غذاهای خشک مزاج ها چه غذاهایی بخورند و چه چیزهایی را پرهیز کنند

غذاهای خشک مزاج ها چه غذاهایی بخورند و چه چیزهایی را پرهیز کنند

غذاهای خشک مزاج ها

خشک مزاج ها بخوانند

این افراد باید از مصرف غذاهای شور،سرخ کرده ،غذاهای آماده وکلا غذاهای حاوی نمک پرهیز کنند.

غذاهای خشک مزاج ها ,خشک مزاج هاچه غذاهایی بخورند ,خشک مزاج ها چه چیزهایی را پرهیز کنند,معرفی مزاج گرم و خشک,خصوصیات جسمی و روانی سرد مزاج سوداوی,بررسی مزاج

خصوصیات جسمی و روانی سرد مزاجهای سوداوی (سرد و خشک):

این افراد اندامی لاغر دارند . کم خواب بوده و بینی خشکی دارند . به شیرینی وگرمی ها نسبت به سردی ها تمایل بیشتری نشان می دهند . بیشتر تمایل به هوای گرم دارند و در فصل بهار راحت ترند . فصل پاییز برای ایشان فصل نا مطلوبی است.

افراد دارای مزاج سردو خشک افرادی دقیق ، منظم ، دوراندیش و محاسبه گر هستند و بسیار از فلاسفه و دانشمندان در این دسته مزاجی قرار دارند.علائم سرد مزاجها یعنی  افسردگی وگریه،سفیده چشم سیاه،سوزش معده،سوزش ادرار،لاغری،رنگ چهره کدر(نامساوی براق)،یبوست شدید، عصبانیت ، وسواس، توهم، پژمردگی، ادرارتیره مدفوع تیره، بوی بددهان،کابوس دیدن و خواب های اجق وجق، اینها بایدغذاهای سردوخشگ (سوداوی)راازبرنامه غذائی خود حذف یا کم نمایند.

معرفی مزاج گرم و خشک

مزاج صفراوی خصوصیت آتش دارد و گرم و خشک است.

افراد با این مزاج پوست خشک، مو‌هایی مجعد و رنگ زردی دارند.

یبوست، ادرار تیره، کم‌اشتهایی، عطش، تلخ‌شدن دهان، سردرد، سرگیجه و دیدن خواب‌های ترسناک از نشانه‌های مزاج صفراوی است. غذا‌های چرب و سنگین صفرا را زیاد کرده و مصرف غذا‌های سرد توصیه می‌شود.غذاهای خشک مزاج ها

افراد با طبع گرم و خشک، این افراد لاغراندام هستند.

این افراد دچار دهانی خشک هستند کم‌خواب بوده و به مصرف ترشی علاقه دارند به‌طوری‌که مصرف لواشک و سرکه و غذا‌های سرد مثل خیار و کاهو علاقه دارند.

این افراد تحمل گرما را ندارند و معمولاً خواب کمی دارند. افراد با مزاج گرم و خشک، عطش زیاد و دهانی خشک دارند، زود عصبانی می‌شوند و زود هم آرام می‌گیرند. این افراد پرجنب‌وجوش و پرانرژی هستند.

خوراکی‌های مناسب برای مزاج گرم و خشک

این گروه از افراد نباید پرخوری کنند و باید مصرف شیرینی را کم کنند. همچنین غذا‌های پرحجم مثل آش رشته و ماکارونی برایشان مفید نیست.

میوه‌هایی مثل انار و شاتوت، زرشک، تمشک، زردآلو، هلو، سیب، گلابی و خیار برای آن‌ها مفید است و مصرف هویج، کاهو، کدو، اسفناج، گشنیز و نخودفرنگی برایشان توصیه می‌شود.غذاهای خشک مزاج ها

غذاهای خشک مزاج ها ,خشک مزاج هاچه غذاهایی بخورند ,خشک مزاج ها چه چیزهایی را پرهیز کنند,معرفی مزاج گرم و خشک,خصوصیات جسمی و روانی سرد مزاج سوداوی,بررسی مزاج

برای افراد با مزاج گرم و خشک مصرف بالای سیر، پیاز، ادویه‌های تند، گوشت قرمز، موز، خربزه، آناناس، انجیر، غذا‌های سرخ‌کرده، گردو، پسته، فندق و نارگیل مضر است. مصرف زیاد این نوع مواد غذایی بدن این افراد را از حالت تعادل خارج می‌کند و آن‌ها را دچار علائمی مثل خشکی پوست، اضطراب، بی‌خوابی و تپش قلب می‌کند.

در مقابل، مصرف سوپ جو و گوشت مرغ، آش تشکیل شده از ماست، کدو، اسفناج و گشنیز برای آن‌ها مناسب است.

و، اما شربت‌های مناسب برای این گروه نیز شربت لیمو، آلو، نارنج، ماءالشعیر، سکنجبین و دوغ ترش است و مصرف هویج، انار، سیب، گلابی، آلبالو، زرشک، گوجه‌سبز، کدو و اسفناج برای این افراد توصیه می‌شود.غذاهای خشک مزاج ها

مواد غذایی مفید در فصول گرم غذاهای خشک مزاج ها

توصیه می‌شود در فصل تابستان از خنکی‌جات (مانند آب‌دوغ خیار، ماست، خیار و کمی نان، سبزیجات خنک مانند خیار، کاهو، کدو خورشتی (سبز)، گشنیز، اسفناج، ماست و اسفناج) استفاده شود.

صفراوی مزاج‌ها باید از غذاهای خنک استفاده کنند؛ عرق کاسنی و شاه‌تره بهترین نوشیدنی برای صفراوی مزاج‌هاست.مصرف مواد غذایی که حالت اسیدی دارند از جمله لیموترش، زرشک، نارنج، گریپ‌فروت با عسل، ترنجبین، شیرخشت، کاهو، کیوی، آلو بخارا، آلوچه، اسفناج، تمر هندی به صورت دَم‌کرده، لیموشیرین، پرتقال، نان جو و آش جو به منظور اصلاح مزاج‌های صفراوی بسیار مفید است.

بهترین مواد غذایی برای اشخاصی که طبع گرم و خشک دارند، عبارتند از: هندوانه، گرمک، کدو خورشتی، لیموترش، هویج‌فرنگی، روغن‌زیتون، سوپ جو و سبزیجات مانند اسفناج و گشنیز.

همچنین سیب‌زمینی بخارپز، قارچ، بامیه، پیاز، برگه هلو و زردآلو، مغز بادام خام تازه، برنج سفید با روغن‌زیتون، کدوحلوایی با نخودفرنگی، عدس، ماش، جو دوسر، مخمر آبجو و لیموعمانی نیز برای کبد افراد صفراوی مزاج بسیار مفید است.

افراد دارای طبع گرم و خشک باید از مصرف نوشیدنی‌های گرم پرهیز کنند، زیرا این نوشیدنی‌ها تعادل مزاج آن‌ها را به هم می‌زند. بر همین اساس اصولی‌ترین روش برای اصلاح مزاج، شناخت نوع مزاج و تطابق دادن تغذیه با آن است تا بیماری سرکوب و سیستم ایمنی بدن تقویت شود.

ارسال شده در تاریخ 23 دسامبر 2018 توسط خدیجه ص با موضوع گوناگون
بازدید : 1,558
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.