فایده خوابیدن به سمت چپ برای بدن و برتری این حالت خواب

فایده خوابیدن به سمت چپ برای بدن و برتری این حالت خواب

فایده خوابیدن به سمت چپ

چرا خوابیدن به سمت چپ، برای بدن مفیدتر است؟

کارکرد بهتر طحال
پاکسازی روده ها
جلوگیری از سوزش معده
کارکرد بهتر کبد
کارکرد بهتر قلب
بهبود خونرسانی

فایده خوابیدن به سمت چپ,فواید خوابیدن به سمت چپ برای بدن , برتری این حالت خواب,علت مفید بودن خوابیدن به پهلوی چپ ,بهترین حالت خوابیدن

خوابیدن به پهلوها

خوابیدن به هر یک از پهلوها تأثیرات خاص خودش را دارد، اما از معایب کلی این طرز خوابیدن می‌توان به چروکیدگی پوست و افتادگی سینه‌ها اشاره کرد. خوابیدن به پهلوی راست ممکن است موجب تشدید سوزش معده شود. این در حالی است که خوابیدن به پهلوی چپ اگرچه از شدت سوزش معده می‌کاهد، موجب فشار آمدن به اندام‌های داخلی بدن مانند کبد، ریه‌ها و معده می‌شود. با این حال، به خانم‌های باردار توصیه شده است که برای گردش خون بهتر به پهلوی چپ‌شان بخوابند. به توصیه‌ی ویویان آیزن‌اِشتات (Vivian Eisenstadt) که یک فیزیوتراپیست است، وقتی به پهلوی چپ می‌خوابید، برای زیر سرتان از بالش‌های اِرگونومیک با ضخامت کافی استفاده کنید تا سر و گردن در وضعیت مناسب قرار بگیرند، یک بالش کوچک هم زیر کمرتان بگذارید تا معده به سمت پایین قوس برندارد و یک بالش دیگر نیز بین دو پا قرار دهید.

در مورد خوابیدن به پهلوی چپ به طور خاص در آموزه‌های طب باستانی هندوستان موسوم به آیوروِدا (Ayurveda) صحبت شده است. در ادامه، به طور خلاصه به بررسی فوایدی می‌پردازیم که بر اساس این طب هزاران ساله در نتیجه‌ی خوابیدن به پهلوی چپ حاصل خواهند شد. پیش از مرور این موارد لازم به ذکر است که آنچه طب آیورودا در مورد خوابیدن به پهلوی چپ ذکر می‌کند، ممکن است در قسمت‌هایی با آموزه‌های طب سنتی ما و نتایج برخی پژوهش‌های علمی پیرامون تأثیرات وضعیت‌های مختلف خوابیدن مغایرت داشته باشد، بنابراین باید تاکید کنیم که برای بهینه‌ترین وضعیت خوابیدن بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و صرفا به این مقاله اکتفا نکنید. اما فواید خوابیدن به پهلوی چپ از نظر طب آیورودا چیست؟

بر اساس طب آیورودا، چون سمت چپ بدن سمت غالب غدد لنفاوی است، خوابیدن به پهلوی چپ موجب تصفیه‌ی بهتر سموم، مایع لنف و مواد زائد از طریق مجرای صدری و گره‌های لنفی خواهد شد. این در حالی است که گفته می‌شود خوابیدن به پهلوی راست از عملکرد دستگاه لنفاوی می‌کاهد. وقتی دستگاه لنفاوی نتواند کارآمد عمل کند، در تصفیه‌ی سموم و حرکت مایع لنف در بدن اختلال ایجاد شده و زمینه‌ی بروز بیماری‌های مهلک به دلیل تجمع سموم افزایش می‌یابد. عده‌ای از دانشمندان غربی معتقدند خوابیدن به پهلوی چپ به دفع مواد زائد از مغز نیز کمک می‌کند.

به هر طرزی که بخوابید فواید و معایب خاص خودش را دارد، اما چنانچه به بیماری خاصی مبتلا هستید که طرز خوابیدن می‌تواند در بهبود یا تشدید علائم بیماری مؤثر واقع شود، توصیه می‌کنیم در مورد اینکه کدام طرز خوابیدن مناسب حال شماست، حتما با یک پزشک مشورت کنید.

بهبود هضم غذا

هنگامی که بحث از هضم غذا می‌شود، خوابیدن به سمت چپ در مقایسه با خوابیدن به سمت راست، با توجه به دلیل ساده گرانش، مزایای بیشتری خواهد داشت زیرا دراز کشیدن به سمت چپ اجازه می‌دهد تا پس‌ماندهای مواد غذایی به راحتی از روده بزرگ به کولون نزولی حرکت کنند (به همین دلیل است که به احتمال زیاد شما به اجابت مزاج پس از بیدار شدن تمایل دارید). خوابیدن به سمت چپ نیز اجازه می‌دهد تا معده و لوزالمعده به طور طبیعی به هم بچسبند (معده ما در سمت چپ بدن قرار می‌گیرد) و توسعه آنزیم‌های پانکراس و دیگر فرایندهای گوارشی ادامه یابد.

کمک به قلب

پزشکان مدتها است که توصیه می‌کنند زنان باردار به سمت چپ خود بخوابند تا گردش خون در قلب، بهبود یابد. حتی اگر شما باردار نیستید (و یا یک زن نیستید)، خوابیدن به سمت چپ ممکن است به کاهش برخی از فشارها از روی قلب کمک کند و گرانش نیز می تواند جداسازی غدد لنفاوی و حرکت خون به سمت آئورت و یا به سمت خروج از قلب را تسهیل کند. با این تفاسیر، خوابیدن به سمت چپ، اثرات مثبتی روی سلامت قلب خواهد داشت.

خوابیدن به سمت چپ نه‌تنها باعث بهبود گردش خون در زنان باردار می‌شود بلکه می‌تواند به کاهش فشار در پشت، در امان نگه داشتن رحم از فشردن کبد و افزایش جریان خون به رحم، کلیه ها و جنین کمک کند. به همین دلیل پزشکان به زنان باردار توصیه می کنند که به اندازه‌ای که ممکن است زمان خواب خود را در حالی که به سمت چپ خوابیده‌اند، سپری کنند.

کاهش سوزش‌های معده

مطالعه منتشر شده در مجله گوارش بالینی نشان داده است که دراز کشیدن به سمت چپ می‌تواند به کاهش علائم بازگشت اسید کمک کند و دلیل این امر، قرارگرفتن معده ما در سمت چپ بدن است. در مقابل، دراز کشیدن به سمت راست می‌تواند این علائم را تشدید کند. اگر شما در حال مبارزه با سوزش معده بعد از غذا هستید سعی کنید 10 دقیقه دراز کشیدن روی سمت چپ بدن خود را امتحان کنید.

 تسکین کمردرد

افرادی که از درد مزمن در ناحیه رنج می‌برند ممکن است با تعویض حالت خوابیدن به طرف چپ، از مزایای زیادی بهره‌مند شوند. دلیل این امر آن است که خوابیدن به پهلو می‌تواند فشار روی ستون فقرات را کاهش دهد و به نوبه خود شانس شما برای داشتن یک خواب خوب شبانه و احساس راحتی بیشتر را بهبود بخشد.

توجه داشته باشید:

در حالی که همه این عوامل اشاره به دلایل قانع کننده ای برای شروع به خوابیدن به سمت چپ دارند،اما این مهم است که توجه داشته باشید که برخی از مردم از جمله کسانی که با بیماری های قلبی، آپنه خواب، گلوکوم و تونل کارپ سندرم مشکل دارند ممکن است از خوابیدن به پهلو بهره‌ای نبرند و یا حتی آسیب ببینند

ارسال شده در تاریخ 12 ژوئن 2019 توسط امید ازادمرد با موضوع گوناگون
بازدید : 1,091
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.