فواید مصرف لیمو عمانی استفاده از لیموعمانی در خورشت ها

فواید مصرف لیمو عمانی استفاده از لیموعمانی در خورشت ها

فواید مصرف لیمو عمانی

لیمو عمانی چربیها و اسیدهای چرب غذا را جذب می‌کند،به همین علت توصیه میشه از خوردن لیمو عمانی داخل قرمه ‌سبزی، قیمه و آبگوشت صرف نظر کنید و در آخر پخت لیموعمانی را دور بیاندازید.

فواید مصرف لیمو عمانی,فواید لیمو عمانی, توصیه مصرف لیموعمانی در خورشت ها ,تاثیر لیمو عمانی در هضم چربی, لیموعمانی در خورشت ها,خواص لیمو عمانی

لیمو عمانی در واقع به عنوان طعم دهنده طبیعی و مصلح به غذاها به مخصوص خورشها افزوده می شود تا به هضم غذا و جذب بهتر مواد مغذی در بدن کمک کند، اما این ماده همانند اسفنج عمل کرده و مواد زائد و مضر غذای در حال طبخ را به خود جذب می کند.

لیمو عمانی بیشترین موادی که جذب می کند چربی ها و اسیدهای چرب هستند، به همین علت توصیه می کنیم از مصرف لیمو عمانی داخل خورش ها و برخی غذاها به خصوص غذاهای چرب همانند قرمه سبزی، قیمه و آبگوشت توسط گروه هایی که مبتلا به چاقی و چربی خون هستند پرهیز شود؛ چراکه مصرف این لیمو عمانی ها باعث افزایش چربی خون و بیماری هایی از این دست خواهد شد.

مواد متشکله لیمو عمانی را ترکیبات تلخ، فلاونوئیدها، اسید سیتریک، املاح، ویتامین‌ها به ویژه ویتامین C. و مواد فرار تشکیل می‌دهد.

عمده‌ترین ترکیبات موجود در روغن فرار گیاه را لیمونن، آلفا-ترپینئول، گاما ترپینن، ترپینولن، ۱ و ۸ سینئول و لینالول تشکیل می‌دهد.

این میوه از نظر کلسیم و پتاسیم غنی بوده و از نظر ویتامین C. از سایر مرکبات پیشی گرفته و به عنوان کاهنده‌ی فشار خون و چربی خون شناخته شده است.

خوردن دم کرده‌ی آن اغلب با چای و گل گاوزبان در کاهش فشار خون موثر است. برای افراد با فشار خون طبیعی نیز مصرف دم کرده‌ی آن با عسل یا نبات پیشنهاد می‌شود.

لیمو عمانی از نظر طب سنتی خنک کننده، اشتهاآور، ضدعفونی کننده، مقوی معده، ضد نفخ، موثر برای رفع عوارض کمبود ویتامین C، مسکن سردرد، التیام دهنده‌ی سرفه و سرماخوردگی است.

این چاشنی به دلیل مواد آنتی اکسیدانی، ضدسرطان شناخته شده و در دفع مواد صفراوی موثر است.

توصیه‌ها

۱- لیمو عمانی هنگام خشک شدن به دلیل عمل تخمیر، کمی تلخ شده که این تلخی در مزه‌ی آن نیز احساس می‌شود؛ بنابراین بهتر است برای جلوگیری از تلخ شدن غذا پیش از افزودن، تخم‌های آن را درآورید.

۲- لیمو عمانی درسته در خورش‌ها و خوراک‌ها محل تجمع روغن غذا خواهد بود؛ بنابراین خوردن آن توصیه نمی‌شود.

۳- بهترین نوع لیمو عمانی در مناطق مختلف جنوب و جنوب شرقی ایران نظیر بندرعباس، میناب، جهرم و شیراز و صادراتی آن در اردن پرورش می‌یابد.

۴- لیمو عمانی به دلیل دارا بودن مواد فراری که عامل ایجاد عطر و بوی آن است، حتما باید در محل خشک، خنک و در ظروف سربسته و به دور از نور نگهداری شود.

۵- بهتر است هنگام تهیه‌ی انواع خورش‌ها و خوراک‌ها به مقدار لازم از لیمو عمانی استفاده کنید تا استفاده از نمک در غذا به حداقل برسد.

۶- در برخی مناطق گرمسیر به دلیل این که نگهداری لیموترش مشکل و حمل و نقل آن مقرون به صرفه نیست، آن را با تغییرات ویژه‌ای تبدیل به لیمو عمانی می‌کنند تا قابلیت نگهداری اش برای چندین سال افزایش یابد.

۷- معمولا رنگ لیمو عمانی آفتاب خشک، زرد قهوه‌ای و داخل آن سیاه رنگ است.

چای با لیموعمانی

لیموعمانی در مقایسه با لیمو ترش خواص یکسانی دارد و پس از خشک شدن ۷۰ تا ۸۰ درصد خواص آن باقی می‌ماند به‌جز ویتامین C که مقدار آن در لیموی تازه بیشتر است. لیموعمانی از نظر کلسیم و پتاسیم غنی است و به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی ضدسرطان شناخته شده است.دم کرده لیموعمانی همراه چای و گل گاوزبان در کاهش فشار، چربی و کلسترول خون موثر است و می‌تواند از تصلب شرائین جلوگیری کرده و گرفتگی عروق را بهبود بخشد. افراد سالم می‌توانند آن را با عسل یا نبات مصرف کنند و توصیه می‌شود بیماران قلبی از لیموعمانی یا پودر آن در انواع سالادها استفاده کنند.

ارسال شده در تاریخ 6 آوریل 2019 توسط خدیجه ص با موضوع سلامتی
بازدید : 1,104
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.