عوامل پیری زودرس بررسی علائم و نشانه های پیری زودرس

عوامل پیری زودرس و دلایل آن

عوامل پیری زودرس می تواند دلایل زیادی داشته باشد مانند بیش از اندازه خوردن، یک جا نشستن و بی تحرک بودن و خوردن غذاهای چرب و سرخ شده است . در این مطلب از ایران پاتوق به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت

9 عامل پیری زودرس

❣️پرخوری
❣️بی‌تحرکی
❣️کم آبی بدن
❣️تند غذا خوردن
❣️استعمال دخانیات
❣️غذاهای کنسرو شده
❣️غذاهای چرب و سرخ‌کرده
❣️غذا خوردن هنگام عصبانیت
❣️مصرف زیاد قهوه و چای پررنگ

عوامل پیری زودرس

دلایل پیری زودرس

پیری زودرس در سیستم عصبی ـ مرکزی، قلب و عروق، مفاصل، پوست، سیستم گوارش و ایمنی افراد در هر سنی از زندگی می تواند خودنمایی کند. مهم ترین عوامل ایجاد خطر پیری زودرس، تغذیه نامناسب، کم تحرکی، سیگار، چاقی، فشار خون بالا، دیابت و اختلالات چربی خون است.

همه خوب می دانیم که ریشه همه این مشکلات در سبک زندگی هر کدام از ماست. مشکلی که اغلب ما گرفتار آن هستیم و می توانیم با اصلاح شیوه زندگی و تغییر رفتارهای پرخطر از ابتلا به پیری زودرس تا 80 درصد پیشگیری کنیم.

خشکی پوست صورت

زمانی خشکی پوست در همه ناحیه‌ها ایجاد می‌شود که هورمون‌های زنانه در حال تغییر باشد و این اتفاق در اواخر دهه چهل سالگی و اوایل پنجاه سالگی پیش می‌آید. این نشانه اگر پیش از سنین رایج دیده شود، نشان دهنده آن است که پوست شما سریع‌تر از حد معمول در حال پیر شدن است. خودتان را مقصر ندانید چرا که عمده علت خشک شدن پوست به ژنتیکتان برمی‌گردد. این نوع خشک شدن پوست با پایین‌ترین سطح اسید هیالورونیک طبیعی پوست در ارتباط است و بهتر است به سراغ استفاده از محصولاتی باشید که این ماده را در محتویات خود داشته باشد. این کرم را قبل از کرم روز و شب روی صورت بمالید تا از سلامت، رطوبت و جوانی پوست شما محافظت کند.

وقتی که احساس می‌کنید؛ پوست‌تان خشک شده و بیش از قبل پوسته پوسته می‌شود، این امر می‌تواند نشانه آن باشد که بدن شما رو به پیری می‌رود. البته نباید از یاد برد که برخی از افراد به خاطر بیماری‌های پوستی که دارند از چنین مشکلاتی رنج می‌برند. همچنین برخی از موارد پزشکی همچون؛ کم کاری تیروئید علاوه بر اینکه باعث مشکلات پوستی می‌شود، می‌تواند باعث پف کردن بدن، افزایش وزن، نازک شدن موها، اختلال در حافظه، احساس ضعف عضلانی و حتی ایجاد درد در مفاصل نیز شود. چنین مواردی می‌تواند در دراز مدت باعث پیری زودرس در انسان شود. البته اگر پوست بدنتان در یک بازه زمانی خاص دچار مشکل شود، احتمال اینکه شرایط محیطی روی آن تاثیر منفی گذاشته باشد، زیاد است. اما اگر احساس می‌کنید که مشکل پوستی شما دائمی شده است حتما به پزشک مراجعه کنید.

عوامل پیری زودرس

کاهش قدرت عضلانی

یکی دیگر از علائم پیری که بسیار مشهود است، ضعیف شدن عضلات بدن است. از این رو هر چقدر سن ما بیشتر می‌شود به همان اندازه بافت عضلانی ما کاهش می‌یابد با از دست دادن توده‌های عضلانی بدن ما دیگر قادر به انجام کار‌های قبلی که در سنین جوانی انجام می‌دادیم، نیستیم. البته با پیروی از یکسری رژیم‌های غذایی و انجام تمرینات ورزشی می‌توان با این نقیصه مبارزه کرد و با این گونه روش‌ها زمان رسیدن به پیری را افزایش داد. به طور مثال اگر شما یک زندگی نرمال و یکنواخت را تجربه می‌کنید با نزدیک شدن به سن پیری توده عضلانی شما کاهش می‌یابد. این کم شدن توده عضلانی را می‌توان به صورت دیداری نیز تشخیص داد.

عامل ژنتیک

بی شک چین و چروک روی پوست صورت و دست‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل در شناسایی پیری است. البته در برخی افراد این چین و چروک‌ها زودتر از حالت معمول ظاهر می‌شود که امر می‌تواند به خاطر مشکلات ژنتیکی نیز باشد. عامل ژنتیک روی موجودات زنده بسیار تاثیرگذار است. البته نباید از یاد برد که برخی از عوامل بیرونی همچون سیگار کشیدن، ماندن بیش از حد زیر نور مستقیم آفتاب، کار کردن در شرایط خیلی سخت و حتی نوع مصرف مواد غذایی نیز روی ایجاد چین و چروک صورت و دست‌ها تاثیرگذار هستند. برای اینکه بتوانید از پیری زودرس و چین و چروک روی پوست فاصله بگیرید، باید مصرف مواد غذایی بر پایه گیاهان را افزایش دهید. همان طور که می‌دانید بسیاری از سبزیجات و انواع بسیار زیادی از میوه‌ها سرشار از آنتی آکسیدان هستند که برخی از این آنتی اکسیدان‌ها با پیری زودرس و چروکیده شدن پوست مبارزه می‌کنند. شما با استفاده از این روش و همچنین ترک عادت‌های بد می‌توانید در دراز مدت از پوستی صاف و شفاف برخوردار باشید. نباید از یاد برد؛ شاید نتوان با علم امروز آنچنان با عامل ژنیتیک مبارزه کرد، اما عادت‌های شخصی‌تان در زندگی روزمره در به وجود آمدن چنین عواملی بی‌تاثیر نیست.

قرار گرفتن بیش از حد زیر نور مستقیم خورشید

یکی از دلایلی که چهره‌ها را پیرتر از حالت عادی نشان می‌دهد؛ قرار گرفتن زیر نور مستقیم خورشید است. اینکه نور خورشید برای بدن بسیار ضروری و حیاتی است، کاملا درست است. اما قرار گرفتن بیش از حد زیر نور خورشید می‌تواند مشکلات فراوان پوستی؛ از جمله لک، خشکی پوست و حتی پوسته پوسته شدن آن را باعث شود. بهتر است؛ بیش از ۱۰ دقیقه زیر نور مستقیم خورشید قرار نگیرید تا علاوه بر اینکه از مزایای بهداشتی آن نهایت بهره را ببرید به علت قرار گرفتن بیش از حد زیر نور خورشید دچار آسیب‌های خطرناک پوستی نیز نشوید.

تجمع چربی دور بدن

جمع شدن چربی دور کمر و شکم می‌تواند یک عامل در پیر شدن زودرس باشد. معمولا این عامل با از دست دادن توده‌های عضلانی و حتی استخوانی نیز همراه است. از این رو شخصی که در مسیر پیری قدم برداشته است از نظر ظاهری نیز دچار تحولات اساسی می‌شود. اگر احساس می‌کنید که چربی دور شکم و پهلوهایتان بیش از اندازه مجاز شده است، سعی کنید با اجرای یک رژیم غذایی سالم و همچنین ورزش کردن مداوم از شر چنین چربی‌هایی خلاص شوید. بسیاری از محققان توصیه می‌کنند که خوردن قارچ به صورت وعده‌های غذایی نه به حالت سرخ شده در روغن، بلکه به صورت خام و یا کبابی می‌تواند آنتی آکسیدان‌های بسیار مفیدی را در اختیارتان قرار دهد. جالب است که بدانید آنتی آکسیدان‌های موجود در قارچ‌های خوراکی مزیت ضد پیری دارند و مصرف آن‌ها می‌تواند زمان پیر شدن و حتی چروک روی پوست‌تان را با تاخیر روبه‌رو کند.

بی خوابی و اختلات در خواب

بی‌خوابی و یا حتی اختلال در خواب می‌تواند نشانه‌ای از پیری در شما باشد. معمولا دلیل اصلی به وجود آمدن چنین مشکلاتی ترشح بالای کورتیزول در بدن است. این هورمون به عنوان هورمون استرس شناخته شده است. با این حساب افزایش ترشح کورتیزول در بدن با بالا رفتن سن رابطه مستقیم دارد و این امر اجتناب ناپذیر است. در هر صورت کسانی که از چنین مشکلی رنج می‌برند، باید همواره سطح کورتیزول خود را مورد بررسی قرار دهند. افزایش سطح کورتیزول در بدن علاوه بر این که سطح استرس را بالا می‌برد، همچنین باعث افزایش وزن بدن نیز می‌شود. یکی دیگر از مشکلات افزایش سطح کورتیزول در بدن این است که سیستم ایمنی بدن در چنین شرایطی ضعیف می‌شود. این مشکل خود به تنهایی می‌تواند بیماری‌های مزمن زیادی را در بدن ایجاد کند. البته نباید از یاد برد که برخی از مشکلات خانوادگی و یا اجتماعی نیز می‌توانند در خواب‌تان اختلال ایجاد کند. در هر صورت اگر احساس می‌کنید، در یک بازه زمانی طولانی مدت از اختلال خواب رنج می‌برید، حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.
ارسال شده در تاریخ 10 نوامبر 2020 توسط خدیجه ص با موضوع مطلب علمی
بازدید : 2,863
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.