عواقب روزه گرفتن بدون خوردن سحری در ماه رمضان

عواقب روزه گرفتن بدون خوردن سحری در ماه رمضان

عواقب روزه گرفتن : در منابع روایی ما فصلی وجود دارد با عنوان «استحباب خوردن سحری». آنچه از مجموع روایات موجود در این باب استنباط می‌شود؛ این است که خوردن سحری برای روزه ماه رمضان مستحب است و از آن‌جا که پیشوایان دین احکامی را که برای پیروان خود بیان می‌کردند، خود در درجه اول بدان‌ها عمل می کردند، می‌توان فهمید که خوردن سحری در آن روزگاران مرسوم بوده و پیامبر اسلام (ص)، اهل بیت (ع) و مسلمانان و مؤمنان با سحری روزه می‌گرفتند.

آداب و عادت های غذایی , استحباب خوردن سحری, خوردن سحری, روزه داری ,روزه داری بدون سحری ,عطش روزه داری ,عوارض روزه بدون سحری ,غذای مناسب سحری

عواقب روزه گرفتن

عواقب روزه گرفتن بدون خوردن سحری در ماه رمضان

در اینجا به چند نمونه از احادیث در این زمینه اشاره می‌شود.

۱٫ «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) السَّحُورُ بَرَکَهٌ، لَا تَدَعْ أُمَّتِی السَّحُورَ وَ لَوْ عَلَى حَشَفَهٍ» رسول خدا (ص) فرمود: سحرى برکت است و امّت من سحرى را ترک نمی‌کنند، اگر چه با خرماى خشکیده‌‌‏اى باشد.

۲٫ «و قال النبی (ص)‏ تعاونوا بأکل السحور على صیام النهار و بالنوم عند القیلوله على قیام اللیل» پیامبر اسلام(ص) فرمود: از خوردن سحرى براى روزه روز و از خواب قیلوله براى شب زنده دارى کمک بگیرید.

در سالهای اخیر مطالعات زیادی پیرامون خوردن سحری و اهمیت آن برای روزه دار انجام شده. اهمیت خوردن سحری مانند اهمیت خوردن صبحانه در روزهای عادی است و حتی می توان گفت اهیمت آن از خوردن صبحانه هم بیشتر است. به عنوان مثال خوردن سحری از افت قند خون در ساعات اولیه ی روز جلوگیری می کند. ذخایر کربوهیدراتی بدن (گلیکوژن) حدود ۸ ساعت قند خون را تامین می کند و در صورت عدم مصرف سحری، در اوایل صبح این ذخایر رو به اتمام هستند و چنانچه فرد قصد انجام فعالیت هایی که نیاز به تفکر دارد را داشته باشد، کارایی کافی را نخواد داشت. از طرفی نخوردن سحری، سبب سردرد، ضعف و بی حالی در طول روز می شود.

diniroze-23788799

عوارض روزه بدون سحری چیست؟

روزه ی بدون سحری نشانه ی قوی بودن و بالا بودن قوای بدنی نیست. بلکه این روزه ی بذون سحری، ممکن است به ظاهر مشکلی نداشته باشد اما در طولانی مدت می تواند عوارض مختلفی به همراه داشته باشد.

۱٫ آسیب به کلیه ها: به طور کلی در طی ۲۴ ساعت، به ۲ – ۲٫۵ لیتر آب نیاز داریم که کمک به تصفیه کلیه ها می کند و مانند صافی عمل می کند. نیاشامیدن طولانی مدت آب، می تواند زمینه ساز سنگ سازی کلیه ها علی الخصوص در افرادی که کلیه ی آنها مستعد سنگ سازی است بشود.

۲٫ عدم دفع سموم: کلیه ی مواد سمی ای که به طور مستقیم یا غیر مستقیم وارد بدن می شود، از طریق کلیه ها به صورت محلول یا نامحلول خارج می شوند. این مواد مانند نیتریت و نیترات ها، اورات ها، سولفات ها، رنگ های مجاز و غیر مجاز خوراکی، آفت کش های موجود در محیط و در میوه ها و سبزی ها و … . بنابراین در روزه ی بدون سحری، به دنبال عدم مصرف کافی مایعات، این مواد سمی نمی توانند از بدن خارج شوند و در بدن باقی می مانند.

۳٫ روزه ی بدون سحری سبب کاهش راندمان جسمی، فکری، مغزی در روز بعد شده و بدن کارایی کافی برای انجام فعالیت های روزمره را ندارد.
در سحر چه بخوریم و چه نخوریم؟

– بهتر است سحری مانند یک ناهار کامل باشد اما با چربی کم و ماست، سالاد و سبزیجات کامل کننده ی آن باشند. مصرف زیاد روغن ها و چربی ها و همچنین پروتئین ها در وعده ی سحر، سبب افزایش تشنگی در طول روز می شود. همچنین نباید در خوردن سحری افراط کرد. زیرا سبب سوءهاضمه و ترش کردن در طول روز می شود.

– مصرف چای در این وعده نه تنها مانع تشنگی در طول روز نمی شود بلکه سبب رقیق شدن شیره ی معده و اختلال در هضم و همچنین کاهش جذب آهن می شود. از طرفی به دلیل مدر بودن آن، سبب دفع آب می شود. یک توصیه ی مهم برای کاهش حس تشنگی در طول روز، مصرف آب و آبلیمو برای افرادی که اضافه وزن دارند و نوشیدن مخلوط آب و آبلیمو و عسل برای افرادی که لاغر هستند می باشد.

diniroze-23788794

کاهش عطش در روزه داری

– یکی از خوراکی های مفید در این زمان، مصرف موادغذایی حاوی فیبر می باشد. مانند نان های سبوس دار، سالاد، میوه ها و خرما که سبب کاهش حس گرسنگی در طول روز و افت آهسته ی قند خون می شود. از طرفی مصرف کربوهیدرات های ساده در این وعده سبب افت سریع قند خون و ضعف و بی حالی می شود. بنابراین مصرف زولبیا و بامیه در این وعده اصلا توصیه نمی شود.

– در وعده سحر، خوردن غذاهای خشک نظیر کوکوسبزی، کوکو سیب زمینی، کتلت و گوشت های سرخ شده مثل کباب، جوجه کباب و ماهی می تواند کمی موجب احساس تشنگی و ترش کردن در بین روز شود. مصرف سس مایونز، سوسیس و کالباس و غذا های پر ادویه نیز می تواند احساس تشنگی را ایجاد کند.

در سحر چه نخوریم

– از مصرف زیاد نمک در سر سفره بپرهیزید زیرا نمک زیاد سبب دفع مایعات از بدن شده و احساس تشنگی را در بین روز ایجاد می نماید.

– مصرف گیاهان و میوه ها زیر در برطرف کردن بوی بد دهان بسیارمؤثر است.

هلو، هل، انجیر، برگ درخت انبه، بادیان، به، جویدن برگ درخت تمشک، برگ ترب، دارچین، گشنیز، گلپر، میخک، جویدن نارگیل، اسفناج

عواقب روزه گرفتن

diniroze-23788707
فواید مصرف سالاد در سحر

– برای کسانی که در طول روزه داری ممکن است دچار حالت تهوع و استفراغ شوند. توصیه می شود در میان وعده های بین افطاری تا سحر، انار میل نمایند. (البته اگر دچار زخم و ناراحتی معده باشند مصرف انار ترش مناسب نخواهد بود.)

– مصرف انبه بعنوان دسر ضدعطش، پس از خوردن سحری مفید است. عواقب روزه گرفتن
منبع: http://www.avayesalamati.com

ارسال شده در تاریخ 29 ژوئن 2016 توسط مدیریت با موضوع مطلب علمی
بازدید : 1,993
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.