فواید کلم بروکلی سبزی بروکلی بسیار مفید برای افراد دیابتی

فواید کلم بروکلی سبزی بروکلی بسیار مفید برای افراد دیابتی

فواید کلم بروکلی

بروکلی؛سلاح مخفی برابر دیابت نوع2

☘«ﺳﻮﻟﻔﻮﺭﺍﻓﺎﻥ‏» موجود در کلم بروکلی موجب پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع2 میشود!

☘سایر خواص:

ضد التهاب
پیشگیری سرطان
تقویت سیستم ایمنی

مقدار بالای فیبر غذایی موجود در بروکلی برای افراد دیابتی بسیار مفید است و افراد دیابتی برای کنترل بیماری خود بایستی این سبزی با ارزش را در وعده های غذایی خود قرار دهند.

کلسیم موجود در بروکلی ، به همان میزان کلسیم موجود در شیر است، در نتیجه مصرف آن برای افرادی که دچار پوکی استخوان یا کمبود کلسیم هستند، بسیار مفید است. ولی چون شیر علاوه بر کلسیم ، دارای ویتامین D نیز می باشد ، به عنوان منبع بهتری برای پوکی استخوان مطرح می شود زیرا ویتامین D به جذب کلسیم در بدن کمک می کند.فواید کلم بروکلی

فواید کلم بروکلی,خواص فواید کلم بروکلی,فواید درمانی کلم بروکلی,کلم بروکلی ضد دیابت , خواص دارویی درمانی کلم بروکلی, سبزی فواید کلم بروکلی پراز خاصیت ,بروکلی

“ب” مثل بروکلی و مثل برکت سلامتی!

این سبزی محبوب تنوع گسترده‌ای از مواد مغذی و فواید پزشکی دارد، از جمله توانایی جلوگیری از انواع سرطان، بهبود سیستم گوارشی، پایین آوردن کلسترول، سم‌زدایی بدن، بالا بردن سطح ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن، جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک، تقویت سیستم ایمنی، محافظت از پوست، جلوگیری از نواقص مادرزادی، کاهش فشار خون، برطرف کردن التهاب، و بهبود بینایی و سلامت بصری.

این گیاه سبزرنگ، که گاهی رگه‌های ارغوانی در آن دیده می‌شود،  خویشاوند نزدیک کلم‌برگ و گل‌کلم است و به گروه  ایتالیکا کالتیوار خانواده‌ی شب‌بویان تعلق دارند. متداول‌ترین بخش‌‌های خوراکی کلم بروکلی سرگل‌های آن هستند که مثل یک درخت بوده و یک ساقه‌ی خوراکی ضخیم را در میانه تشکیل می‌دهند. سه گونه‌ی اصلی وجود دارند که در بخش‌های مختلف دنیا محبوب هستند. کلم بروکلی کالابرس رایج‌ترین است، و معمولا به طور مختصر همان بروکلی نامیده می‌شود. در حالی‌که کلم بروکلی جوانه‌دار و گل‌کلم ارغوانی دو نوع دیگر بروکلی هستند که بیش‌تر در اروپا و کشورهای مدیترانه‌ای یافت می‌شوند.

فواید سلامتی کلم بروکلی

 سرطان:

بروکلی ممکن است یک داروی شگفت‌انگیز طبیعی برای انواع سرطان باشد از جمله سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان پروستات، و سرطان‌های انواع اندام‌های داخلی مثل ریه، انتهای روده‌ی بزرگ، کبد، کلیه‌ها، و روده‌ها. با این اوصاف، بروکلی به ویژه برای سرطان رحم و سینه مفید است زیرا استروژن اضافه را از بدن دفع می‌کند. دلیل این امر حضور ترکیبات ضدسرطانی مانند گلوکورافانین ، دی ایندولیل‌متان، بتاکاروتن، سلنیوم و سایر مواد مغذی مانند ویتامین‌های ث، آ، ای، زینک، پتاسیم و آمینواسدهای خاصی است که از عوامل ضدسرطان قوی هستند.فواید کلم بروکلی

 سم‌زدایی:

حضور ویتامین ث، سولفور و آمینواسیدهای خاصی، بروکلی را به یک سم‌زدای قوی تبدیل می‌کند. بروکلی به دفع رادیکال-های آزاد و سمومی مانند اسید اوریک از بدن کمک می‌کند، و به این ترتیب خون را پاکسازی کرده و از مشکلات مربوط به سموم، از جمله جوش، خارش، کهیر، نقرس ، التهاب مفاصل، روماتیسم، سنگ کلیه ، بیماری‌های پوستی مانند اگزما و اسکلرودرمی جلوگیری می‌کند.

 مراقبت از پوست:

افتخار حفظ درخشش و جوانی پوست‌تان به آنتی‌اکسیدان‌های ماهری چون بتاکاروتن و ویتامین ث، و هم‌چنین مددکارانی چون ویتامین ب کمپلکس، ویتامین ای ( که به پوست و موهای شما درخشش داده و بافت پوست را جوانسازی می‌کند)، ویتامین آ و کا، اسیدهای چرب امگا۳ (که فریبندگی می‌بخشد)، آمینواسیدها و فولات حاضر در بروکلی تعلق دارد. تمام این مواد کمک می‌کنند خیلی خوب از پوست‌تان مراقبت کنید و به آن درخشندگی، سلامتی، و جلا می‌دهد. بعلاوه، گلوکورافانین ، یکی از گیامغذی‌هایی که مقادیر قابل توجهی از آن در بروکلی یافت می‌شود، به معکوس کردن تاثیر تابش آفتاب بر پوست ارتباط دارد، پس می توانید با مصرف مقدار زیادی از این سبزی مفید، زمان را برای پوست‌تان به عقب بکشید!فواید کلم بروکلی

 اختلالات معده:

بروکلی سرشار از فیبر است، ماده‌ی رژیمی اصلی که با درمان یبوست می‌تواند تقریبا تمام اختلالات معده را درمان کند، زیرا یبوست ریشه‌ی تمام اختلالات معده است. فیبر به حجم غذا می‌افزاید، آب را حفظ می‌کند و باعث حرکت سالم روده می‌شود. منیزیم و ویتامین‌های موجود در بروکلی نیز اسیدیته را درمان می‌کنند،‌ گوارش درست و جذب مواد مغذی را از غذا تسهیل می‌کنند و با کاهش التهاب، معده را تسکین می‌دهند.

 بیماری‌های قلبی:

بروکلی به جز آنتی‌اکسیدان‌های ذکر شده در بالا، محتوای فیبری بسیار بالا و مقادیر زیادی بتاکاروتن، اسیدهای چرب امگا۳ و ویتامین‌های دیگری دارد که با تنطیم فشار خون به کاهش کلسترول بد و حفظ عملکرد مناسب قلب کمک می‌کند. مطالعات نشان داده است وقتی بروکلی را بخارپز می‌کنید۷ ترکیبات فیبری آن بهتر با صفرا ترکیب می‌شوند و عمل دفع را ساده‌تر و موثرتر می‌سازد. کاهش صفرا تاثیری قوی بر سطح کلسترول دارد و به این وسیله به سلامت قلب کمک می‌کند. هم‌چنین،‌پتاسیم یافت شده در بروکلی نیز یک ماده‌ی گشادکننده‌ی عروق است که جریان خون را بهبود بخشیده و با کاهش تنش و استرس عروق و رگ‌های خونی، اکسیژن‌رسانی به اندام‌های حیاتی را تقویت می‌کند.

جنین و زنان باردار

کلم بروکلی غنی از پروتئین، کلسیم، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها، آهن و فسفر است و به عنوان یکی از بهترین مواد مغذی برای زنان باردار محسوب می شود.فواید کلم بروکلی

مقادیر بالای فیبر موجود در کلم بروکلی به درمان یبوست دوران بارداری کمک می کند.

فولات موجود در بروکلی برای جلوگیری از نقایص لوله عصبی در جنین و درمان کم خونی در زنان باردار مفید است.

 

کم‌خونی

کم خونی مستقیما به کمبود آهن و پروتئین‌های خاصی مربوط است. کلم بروکلی سرشار از هردوی این مواد است و به این ترتیب درمانی عالی برای کم ‌خونی محسوب می‌شود. کافی است بروکلی بخورید تا افزایش خون را در بدن‌تان احساس کنید که سرشار از اکسیژن است و عملکرد سیستم‌تان را در بهترین حالت حفظ می‌کند. مس نیز در بروکلی یافت می‌شود که ماده‌ی معدنی ضروری دیگری برای تولید گلبول‌های قرمز خون، در کنار آهن است.

تقویت فولیکول‌های مو:

روغن دانه‌ی بروکلی استخراج شده از دانه‌های بروکلی برای مو و پوست بسیار مفید است. این روغن طبیعی سرشار است از ویتامین‌های تغذیه‌کننده‌ی مو مانند ویتامین C و ویتامین B6 که موهای شما را قوی و صاف و ابریشمی می‌کند، و در عین حال وز مو را از بین می‌برد.

 مبارزه با ریزش مو:

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن دانه‌ی بروکلی، به ویژه ویتامین C، با از بین بردن رادیکال‌های آزاد از ریزش مو جلوگیری می‌کند، و به این ترتیب باعث به وجود آمدن موهای سالم و ضخیم می‌شود. ویتامین B مانند ویتامین B6 به کاهش استرس کمک می‌کند، عامل دیگری که ممکن است باعث ریزش مو شود. این ویتامین‌ها از سلامت روحی و جسمی شما حمایت می‌کنند و به نوبه‌ی خود سبب می‌شوند که موهایی سالم‌تر داشته باشید. علاوه بر این، بروکلی حاوی یک ماده‌ی قوی است که می‌تواند دی هیدروتسترون یا DHT را مهار کند که بسیار با ریزش مو و نازک شدن موها مرتبط است.

 به موها درخشش و جلا می‌دهد:

روغن دانه‌ی بروکلی حاوی ترکیب اسید چرب منحصر به فردی است شبیه به سیلیکون موجود در شامپو است که سبب ایجاد درخشندگی در موهای شما می‌شود. این اسید چرب امگا -۹ همچنین به عنوان اسید اروسیک شناخته می‌شود و باعث می‌شود موهای شما درخششی ملایم داشته باشد بدون این‌که اثری از مواد شیمیایی و شوینده‌های روی فولیکول‌های موهای‌تان بماند. بدین ترتیب، در این زمینه، بهتر از شامپوهای تجاری و نرم‌کننده‌های موجود در بازار است.فواید کلم بروکلی

 یک ماده‌ی غذای بسیار مغذی است:

کلم بروکلی منبع خوبی از مواد مغذی مانند فیبر، ویتامین C، ویتامین A، بتا کاروتن و غیره است. بروکلی همچنین غنی از مواد معدنی و حاوی پتاسیم، منیزیم، منگنز است که برای داشتن بدنی سالم ضروری هستند. هنگامی که زنان باردار این گیاه خوراکی را مصرف می‌کنند، هم مواد مغذی موجود در آن را دریافت می‌کنند و هم دچار مشکل یبوست نمی‌شوند. مصرف یک فنجان کلم بروکلی همچنین سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد.

 سیستم عصبی سالم:

پتاسیم برای حفظ یک سیستم عصبی سالم ضروری است. مقدار زیادی پتاسیم در کلم بروکلی وجود دارد که سلامت سیستم عصبی را فراهم می‌کند و در این میان به عملکرد مناسب مغز نیز کمک می‌کند.فواید کلم بروکلی

منبع فوق‌العاده‌ی فیبر است:

مزایای تغذیه‌ای بروکلی بسیار زیاد است و یکی از قابلیت‌های آن کمک به رژیم غذایی است. این کلم یک منبع عالی فیبر است و یکی از گیاهان عالی است که به کاهش وزن کمک می‌کند. کلم بروکلی حاوی فیبر محلول و غیرمحلول است که از یبوست جلوگیری می‌کند و قند خون را متعادل نگه می‌دارد. یک فنجان کلم بروکلی شامل مقدار ضروری پروتئین برای یک رژیم غذایی سالم است.

ارسال شده در تاریخ 21 ژانویه 2019 توسط خدیجه ص با موضوع سلامتی
بازدید : 1,031
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.