل نگه دارید چرا که به خشک شدن سریع تبخال کمک می کند. همچنین جوش شیرین برای رفع خارش نیز فوق العاده عمل می کند.

یخ:

یخ ، به کاهش ورم، قرمزی و درد تب خال کمک میکند. یک تکه یخ را در یک دستمال تمیز و نرم بگذارید و به مدت 10 تا 15 دقیقه روی تب خال خود اعمال کنید.
این درمان را هر 3 الی 4 ساعت یکبار تکرار کنید.

درمان خانگی تبخال لب با هیدروژن پروکسید:

آب اکسیژنه دارای خواص ضد عفونی کننده است و به همین دلیل یک درمان خانگی کاملاً محبوب برای تب خال است.

  • کمی محلول آب اکسیژنه حاوی 3% را در ناحیه آسیب دیده با استفاده از یک تکه پنبه بگذارید.
  • بگذارید چند دقیقه بماند و بعد آن را بشویید.
  • این فرآیند را هر چند ساعت یک بار برای چند روز تکرار کنید.
  • برای زخم های دهانی، مخلوطی از آب اکسیژنه و سه نسبت آب را چند بار در روز برای دو یا سه روز استفاده کنید.

از نوشیدن سکنجبین و خاکشیر برای درمان تبخال خود غافل نشوید!

ترکیب شربت خاکشیر و سکنجبین از عود تبخال جلوگیری می کند. در استفاده از این  دو چندان محدودیتی وجود ندارد ولی افراد مبتلا به دیابت بهتر است  درمورد سکنجبین حواسشان باشد.

تاثیر ریشه شیرین بیان در درمان تبخال

یکی از بهترین درمان های طبیعی تبخال استفاده از ریشه شیریت بیان است. تمام کاری که لازم است انجام دهید این است که 1 قاشق غذاخوری پودر ریشه شیرین بیان را در نصف قاشق چایخوری آب بریزید. آن ها را مخلوط کنید تا به صورت خمیری در آیند و آن را روی تبخال بمالید. همچنین می توانید پودر ریشه شیرین بیان را دم کرده و به صورت چای بنوشید.

تاثیر برگ ریحان در درمان تبخال

چای ریحان بهترین درمان برای تبخال است. مقداری برگ ریحان را داخل آب جوش بریزید تا دم بیاید. برای درمان تبخال از این چای گرم بنوشید.

تاثیر برگ زیتون در درمان تبخال

عصاره برگ زیتون مانند یک آنتی بیوتیک طبیعی در درمان تبخال عمل می کند.

ارسال شده در تاریخ 27 سپتامبر 2019 توسط خدیجه ص با موضوع گوناگون
بازدید : 1,463
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.