فواید ماساژ پاها به ویژه در زمان قبل از خواب مسکن طبیعی

فواید ماساژ پاها به ویژه در زمان قبل از خواب مسکن طبیعی

فواید ماساژ پاها

ماساژ پاها قبل از خواب چه فوایدی دارد؟

?پیشگیری از آسیب پا همچون رگ به رگ شدن
?بهبود جریان خون
?کاهش فشار خون
?تسکین ‎سردرد
?تسکین علائم خار پاشنه و صافی کف
?کاهش اضطراب و افسردگی

بسیاری از ما هر روز از پاهای مان کار می کشیم و به آنها فشار وارد می کنیم، بدون این که به فکر یک ماساژ خوب برای آنها باشیم. آن چنان درگیر کارها و مسئولیت هایی که داریم می شویم که فراموش می کنیم پاهای مان چه اهمیتی در راندمان کاری و انعطاف بدنی مان دارند. افرادی که مکررا به به استخر و سونا می روند، اهمیت حفظ سلامت پاها را درک کرده و آگاهی خوبی در این زمینه دارند، اما سایر افراد چطور؟

فواید ماساژ پاها,ماساژ پاها به ویژه در زمان قبل از خواب,ماساژ دادن پاها یک مسکن طبیعی است,فواید ماساژ کف پا,ماساژ پا و کاهش استرس

ماساژ از آسیب پاها پیشگیری می کند
شاید این مسئله را تجربه کرده باشید که در حال راه رفتن عادی هستید، ناگهان مچ پای تان رگ به رگ شده یا گرفتگی دردناکی احساس می کنید. اگر هر شب پاهای تان را کمی ماساژ دهید، می توانید به تقویت عضلات کف و مچ پا کمک کرده و خطر وقوع این نوع آسیب های ناگهانی را کاهش دهید. برای این که بیشترین بهره را از این ماساژ ببرید، کف پا را به آرامی دور مچ بچرخانید تا این عضلات نیز ریلکس شده و تقویت شوند.

تسکین علائم خار پاشنه و صافی کف پا با ماساژ
افرادی که کف پای صاف دارند، کف پای شان به خاطر کوتاهی رباط، قوس طبیعی ندارد. هر چند این مسئله اغلب تاثیر فیزیکی چندان قابل توجهی ندارد، اما می تواند موجب درد کف پا شود. آنهایی هم که از خار پاشنه پا (درد و التهاب بافت پاشنه) رنج می برند، می توانند از ماساژ مختصر و مکرر بهره ببرند. در برخی موارد، ماساژ کف پا هر شب پیش از خواب می تواند به تسکین درد ناشی از این مشکلات کمک کرده و یا حتی در بعضی موارد درمان شان نماید.کاهش علائم اضطراب و افسردگی

بیشتر ما گاه گاهی احساس استرس و اضطراب را تجربه می کنیم. ماساز پا می تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. این نوع ماساژ چیزی فراتر از آرامش ذهن را برای شما به ارمغان می آورد.

اعمال فشار روی پایانه های عصبی مشخص در پا واکنشی در سیستم عصبی ایجاد کرده و موجب ایجاد آرامش می شود. این واکنش ها می توانند به کاهش استرس و اضطراب کمک کنند. به طور ویژه، پایانه عصبی شبکه خورشیدی به تسکین استرس کمک می کند.

مطالعه ای که در سال 2012 در نشریه بی‌ام‌سی نرسینگ منتشر شد، نشان داد که ماساژ پا می تواند به بهبود خلق و خو، کاهش اضطراب و پایین آوردن فشار خون در کارکنانی که با افراد مسن مبتلا به زوال عقل کار می کنند، کمک کند.

مطالعاتی که در زمینه رفلکسولوژی صورت گرفته است نشان می دهد ماساژ مختصر و مکرر پاها می تواند احساس اضطراب و افسردگی را کاهش دهد. تحقیقی هم نشان داد بیماران مبتلا به واریس که تحت درمان رفلکسولوژی قرار گرفته بودند هم اضطراب شان کم شده و هم مدت دردشان کوتاه تر شده بود. در پژوهشی دیگر در مورد زنانی که دوران بعد از یائسگی را می گذراندند نیز معلوم شد، رفلکسولوژی و ماساژ پا اضطراب و افسردگی شان را کاهش می دهد.

برای مقابله با استرس و اضطراب روزانه، ماساژ پا به عنوان درمانی آسان و موثر عمل می کند.

فواید ماساژ پاها و تسکین علائم پیش از قاعدگی و یائسگی
بیشتر علائم رایج پیش از قاعدگی یعنی اضطراب، خستگی، سردرد، نوسانات خلق و خو، تحریک پذیری و افسردگی را می توان با ماساژ مختصر پا هر شب قبل از خواب کاهش داد. علائم یائسگی هم به طور کلی مشابه بوده و آنها را نیز می توان به این شیوه به حداقل رساند.

 کاهش اثرات ادم با ماساژ کف پاها
ادم یا خیز، بیماری است که منجر به تجمع مایعات اضافی در حفره ها و بافت های بدن می شود. ادم (ورم بدن)، یک حالت بسیار شایع در طی مراحل انتهایی بارداری است. اثرات ادم را می توان با ماساژ مکرر کف پاها خنثی کرد. باید توجه داشته باشید که رژیم غذایی سالم و استراحت کافی نیز در کاهش اثرات این حالت موثر هستند.

 باعث بهبود جریان خون می شود

گردش خون در پاها اغلب به واسطه کفش هایی تنگ و ناراحت کننده که بیشتر روز به پا دارید، دچار اختلال می شود. همچنین، عضلاتی که در پاهای شما قرار دارند به سختی ورزش می کنند که به گردش خون ضعیف منجر می شود. برای بهبود گردش خون در قسمت پایین تنه خود ماساژ یکی از بهترین گزینه ها محسوب می شود.

یک ماساژ 10 تا 20 دقیقه ای پیش از این که به تختخواب بروید می تواند به طور قابل توجهی گردش خون در قسمت پایین تنه شما را افزایش دهد. این مساله برای بیماران مبتلا به دیابت از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا در معرض خطر ابتلا به نوروپاتی محیطی هستند.

این مشکل زمانی رخ می دهد که بافت ها و اعصاب در اندام های انتهایی مانند دست ها و پاها به واسطه گردش خون ضعیف به میزان کافی مواد مغذی و اکسیژن دریافت نمی کنند. این شرایط می تواند به بی حسی، سوزن سوزن شدن و احساس سوزش منجر شود.

ماساژ پاها برای بهبود جریان خون، مخصوصا برای کسانی که در محل کار اغلب نشسته اند، مهم است. اگر شما هم چنین شرایطی دارید، یعنی عضلات پاهای شما به ندرت تحرک و فعالیت دارند، یک ماساژ صحیح پیش از رفتن به رختخواب به بهبود جریان خون در پاهای تان کمک می کند. غیر از ماساژ پا باید کفش های مان مناسب و راحت باشند و مشکلی برای جریان خون ایجاد نکنند.فواید ماساژ پاها

مطالعه ای که در سال 2014 در نشریه آرشیو طب جسمانی و توانبخشی منتشر شد به این نکته اشاره داشت که ماساژ به بهبود عملکرد عروق در افرادی که ورزش نمی کردند، منتج شده بود. این به معنای آن است که ماساژ بدون در نظر گرفتن میزان فعالیت بدنی افراد نیز فوایدی را برای آنها به همراه دارد.

جریان خون محدود در بلند مدت می تواند موجب مشکلات قلبی و کلیوی، فشار خون بالا، رگ های واریسی و آسیب اندام شود.

فواید ماساژ پاها,ماساژ پاها به ویژه در زمان قبل از خواب,ماساژ دادن پاها یک مسکن طبیعی است,فواید ماساژ کف پا,ماساژ پا و کاهش استرس

فواید ماساژ پاها

 ماساژ کف پا باعث کاهش فشار خون می شود
ماساژ شبانه کف پاها، علاوه بر بهبود گردش خون، با بالا رفتن فشار خون نیز مقابله می کند. تعداد افرادی که فشارخون بالا دارند رو به افزایش است که تا حدود زیادی به افزایش استرس و سایر عوامل محیطی مربوط است. مطالعه ای که در دانشگاه میامی انجام شد، نشان داد که بیماران مبتلا به زوال عقل که سه بار در هفته ماساژ ده دقیقه ای پاها را تجربه کرده بودند، روحیه بهتری داشته و اضطراب شان کم شده بود. همچنین تست های انجام شده نشان داد فشار خون این اشخاص نیز کاهش یافته بود.

 ماساژ کف پا سردرد را تسکین می دهد
در تحقیقی معلوم شد بیمارانی که از سردرد رنج می بردند، رفلکسولوژی و ماساژ کف پا به کاهش علائم سردردشان کمک کرده است. در تحقیقی که در دانمارک انجام شد، حتی درمان های دارویی بیماران را هم متوقف کردند تا این فرضیه را امتحان کنند. تنها سه ماه بعد از ماساژ و رفلکسولوژی، 65 درصد از این افراد، کاهش علائم سردرد را گزارش کردند و در درصد کمی هم این علائم کاملا برطرف شد.

پاهای شما دارای چندین پایانه عصبی است که با سیستم‌ها و اندام‌های مختلف بدن در ارتباط هستند. این اعصاب زمانی که توسط ماساژ فعال شوند دارای آثار درمانی شگفت‌انگیزی هستند. همانطور که گفته شد از نظر زمانی هم نیاز به صرف وقت  زیاد نیست اما فواید بسیار شگفت آوری دارد.

ارسال شده در تاریخ 6 اکتبر 2019 توسط خدیجه ص با موضوع سلامتی
بازدید : 1,020
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.