عوامل بروز کیست تخمدان در خانم ها تاثیر تغذیه در درمان آن

عوامل بروز کیست تخمدان در خانم ها مواد غذایی و خوراکی های مضر

عوامل بروز کیست تخمدان

موادی ازقبیل پفک،شکلات،آب نبات،یخمک،نوشمک،چیپس و امثال آن باعث کیست‌ تخمدان در خانمهامیشوند.

چه کسی در معرض خطر بالای کیست تخمدان است؟

به گفته کارشناسان، کیست تخمدان می تواند در هر سنی باشد با این حال کیست تخمدان در زنان سنین باروری رایج است. علاوه بر این، می تواند در طول یائسگی و بعد از آن رخ دهد.

برای بیماران مبتلا به این بیماری پس از یائسگی، باید به آن توجه کافی داشته باشیم زیرا تومور در این دوره ممکن است یکی از نشانه های اولیه سرطان باشد. علاوه بر این، دختران بالغ نیز می توانند بیمار شوند، اما بسیار نادر است.

اکثر کیست‌ها پس از چند ماه از بین می‌رود. با این حال کیست مکرر و عودکننده تخمدان در دوران پیش از یائسگی و در زنان دچار اختلال‌های هورمونی مشاهده می‌شود. معاینات دوره ای زنان تنها راه آگاهی از وجود و درمان این کیست‌ها است.

تخمک در سیکل قاعدگی در کیسه‌ای به نام فولیکول رشد می‌کند که داخل تخمدان قرار دارد. این فولیکول یا کیسه در اکثر موارد باز می‌شود و تخمک را آزاد می‌کند. اما اگر فولیکول باز نشود، مایع داخل آن تشکیل کیست می‌دهد.

 در مواردی ممکن است، تخمک‌گذاری انجام نشود و این فولیکول تخمدان به اندازه ی بالاتر از 30 میلی‌متر برسد که در این صورت به آن کیست ایجاد می‌شود. به طور معمول این کیست‌های هورمونی با گذشت 6 تا 8 هفته بدون درمان دارویی یا با استفاده از قرص‌های پیشگیری از بارداری، درمان می‌شوند و از بین می‌روند. در حقیقت می‌توان گفت 90 درصد کیست‌ها در زنان جوان، کیست‌های هورمونی است که در اثر اختلال عملکرد تخمدان به وجود می‌آیند.

افراد مبتلا به کیست‌های تخمدانی باید در برنامه غذایی خود مصرف میوه و سبزیجات تازه و رژیم غذایی حاوی غلات و دانه‌های کامل سبوس‌دار را از یاد نبرند و تا حد امکان مصرف محصولات فرآوری شده و پخته مثل انواع شیرینی، کیک و کلوچه، آبمیوه‌های مصنوعی مثل انواع ساندیس، نوشابه و نان‌های سفید را محدود کنند.

برنامه غذایی که شما در این شرایط بایستی رعایت کنید به صورت زیر است:

1. عدم مصرف یا محدودیت مصرف مواردی نظیر: انواع شیرینی جات و کیک و کلوچه- ماکارونی و پاستا – غذاهایی که شکر به آنها اضافه شده است- آبمیوه های شیرین صنعتی – نوشابه- نان های سفید و بدون سبوس.

2. افزایش مصرف میوه ،افزایش مصرف سبزیجاتی مثل هویج، فلفل، کاهو، کلم، اسفناج و…

3. مصرف داروی ضد دیابت گلوکوفاژ( متفورمین) قبل از هر وعده غذایی . (با پزشک مشورت کنید)

برودت همان‌طور که از اسمش برمی‌آید، حالت سردی بدن است. عامل اصلی برودت، مصرف خوراکی‌هایی است که طبع سردی دارند. نکته دیگری که آن را تشدید می‌کند، روش غلط غذا خوردن است. مثلا فردی هنگام خوردن غذای گرم، یک لیوان آب یخ می‌ریزد و می‌نوشد، یا ماست و سالادی که در یخچال بوده را میل می‌کند که این به سلامتش آسیب جدی وارد می‌کند. باتوجه به سبک زندگی غلط امروزی، فست‌فود به خوراک محبوب خانواده‌ها تبدیل شده که یکی از منابع اصلی برودت هستند که باید به‌شدت از خوردن‌شان پرهیز کنید. معمولا همراه فست‌فود مقدار زیادی سس هم مصرف می‌شود که آسیب را تشدید می‌کند.

برودت را دور بزنید

–  به هیچ وجه فست‌فود نخورید.

–  از انواع سس شامل سس مایونز، سس خردل، سس کچاپ و. . . استفاده نکنید.

–  مصرف زیاد از حد شیر، برنج، دوغ و ماست حالت سردی ایجاد می‌کند.

–  در تهیه و طبخ غذا از ادویه‌جات گرم مثل دارچین، زیره، زعفران، هل، میخک و رازیانه استفاده کنید.

رطوبت

یک سری از مواد خوراکی حاوی رطوبت هستند و خوردن آنها باعث ایجاد حالت ‌تری می‌شود. هر ماده طبیعی که آبدار باشد، این خاصیت را دارد. همچنین از نظر طب سنتی رطوبت یکی از عوامل اصلی ابتلا به چاقی است. بعضی‌ها می‌گویند «هوا هم که می‌خورم، چاق می‌شوم!» پر بیراه نمی‌گویند؛ چون هوای زیادی خنک هم باعث ایجاد رطوبت و چاقی می‌شود. کم‌تحرکی هم می‌تواند رطوبت ایجاد کند.  افرادی که در طول شبانه‌روز از مواد خوراکی حاوی رطوبت استفاده می‌کنند، استعداد بیشتری برای جذب رطوبت دارند. کسانی که مواد آبکی زیادی مصرف می‌کنند، یعنی علاوه بر اینکه برای رفع تشنگی آب می‌نوشند، از انواع آب میوه‌ها و نوشابه‌ها هم نمی‌گذرند و آنها را هم می‌نوشند در معرض این خطر قرار دارند.

ارسال شده در تاریخ 13 آوریل 2019 توسط امید ازادمرد با موضوع سلامتی
بازدید : 1,119
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.