عواقب بیماری های لثه و مشکلات جدی که در پی دارد

عواقب بیماری های لثه و مشکلات جدی که در پی دارد

عواقب بیماری های لثه

بیماریهای لثه موجب تشدید مشکلات قلبی و سبب تشدید گرفتگی عروق می شود و همچنین خطر ابتلا به سکته مغزی، بیماری آلزایمر و برخی از انواع آرتریت را افزایش میدهد.

عواقب بیماری های لثه , عوارض بیماری های لثه, مشکلات جدی که بیماری های لثه در پی دارد ,بهداشت دهان و دندان , بهداشت لثه ,بیماری قلبی ناشی از بیماری های لثه

علائم بیماری لثه

محیطی که لازم است از آن در برابر پسروی لثه و بستن مجدد بافت لثه دفاع شود را می‌بندد. اگر دندان‌ها به‌صورت روزانه با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن تمیز نشوند، امکان تشکیل پلاک وجود دارد و باکتری‌های موجود در پلاک دندان نه‌تنها بر لثه‌ها و دندان‌ها تاثیر می‌گذارند، بلکه علاوه‌بر این می‌توانند بر بافت لثه‌ها و استخوان نگهدارنده دندان‌ها نیز تاثیر مخربی داشته باشند و باعث تحلیل لثه شوند. بیماری لثه از جمله عفونت لثه می‌تواند در نتیجه تعدادی از عوامل برای فرد ایجاد شود، اما عدم‌رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان رایج‌ترین علت ابتلا به این بیماری‌های لثه است. رعایت نکردن مناسب بهداشت دهان همچون عدم‌مسواک‌زدن مناسب یا منظم می‌تواند باعث ایجاد پلاک بر روی دندان‌ها شود. عواقب بیماری های لثه

اما چگونه متوجه می‌شوید که به بیماری لثه مبتلا شده یا در معرض خطر ابتلا به آن هستید؟

علائم فهرست شده در ذیل می‌توانند آن را نشان دهد، اما توجه به آنها و هرگونه تغییر در دندان یا لثه حائز اهمیت بوده و باید با دندانپزشک خود درمیان بگذارید. در صورتی که بدون درمان رها شود، نه‌تنها سبب بیماری اطراف دندان می‌شود، بلکه بافت پشتیبان دندان را از بین می‌برد و همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. عواقب بیماری های لثه

بیماری التهاب لثه یا « ژنژیویت »، نوعی عفونت است که بافت حمایت کننده دندان « لثه » را مبتلا می‌‏کند. اگرچه این بیماری با ایجاد حفره‌‏ در دندان یا « کرم‌‏خوردگی » فرق دارد، ولی هردوی آنها را با کمک درمان‌‏های طبیعی نیز می‌‏توان برطرف کرد.

شایع‌‏ترین مشکلات دهان و لثه، بیماری‌‏‌‏های مرتبط با بافت‌‏های نگهدارنده دندان‌‏ها « پریودنتال » هستند. در این نوع بیماری‌‏های دهان، عفونت‌‏های باکتریایی باعث ایجاد التهاب شده و در نهایت به  تخریب لثه‌‏ها و سایر بافت‌‏های نگهدارنده اطراف دندان منجر می‌‏شوند.

پلاک دندانی، لایه‌‏ای فیلمی و چسبنده است که به‌‏طور مداوم روی دندان و اطراف لثه‌‏ها تشکیل می‌‏شود و محیطی برای سکونت باکتری‌‏هاست. اگر این پلاک مرتبا تمیز نشود، به‌‏ ماده‌‏ای سخت‌‏تر تبدیل شده که به آن « تارتار » می‌‏گویند. درواقع تارتار، همان پلاکِ سخت‌‏شده است که به زیر خط لثه وسطح دندان‌‏ها می‌‏چسبد و عموما به نام جرم دندان شناخته شده است. پلاک، تارتار و باکتری‌‏های موجود در آنها، لثه‌‏ها را تحریک و ملتهب می‌‏کنند.

بیماری لثه با دیابت

رابطه بین بیماری لثه با دیابت رابطه بسیار محکمی است. ناراحتی لثه هنگامی رخ می‌دهد که لثه تحلیل می‌رود یا از دندان جدا می‌شود. در این حالت لثه شکل جیب کوچکی را به خود می‌گیرد. در نتیجه ذرات غذا درون آن گیر می‌کنند و باکتری‌ها درون دهان با تولید کردن توکسین باعث التهاب و تورم لثه می‌شوند. اگر در این حالت لثه درمان نشود، استخوان‌ها و بافت‌هایی که از لثه‌ها حمایت می‌کنند خراب می‌شوند و از بین می‌روند.

کسانی که دیابت دارند زخم‌ و التهاب بدنشان به سختی برطرف می‌شود؛ چون سیستم ایمنی بدنشان عملکرد ضعیفی دارد. به همین دلیل خرابی بافت‌ها و دندان در آن‌ها بیشتر است. کسانی که مشکلات لثه بیشتری دارند، احتمالا میزان HbA1C بالاتری دارند که نوعی از هموگلوبین وابسته با گلوکز است و برای اندازه‌گیری کنترل عملکرد دیابت سنجیده می‌شود. بر اساس نظر انجمن دیابت آمریکا، رابطه بین بیماری لثه و دیابت دو طرفه است. ناراحتی لثه می‌تواند بر کنترل گلوکز خون تاثیرگذار باشد. از سوی دیگر دیابتی‌ها هم بیشتر در معرض دچار شدن به عفونت‌های باکتریایی هستند که منجر به بیماری‌های لثه می‌شوند.

حدودا از هر ۵ نفری که بیماری‌ لثه دارند، یک نفر مبتلا به دیابت نوع دو است، و حتی ممکن است از این موضوع آگاه نباشد. از این رو محققان پیشنهاد می‌کنند به طور مرتب جهت معایه به دندان پزشک مراجعه کنید تا بتوانید از مشکلات جدی پیشگیری کنید. همچنین حفظ بهداشت دهان برای افراد سیگاری بسیار مهم است. افراد سیگاری علاوه بر کنترل میزان گلوکز موجود در خون، باید هر ۶ ما برای چکاپ به دندان پزشک مراجعه کنند.

بیماری لثه و قلب

تحقیقات بسیاری نشان می‌دهد که ارتباطی بین بیماری لثه و مشکلات قلبی وجود دارد، اما هنوز هیچ‌کدام صددرصد قطعی نیست. به گفته محققین این ارتباط می‌تواند به دلیل خواص پروتئینی در پلسمای خون به نام “c-reactive” باشد. این پروتئین در خون افرادی که دچار بیماری لثه هستند بیشتر است و میزان آن با توجه به التهاب بیشتر شود.

یکی از احتمال‌های قوی این است که باکتری‌های موجود در بافت بیمار لثه وارد رگ‌های خونی می‌شوند و رگ‌ها و شریانات اصلی را ملتهب و مسدود می‌کنند. در یکی از تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۰ منتشر شده، محققان نشانه‌هایی از باکتری‌های دهان را درون یکی از رگ‌های خونی گرفته پیدا کردند. این تحقیق یکی از قوی‌ترین شواهد برای اثبات ارتباط قوی میان بیماری‌های دهان و قلب بود! عوامل مشترک موثر در بالا بردن خطر ابتلا به بیماری لثه و بیماری‌ قلب و عروق مثل سیگار کشیدن و پرخوری هم می‌تواند نشانی بر ارتباط زیاد این دو بیماری باهم باشد.

ارسال شده در تاریخ 13 آوریل 2019 توسط امید ازادمرد با موضوع مطلب علمی
بازدید : 1,103
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.