فواید مصرف ویتامین A معرفی مواد غذایی و منابع ویتامین A

فواید مصرف ویتامین A معرفی مواد غذایی و منابع ویتامین A

فواید مصرف ویتامین A

ویتامین A مصرف کنید تا پوست سالمی داشته باشید

انبه
کلم بروکلی
هویج
کدو حلوایی
جگر گاو
زردآلو
کاهو

منابع ویتامینA هستند.

اغلب افراد هویج را به عنوان منبع غنی ویتامین A می شناسند، اما غیر از هویج این ویتامین در داروخانه نیز یافت می شود. ویتامین آ محلول در چربی است و برای عملکرد طبیعی شبکیه چشم و رشد طبیعی استخوان، پوست، بیضه ها و تخمدان ها لازم است. در داروخانه ویتامین آ به شکل کپسول، قرص، قرص های جویدنی، قطره خوراکی و تزریق در دسترس است.

فواید مصرف ویتامین A ,معرفی مواد غذایی و منابع ویتامین A,میزان مصرف ویتامین A , منابع ویتامین A,کمبود ویتامین A و عوارض آن ,مواد غذایی شامل ویتامین A,

ویتامین A (رتینوئید) برای بینایی و دید خوب و سیستم ایمنی سالم و رشد سلول ها لازم می باشد. ویتامین A به دو نوع تقسیم می شود. نوع اول آن که از حیوانات بدست آمده و رتینوئید نام دارد و نوع دوم ویتامین آ بتا کاروتن (Beta-carotene) نام دارد که ریشه گیاهی دارد.
عوارض جانبی
ویتامین A معمولا در میزان طبیعی و درمانی باعث بروز عوارض جانبی نمی شود،اما مصرف دارو برای مدت طولانی ممکن است سبب بروز افزایش میزان ویتامین در بدن و برخی عوارض شود.سردرد، تشنج،تحریک پذیری،تب،ضعف یا خستگی،افزایش حساسیت به نور خورشید،کاهش اشتها،خشکی دهان،درد شکم،استفراغ،ریزش مو،خشکی و ترک خوردگی پوست یا لب ها و درد استخوان یا مفاصل از اثرات افزایش تدریجی این ویتامین در بدن محسوب می شوند.خواب آلودگی،سرگیجه،سر درد شدید،کاهش هوشیاری،دوبینی،اسهال،استفراغ،پوسته پوسته شدن پوست و خونریزی لثه از علائم و نشانه های افزایش ناگهانی این ویتامین هستند.

منابع ویتامین A و فواید مصرف ویتامین A:

ویتامین آ در منابع همچون جگر، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ ، گوشت، شیر های غنی شده، پنیر، خامه ، قلوه، ماهی کاد و روغن ماهی هالیبوت موجود می باشد. البته همه این منابع غیر از شیر کم چرب غنی شده با ویتامین A حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع و کلسترول می باشند و میوه ها و سبزیجات زرد یا نارنجی مثل هویج، سبزیجات دارای برگ های سبز تیره، کره و مارگارین منابع خوب ویتامین آ هستند البته منابع گیاهی حاوی بتاکاروتن هستند که در بدن به ویتامین آ تبدیل می شود
منابع بتا کاروتن شامل:
•   میوه های نارنجی و زرد همچون طالبی، گریپ فروت، و زردآلو می باشد.
•   سبزیجاتی همچون هویج، کدو تنبل، سیب زمینی شیرین و کدوی حلوایی می باشد.
•   سایر منابع بتا کاروتن شامل کلم بروکلی، اسفناج و بیشتر انواع سبزیجات تیره می باشد.
هرچه میوه و یا سبزی ای پررنگ تر باشد میزان بتا کاروتن آن بیشتر می باشد. منابع گیاهی حاوی بتا کاروتن بدون چربی و کلسترول هستند.
حدود نود درصد ذخایر بدنی ویتامین A در کبد قرار دارد. قسمت اعظم دفع از طریق صفرا و مدفوع صورت می گیرد. میزان توصیه شده غذایی این ویتامین برای گروه های مختلف افراد متفاوت است. به عنوان مثال پسران بزرگ تر از 11 سال و مردان بزرگسال در روز به 1000 میکروگرم رتینول نیاز دارند. نیاز خانم ها 800 میکروگرم رتینول است. خانم های باردار و شیرده به ترتیب به 1300 و 1200 میکروگرم رتینول نیاز دارند.
فواید مصرف ویتامین A
  • ویتامین آ نقشی حیاتی در فعالیت سالم قلب و عروق بدن داشته و در تنظیم سالم فشار خون لازم است.
  • ویتامین آ در زخم‌های پوست، جوش‌ها و سایر عوارض پوستی چون دارویی، اثری درمانی داشته و کمبود آن موجب دیر درمان شدن زخم می‌شود.
  • ویتامین آ برای فعالیت مویرگ‌ها و حفظ جدار آنها لازم بوده و در عوارض قلبی عروقی یا خونریزی‌های مغزی کمبود این ویتامین دیده می‌شود.
  • ویتامین آ در عوارض و صداهای گوش در دوران سالمندی موجب درمان و رفع آن عوارض شده و مصرف آن از به وجود آمدن این عوارض و صداهای مختلف در گوش جلوگیری می‌کند.
  • ویتامین آ در نگهداری از سلول‌های بدن و شادابی آنها و جلوگیری از پیری زودرس تأثیر شایسته‌ای دارد و امروز در درمان‌های ژرونتولژی و جلوگیری از نابودی و مرگ اعضای بدن از ویتامین «آ» استفاده درمانی می‌شود.
ارسال شده در تاریخ 4 دسامبر 2018 توسط خدیجه ص با موضوع مطلب علمی
بازدید : 1,510
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.