عواقب احساسات منفی بر سلامت بدن و وضعیت جسمانی

عواقب احساسات منفی بر سلامت بدن و وضعیت جسمانی

عواقب احساسات منفی بر سلامت بدن

احساسات منفی هر چند کوچک در دراز مدت سیستم ایمنی بدنتان را ضعیف کرده و احتمال بروز سرطان را افزایش میدهند !

بنابراین از حسادت، خود خواهی های جزیی، اوقات تلخی ها، انتقاد و کنایه ها دوری کنید.

عواقب احساسات منفی بر سلامت بدن ,حس های منفی و وضعیت جسمانی ,تاثیر احساسات منفی بر سلامت بدن,داشتن احساس های منفی , خطرات بد حس های منفی بر سلامت روح و جسم

احساس تنها یک کلمه زیبا نیست! این که ما چگونه فکر می کنیم و احساس می کنیم به طور مستقیم بر زندگیمان تاثیر می گذارد. در مورد تاثیر احساسات منفی بر روی سلامت بدن صحبت خواهیم کرد.

در مفاهیم متعارف پزشکی می گویند که سلامت با سبک زندگی، ژنتیک و قرار گرفتن در معرض عفونت ارتباط دارد. اما علاوه بر این عوامل، بین وضعیت احساسی شما و سلامت بدنتان نیز همبستگی مثبتی وجود دارد.

احساسات بر سلامت فردی، مهارت های ارتباطی و موقعیت شما در جامعه تاثیر می گذارد.

برخورد با احساسات، به ویژه احساسات منفی، برای بقا شما بسیار مهم است. احساساتی که از بروزشان جلوگیری می کنید ممکن است در نهایت به یک فاجعه تبدیل شوند. بنابراین بروز احساسات همیشه مهم است.

داشتن سلامت عاطفی امروزه یک پدیده نادر است. احساسات منفی مانند اضطراب، استرس، ترس، خشم، حسادت، نفرت، شک و بی صبری، می توانند سلامتی شما را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهند.

خشم به عنوان یک احساس شدید در پاسخ به احساس سرخوردگی، ناامیدی یا تهدید بروز می کند. اگر این احساس به سرعت و به روش سالم بیان شود، برای سلامتتان مفید است. اما اغلب اوقات خشم به سلامت شما آسیب می رساند.

به طور خاص، خشم می تواند بر توانایی های استدلال شما تأثیر بگذارد و باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی شود.

خشم ناشی از واکنش “مبارزه یا پرواز” در بدن است. بنابراین منجر به ترشح بیش از حد هورمون های استرس مثل آدرنالین، نورآدرنالین و کورتیزول می شود. این هورمون ها باعث می شوند آمیگدال مغز (ناحیه ای که احساسات را تجربه می کند) واکنش نشان دهد و خون بیشتری را به لوب فرونتال (منطقه ای که مسئول استدلال است) بفرستد.

وجود خون اضافی در منطقه استدلال می تواند روند تفکر را مختل کند. به همین دلیل است که می گویند “خشم کور کننده است”. در این حالت معمولا رفتارهایی مانند پرتاب گوشی، لپ تاپ و هر چیزی که دم دستتان است رخ می دهد.

علاوه بر این، خشم منجر به تنگ شدن عروق خونی می شود و این حالت افزایش ضربان قلب، فشار خون و تنفس را به همراه دارد. این حالت معمولا منجر به ساییدگی و پارگی دیواره های شریانی می شود.

نگرانی مزمن می تواند موجب بروز بسیاری از مشکلات شود.

این احساس بر روی طحال و ضعف معده تاثیر می گذارد. نگرانی باعث تغییر در عملکرد انتقال دهنده های عصبی، به ویژه سروتونین می شود. بنابراین، زمانی که خیلی نگران هستید، بدنتان مواد شیمیایی دریافت می کند تا با آن به ناراحتی یا ضعف معده پاسخ دهد.

نگرانی یا وسواس در مورد یک موضوع خاص منجر به مشکلاتی مانند استفراغ، اسهال، مشکلات معده و سایر مسائل مزمن می شود. اضطراب همراه با آن نیز با درد قفسه سینه، فشار خون بالا، ضعف سیستم ایمنی و پیری زودرس مرتبط است.

علاوه بر این، نگرانی بیش از حد در مورد چیزی خاص، فشار زیادی را روی عضلات معده وارد می کند. هرگونه فشار روی معده باعث تغییر حالت شکم می شود. به عنوان مثال، در زمان نگرانی معمولا افراد احساس می کنند در معده شان پروانه در حال پرواز است.

نگرانی بیش از حد برای روابط شخصی شما نیز بد است.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ توسط هیئت علمی دانشگاه Case West در رشته روانشناسی رهبری شد نشان داد که نگرانی بسیار مضر بوده و می تواند در زندگی فردی تداخل ایجاد کند و سلامت روابط اجتماعی را به خطر بیندازد.عواقب احساسات منفی بر سلامت بدن

در عین حال، نگرانی آرامش ذهنی را مختل می کند و مشکلات خواب را به همراه دارد. اختلال در خواب می تواند از بسیاری جهات بر روی سلامت شما تاثیر بگذارد.

آنچه در این مقاله از ایران پاتوق می خوانید

غم و اندوه

بین تمام احساسات منفی، احساس غم، احساس طولانی مدتی است. غم و اندوه حجم ریه ها را کاهش می دهد، باعث خستگی و تنگی نفس می شود.

این عوارض، جریان تنفس را محدود کرده و عبور هوا در لوله های برونش را مختل می کند. هنگامی که ذهنتان را با غم و اندوه پر می کنید، نفس کشیدن برایتان دشوار شده و حملات آسم یا سایر بیماری موثر بر روی برونش خود را نشان می دهند.

گزارش سال ۲۰۰۳ که در Acupuncture Today منتشر شده نشان می دهد که غم از قلب می آید، بنابراین ابتدا به ریه ها، و سپس به قلب آسیب می رساند. اگر ریه ها آسیب ببینند، باید علائم دیگری از نارسایی ریه مانند سرفه، تنگی نفس و غیره را داشته باشید.

افسردگی و خستگی نیز پوست شما را خراب می کند و حتی می تواند باعث یبوست و کمبود اکسیژن در خون شود. افرادی که افسرده هستند به راحتی دچار افزایش یا کاهش وزن می شوند و حتی به مواد مخدر یا سایر مواد مضر معتاد می شوند. عواقب احساسات منفی بر سلامت بدن

وقتی احساس غم و ناراحتی می کنید، اشک های خود را نگه ندارید. اجازه دهید اشک هایتان جاری شود. جالب است بدانید که اشک های هیجانی حاوی هورمون استرس و انتقال دهنده های عصبی مرتبط با استرس هستند.

استرس

تاثیر احساسات منفی بر روی سلامت بدن

بدن هر کسی به روشی متفاوت به استرس واکنش نشان می دهند. استرس خفیف می تواند برای سلامتی مفید باشد و می تواند به شما کمک کند تا بهتر عمل کنید. با این حال، هنگامی که استرس بیش از حد می شود، می تواند منجر به افزایش فشار خون، آسم و سندرم روده تحریک پذیر شود.

استرس یکی از عوامل مهم در ابتلا به بیماری های قلبی است. استرس باعث افزایش فشار خون و میزان کلسترول می شود. علاوه بر این، عادت های ناسالم و رفتارهایی مانند سیگار کشیدن، عدم فعالیت بدنی و خوردن بیش از حد غذا را تشویق می کند. تمام این عوامل ممکن است به دیواره های شریانی آسیب برسانند و باعث مشکلات قلبی شوند.

استرس از طریق علائم زیر خود را نشان می دهد:

  • میگرن
  • دندان قروچه
  • تپش قلب
  • سرگیجه
  • خستگی
  • بی خوابی
  • حالت تهوع
  • کاهش اشتها یا افزایش اشتها

استرس می تواند به ایجاد بسیاری از بیماری های دیگر از جمله موارد زیر دامن بزند: عواقب احساسات منفی بر سلامت بدن

  • آسم
  • ریزش بیش از حد مو و حتی طاسی
  • زخم شدن و خشکی بیش از حد دهان
  • مشکلات روانی مانند بیخوابی، سردرد، تغییرات شخصیتی و تحریک پذیری
  • بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا
  • اسپاسم گردن و شانه ها، درد عضلانی اسکلتی، درد کمر، و انواع مختلفی از درد عضلانی و عصبی
  • بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس
  • اختلال در سیستم تولید مثل، اختلالات قاعدگی و عفونت های مکرر واژن در زنان و ناتوانی جنسی و انزال زودرس در مردان
  • بیماری های دستگاه گوارش مانند گاستریت، زخم معده و دوازدهه، کولیت اولسراتیو و کولون تحریک پذیر

تنهایی

تاثیر احساسات منفی بر روی سلامت بدن

احساس تنهایی اختلال در ریه ها را به همراه دارد و جریان خون و اکسیژن را در سراسر بدن محدود می کند. تنهایی در ده های اخیر به طور فزاینده ای به یک عامل خطر جدی برای سلامت عمومی تبدیل شده است.

تنهایی می تواند مانند خشم برای بدن مضر باشد. هنگامی که شما تنها هستید، مغز ترشح هورمون های استرس مانند کورتیزول که باعث افسردگی می شوند را افزایش می دهد. این احساس ممکن است به افزایش فشار خون منجر شده و بر روی کیفیت خواب تاثیر بگذارد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ در نشریه Aging and Health منتشر شده گزارش می دهد که تنهایی، احتمال بروز مشکلات روانی را در میان افراد مسن افزایش می دهد.

یکی دیگر از مطالعاتی که در سال ۲۰۱۶ در Gerontology منتشر شده، اثرات مستقیم، غیرمستقیم و تعدیل شده تنهایی را بر سلامت بدن نشان می دهد. این مطالعه همچنین نشان می دهد که ارتباطی بین تنهایی و کاهش قدرت شناختی در پیری وجود دارد.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۵ در Heart منتشر شده نشان می دهد که تنهایی و انزوای اجتماعی به عنوان عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی شناخته می شوند. با این حال، به مطالعات بیشتری برای بررسی اینکه آیا مداخلات هدفمند بر روی درمان تنهایی و انزوای اجتماعی می تواند به جلوگیری از این مشکلات کمک کند یا خیر، نیاز است.

تنهایی نه فقط با مشکلات قلبی و روحی، بلکه با ضعف در سیستم ایمنی هم ارتباط دارد. بدن افرادی که تنها هستند بیشتر ترکیبات التهابی را در پاسخ به استرس تولید می کنند. این ترکیبات می توانند ایمنی را تضعیف کنند.

ترس

تاثیر احساسات منفی بر روی سلامت بدن

ترس احساسی است که عمیقا اعتماد به نفس، روحیه، اعتقاد و شادی را کاهش می دهد. ترس باعث ایجاد اضطراب می شود و می تواند کلیه ها، غدد آدرنال و گاهی حتی سیستم تولید مثل را مختل کند.

ترس موجب کاهش جریان انرژی می شود و بدن را مجبور می کند که خودش از خودش محافظت کند. این حالت منجر به کاهش میزان تنفس و گردش خون می شود و دست ها و پاها به معنای واقعی کلمه یخ می زنند.

علاوه بر این، هنگامی که می ترسید، بیشتر کلیه هایتان تحت تاثیر قرار می گیرد. این به این دلیل است که بخشی از مغز که کلیه ها را کنترل می کند، دچار اختلال می شود. به همین خاطر در موقعیت های ترسناک دچار تکرر ادرار می شوید.

همچنین ترس باعث می شود غدد فوق کلیوی بیشتر هورمون استرس ترشح کنند. این هورمون ها اثرات ویرانگرتری بر روی بدن دارند.

ترس شدید باعث درد کلیه و کمر، بیماری غدد فوق کلیوی و اختلالات دستگاه ادراری می شود. در کودکان، این احساسات را می توان از طریق شب ادراری بیان کرد. شب ادراری کودکان به شدت با اضطراب و ناامنی ارتباط دارد.

تعریف کلاسیک استرس «هرگونه تهدید واقعی یا خیالی و واکنش بدن شما نسبت به آن» است. واکنش طبیعی بدن شما به استرس می‌تواند تأثیری شگرف بر عملکرد سیستم ایمنی‌تان، شیمی مغز، سطح قندخون، توازن هورمونی و خیلی چیزهای دیگر داشته باشد.
تحقیقی در دانشگاه میشیگان این مسئله را بررسی کرد که آیا می‌توان برای تأثیر گذاشتن روی جسم و ارتقای سلامتی احساسات مثبت ایجاد کرد؟ پاسخ این بود که احساسات منفی (مثل ترس، عصبانیت و ناراحتی) رپرتوار فکر-عمل کوتاه‌مدت را نسبت به بعضی اعمال که عملکرد ارتقای بقا داشته‌اند، کاهش می‌دهد. به‌عبارت دیگر، واکنش جنگ و گریز در زمان بروز احساسات منفی یا وقتی پرخاش‌گر می‌شویم یا وقتی می‌خواهیم احساسات‌ مان را پنهان کنیم وارد عمل می‌شود.
محققان بخش روانشناسی دانشگاه کارنگی ملون در پنسیلوانیا می‌گویند، عوامل روانشناسی می‌توانند بر سیستم ایمنی بدن و بیماری‌های مربوط به آن اثر بگذارد. همچنین در این تحقیق مشخص شد که عواملی مثل استرس، احساسات منفی، افسردگی بالینی، حمایت اجتماعی، و سرکوب و انکار می‌توانند بر شاخص‌های سلولی و هومورال وضعیت و عملکرد سیستم ایمنی اثر بگذارند.
احساسات منفی تأثیر مهمی بر سیستم ایمنی بدن دارند. دست‌کم درمورد بیماری‌هایی که کمتر عفونی هستند (سرماخوردگی، آنفولازا، تبخال). شواهد زیادی نشان می‌دهند که استرس و احساسات منفی و شروع بیماری‌ها و پیشرفت آن مرتبط هستند. به‌عبارت دیگر، اگر حال و روحیه‌تان خوب نباشد، احساس ناراحتی کنید، استرس داشته باشید، یا عصبانی باشید، احتمال مریض شدن تان، حتی چیزی مثل آنفولانزا، بیشتر است.

ارسال شده در تاریخ 22 می 2019 توسط امید ازادمرد با موضوع مطلب علمی
بازدید : 1,166
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.