عوارض بیماری دیابت روش درمان و کنترل بیماری دیابت

عوارض بیماری دیابت روش درمان و کنترل بیماری دیابت

عوارض بیماری دیابت

درمان دیابت

✅ شنبلیله(دم کنید)
✅ برگ کاسنی(دم کنید)
✅ حجامت
✅ تفریح در طبیعت
✅ تخم شنبلیله

?(آسیاب شده و با آب مخلوط شود به صورت خمیر روزی به اندازه یک فندق خورده شود)

عوارض بیماری دیابت, روش درمان و کنترل بیماری دیابت, خطرات دیابت ,خطرات بیماری دیابت کنترل نشده , علائم دیابت ,ورزش و دیابت ,درمان دیابت ,روش های کنترل دیابت

عوارض زودرس عوارض بیماری دیابت

عوارض زودرس دیابت شامل موارد زیر هستند:

  • هیپوگلیسمی (کاهش قند خون به 70 میلی گرم در دسی لیتر و کمتر)
  • هیپوگلیسمی ممکن است به علت مصرف زیاد انسولین یا قرص های پایین آورنده قند خون، کم خوردن یا حذف یک وعدۀ غذی اصلی و یا میان وعده و فعالیت بدنی زیاد ایجاد شود.
  • علائم هیپوگلیسمی شامل احساس ضعف یا گرسنگی، رنگ پریدگی، عرق سرد، طپش قلب، سرگیجه، گیجی، خواب آلودگی و در موارد شدید بیهوشی است.عوارض بیماری دیابت

اقدام لازم:

  • اگر بیمار بیهوش نشده باشد باید به وی چند حبه قند یا یک مادۀ غذایی شیرین بدهید.
  • اگر بیمار بیهوش باشد، باید  وی را در وضعیتی قرار دهید که راه تنفسی او باز باشد . در حالت بیهوشی هیچ مادۀ غذایی نباید از طریق دهان داده شود و بلافاصله او را به اورژانس انتقال داده و یا از مرکز اورژانس کمک بخواهید.

عوارض دیررس

عوارض دیررس دیابت بتدریج و در صورت عدم کنترل قند خون بالا بوجود می آیند. مهم ترین عوارض به شرح زیر است:

عوارض قلبی عروقی

عوارض قلبی عروقی شامل افزایش فشارخون و افزایش احتمال سکته های قلبی و مغزی است. با کنترل مطلوب قند خون می توان از بروز مشکلات قلبی و عروقی پیشگیری کرد.

عوارض عصبی

عوارض عصبی از عارضه های طولانی مدت دیابت است که معمولا نیمی از افراد دیابتی از این عارضه رنج می برند. این عوارض به صورت های مختلف بروز می کنند از جمله: عوارض بیماری دیابت

  • مورمورشدن، درد، بی حسی یا ضعف در دست و پاها
  • مشکلات گوارشی مانند احساس پری شکم، تهوع، استفراغ، اسهال و یبوست
  • مشکلات ادراری
  • مشکلات جنسی مانند بی میلی جنسی
  • سرگیجه و غش‌کردن
  • ازدست رفتن حس درد به طوری که حتی در حملات قلبی فرد ممکن است درد را حس نکند
  • افزایش یا کاهش تعریق
  • دوبینی و یا فلج یک طرف صورت

عوارض کلیوی

در سیر بیماری دیابت و عدم کنترل مطلوب آن، احتمال آسیب به کلیه ها زیاد است به طوری که قادر به تصفیه کامل خون نبوده و مواد زاید در بدن تجمع پیدا می کنند و در صورت عدم درمان مناسب، کلیه ها به سمت نارسایی پیش می روند و حتی ممکن است نیاز به دیالیز و پیوند کلیه ایجاد شود.

میزان قند خون، ژنتیک و فشارخون در بروز این عارضه موثر هستند. بنابراین هرچه کنترل قند و فشار خون بهتر باشد، احتمال بروز این عارضه کم تر می شود. نشانه‌ها و علایم این عارضه خیلی دیر خود را نشان می‌دهند و گاه خیلی هم اختصاصی نیستند.

مانند ورم کردن پاها و زیر چشم ها، به اختلال شدید خواب، کم اشتهایی، احساس ناراحتی در معده و ضعف و اختلال تمرکز.

مشکلات چشمی عوارض بیماری دیابت

همان طور که گفته شد، دیابت به عروق صدمه می زند و عروق چشمی هم از این قاعده مستثنا نیستند. بنابراین ممکن است آب‌سیاه ( گلوکوم)، کدورت عدسی (آب‌مروارید) و اختلالات عروقی شبکیه (رتینوپاتی)؛ خونریزی در شبکیه چشم و حتی کم بینایی و نابینایی بروز کند.

مشکلات اندام تحتانی

مشکلات و عوارض ایجاد شده در پا به وسیله دیابت به حدی است که از این عارضه به عنوان پای دیابتی یاد می شود. این عارضه معمولا وقتی ایجاد می شود که مشکلات عصبی در پا رخ داده باشد که به کاهش حس در پا منجر می شود، در واقع در اثر کاهش حس، فرد دیابتی متوجه بروز زخم ها و ضربات وارده بر پاهای خود نمی شود و در صورت غفلت این زخم گسترش می یابد.

از طرفی آسیب عصبی موجب تغییر در ظاهر پاها و انگشتان فرد دیابتی می شود که این امر به افزایش در معرض آسیب قرارگرفتن پاها می انجامد. از طرفی دیابت موجب خشک شدن و ترک خوردگی پوست پا می‌شود.

اگر زخمی در پا ایجاد شود دیرتر از زخم پای افراد سالم خوب می شود و دلیل آن هم کاهش و کندی جریان خون در افراد دیابتی است که بهبود زخم را به تاخیر می اندازد.

درمان بیماری دیابت

ورزش و دیابت نوع 1

  • افراد مبتلا به دیابت نوع 1 می توانند در تمام سطوح فعالیت ورزشی از آماتور تا حرفه ای شرکت کنند، البته به شرط اینکه دچار عوارض دیابت نشده باشند و سطح قند خونشان در حد قابل قبولی باشد.
  • تنظیم مقدار انسولین تزریقی و غذای مصرفی براساس شدت و زمان انجام فعالیت ورزشی مهم ترین اصل در انجام ورزش در دیابت نوع 1 است و جایگاه مهمی در کنترل آن دارد.
  • به طور کلی هدف اصلی از انجام ورزش در دیابت نوع یک ایجاد یک حس اعتماد به نفس بالا در افراد مبتلاست. شما باید این حس را در خود تقویت کنید که «دیابت نباید هیچگونه محدودیتی در فعالیتهای روزمره من به وجود آورد».

ورزش و دیابت نوع 2

نکته مهم در مورد نقش ورزش در کنترل دیابت نوع 2 اهمیت شروع به موقع آن است. در واقع هر چه قدر ورزش در مراحل اولیه دیابت و قبل از این که نیاز به دارو در شخص مبتلا پیدا شود شروع گردد، اثرات آن در بهبود کنترل دیابت بیشتر خواهد بود.

به طور کلی فواید انجام منظم ورزش در دیابت نوع دو به قرار زیر هستند:

  • کنترل بهتر قند خون
  • کاهش چربی
  • درمان چاقی و کاهش وزن
ارسال شده در تاریخ 23 فوریه 2019 توسط خدیجه ص با موضوع سلامتی
بازدید : 1,502
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.