عوارض خوردن غذاهای سرخ کردنی زیاد عواقب آن بر سلامت جسم

عوارض خوردن غذاهای سرخ کردنی زیاد  عواقب آن بر سلامت جسم

عوارض خوردن غذاهای سرخ کردنی

خوردن غذاهای سرخ کردنی فشار زیادی به کبد وارد می‌کند، افزایش فشار در کبد افزایش صفرا را به دنبال داشته و در نتیجه باعث عصبی شدن فرد و بروز اختلالات هورمونی می‌شود

عوارض خوردن غذاهای سرخ کردنی ,خوردن غذاهای سرخ کردنی زیاد  ,عواقب مصرف غذای سرخ شده بر سلامت جسم, مصرف سرخ کردنی وافزایش ابتلا به بیماری

هر غذایی را که به شکل غیر طبیعی خود مصرف می‌کنیم، عواقب جدی برای بدن خواهد داشت و باید منتظر اثرات پیش‌بینی شده‌ی آنها باشیم. یکی از راه‌های داشتن قلب سالم بعد از ورزش کردن، تغذیه سالم است. روش‌های پخت غذا، ظروفی که در آن غذا پخته شده، مواد نگهدارنده‌ای که به آنها افزوده شده و…. همگی تعیین‌ کننده‌ی سالم یا ناسالم بودن غذاهای ما است.

افزایش خطر ابتلا به بیماری

غذاهای چرب محتوی چربی های اشباع شده، چربی ترانس و کلسترول با ضعف در سلامت سیستم قلبی و افزایش خطر کلسترول بالا، فشارخون بالا و ایست قلبی در ارتباط است. براساس راهنمای سلامت نیویورک تایمز، مصرف بیش از حد چربی های ناسالم عامل اصلی خطر ابتلا به بیماری قلبی و در نهایت مرگ و میر در امریکا محسوب می شود. موادغذایی سرشار از چربی اشباع شده و کلسترول شامل گوشت گاو، چربی گوشت گاو، گوشت بره، گوشت گوساله، فرآورده های فرعی گوشت، چربی گوشت مرغ، شیرکامل، کره، خامه و زرده تخم مرغ است. همچنین از موادغذایی فرآوری شده می توان به کلوچه، کیک، چیپس، کراکر و فست فود اشاره کرد. مصرف بیش از ۱۰ درصد کالری روزانه در قالب چربی اشباع شده و یک درصد به صورت چربی ترانس باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با مصرف غذاهای چرب می شود.

غذاهای سرخ شده علاوه بر اینکه دارای کالری اضافی هستند، به دلیل دیدن حرارت بالا نیز مضّرند. خمیری که برای سرخ کردن غذاها استفاده می شود، به طور عمده نشاسته است و مثل سیب زمینی سرخ کرده یا چیپس می باشد. زمانی که نشاسته وقند، در روغن داغ با حرارت زیاد، بسوزند، تبدیل به مواد سرطان زایی بنامAGE”s  ( فرآورده هایی نهایی گلیکوژن پیشرفته) می شوند.

آیا می دانید غذاهای سرخ شده در بیرون از منزل یا در رستوران ها چه کیفیتی دارند؟

غذاهای سرخ شده به صورت غذاهای آماده یا به شکل های دیگر( چیپس، پیازسرخ شده، تکه های جوجه و…) در رستوران ها، دارای چربی های هیدروژنه و مواد سرطان زایAGE”s هستند. بنابراین اگرغذای سرخ شده دوست دارید، سعی کنید گاهی اوقات و به طورتفریحی آن را مصرف کنید نه همیشه وهر روز. همچنین برای تهیه غذای سرخ شده در خارج از منزل، به مطمئن ترین و بهترین رستوران، سفارش غذا بدهید و از آنها بپرسید: سیب زمینی تازه یا دیگرموادغذایی تازه ( نه منجمد) را چگونه سرخ می کنند؟ آیا از روغن مایع برای سرخ کردن استفاده می کنند یا جامد؟ (سیب زمینی سرخ شده منجمد و دیگرمواد غذایی منجمد سرخ کردنی ، همیشه مقداری روغن هیدروژنه دارند).

طی برشته یا سرخ شدن محصولات حاوی کربوهیدرات نظیر چیپس و سیب زمینی ماده ای سمی به نام آکریلامید تولید می شود که سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن، افزایش بیماری های عفونی، ناباروری، سقط جنین و تغییر رفتارهای جنسی می شود. سوء جذب و سوءتغذیه ناشی از آن نیز می تواند به کم خونی، کوتاهی قد، پوکی استخوان و ریزش مو بخصوص در کودکان در حال رشد منجر شود.

ارسال شده در تاریخ 26 آوریل 2019 توسط امید ازادمرد با موضوع مطلب علمی
بازدید : 1,193
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.