مضرات استفاده شیشه شیر چرا شیردادن نوازد با شیشه شیر خوب نیست

مضرات استفاده شیشه شیر چرا شیردادن نوازد با شیشه شیر خوب نیست

مضرات استفاده شیشه شیر  مضرات شیردادن نوازد با شیشه شیر

تغذیه_شیرخوار  مراقبت کودک  شیردهی نوزاد
نوزاد
تغذیه
شیشه شیر

مضرات استفاده شیشه شیر,خوابیدن با شیشه شیر, سر شیشه برای خوابیدن کودکان ,شیشه شیر ,تغذیه کودک, شیر مادر , عوارض پستانک ,تغذیه با شیشه شیر, عوارض شیشه شیر

دیدگاه‌‌ها در مورد استفاده از شیشه شیر برای کودکان زیر یکسال 

تغذیه با شیشه شیر برای کودکان زیر یکسال یکی از مباحثی است که همیشه به آن توجه می‌‌شود. نظر متخصصان تغذیه بر آن است که بخصوص در شش ماه اول زندگی بهترین نوع تغذیه برای یک نوزاد، شیر مادر می‌‌باشد.

چون که شیر مادر می‌‌تواند تمامی مواد مغذی مورد نیاز را به بدن کودک برساند و از بروز آلودگی‌‌ها و حساسیت‌‌هایی که ناشی از تغذیه با شیر خشک از طریق شیشه شیر می‌‌باشد، جلوگیری نماید.

در برخی موارد ممکن است نوزادی به دلیل کم وزن بودن در بدو تولد و یا بدلیل مکیدن ضعیف سینه مادر و یا عدم تمایل به مکیدن کامل سینه مادر نتواند شیر کافی دریافت نماید. در این مواقع پزشکان به مادران توصیه می‌‌کنند که شیر خود را بدوشند و به نوزاد با شیشه بدهند.

اما سرشیشه‌‌ای که برای این نوع شیشه‌‌ها استفاده می‌‌شود، حتما باید مخصوص و شبیه نوک سینه مادر باشد که در این موارد این نوع سرشیشه‌‌ها در داروخانه‌‌ها موجود هستند.

بنابراین در برخی موارد استفاده از شیشه شیر برای نوزادان می‌‌تواند مفید باشد مشروط بر این که محتوای شیر آن شیر مادر و سرشیشه از نوع مخصوص و مانند نوک سینه مادر باشد.مضرات استفاده شیشه شیر

آیا پستانک برای کودکان مفید است؟ 

مطالعات محققان نشان داده که امکان دارد، استفاده از پستانک‌‌های استاندارد در کودکان زیر یکسال میزان آرامش آنها را با ایجاد مکیدن افزایش دهد.

چون که محققان به این نتیجه رسیدند که مکیدن با کاهش برخی از دردهای خاص در کودکان زیر یکسال ارتباط دارد و باعث کنترل و تسکین دردهای جزئی در بدن آنها می‌‌شود.مضرات استفاده شیشه شیر

عوارض استفاده بیش از حد از پستانک

– خطر آلودگی‌‌های منتشره از طریق پستانک: عدم توجه به نظافت سر پستانک می‌‌تواند به عنوان عاملی مهم در انتقال میکروب‌‌ها به داخل بدن نوزاد باشد. به همین دلیل به والدین توصیه می‌‌شود در نظافت پستانک مورد استفاده نوزاد دقت ویژه‌‌ای داشته باشند.

– عدم تغذیه مناسب نوزاد با شیر مادر: پزشکان و متخصصان تغذیه معتقدند که استفاده زیاد از پستانک باعث می‌‌شود تا نوزاد به طور کامل شیر نخورد. به علاوه این که مکیدن زیاد پستانک، تمایل نوزاد را به مکیدن سینه مادر کاهش می‌‌دهد.

مضرات استفاده شیشه شیر,خوابیدن با شیشه شیر, سر شیشه برای خوابیدن کودکان ,شیشه شیر ,تغذیه کودک, شیر مادر , عوارض پستانک ,تغذیه با شیشه شیر, عوارض شیشه شیر

– عفونت گوش: مطالعات علمی نشان داده که ارتباطی بین بروز عفونت در گوش کودکانی که زیاد از پستانک استفاده می‌‌کنند، وجود دارد. البته در این مورد نیاز به جمع آوری داده‌‌های علمی بیشتری می‌‌باشد.مضرات استفاده شیشه شیر

شاید دلیل این امر ناشی از آلودگی‌‌های ثانویه میکروبی باشد که همراه با پستانک می‌‌توانند وارد بدن نوزاد یا کودک شوند.

– مشکلات دندانی: دندانپزشکان معتقدند که استفاده از پستانک در سنین بعد از دوسالگی می‌‌تواند خطر بروز مشکلات دندانی را در سنین بالاتر افزایش دهد. در حقیقت اعتقاد بر آن است که مشکلات دندانی ناشی از افراط در استفاده از پستانک می‌‌توانند بعد از سن چهار سالگی در کودک بروز نمایند.

-کاهش رابطه ی عاطفی
هنگام تغذیه ی طفل با پستان، بین مادر و طفل رابطه ی عاطفی بوجود می آید ولی در تغذیه با شیشه شیر این رابطه وجود ندارد.

این رابطه ی عاطفی که در نتیجه نگاههای مستقیم مادر به چشمان طفل، تماس و گرمی بدن و لبخند و تبسم وی بوجود می آید، اثرات مهمی در سلامت روحی و روانی و رشد احساسات و عواطف کودک دارد.

۲– نامناسب بودن اغلب سر شیشه شیر ها باعث ایجاد تغییراتی در دهان و دندان و عمل بلع کودک می شود.

اگر به کودکی که از سینه های مادر شیر می خورد اگر توجه نمایید می بیند که از چگونه فک وی دائما به طرف بالا و پائین و عقب و جلو حرکت می کند. هنگام تغذیه ی کودک با شیشه مخصوصاً در مورادی که مادر برای سهولت خروج شیر اقدام به گشاد کردن سوراخ شیر اقدام به گشاد کردن سوراخ سر شیشه اقدام به گشاد کردن سوراخ سر شیشه می نماید این حرکات صورت نگرفته یا بسیار کمتر صورت می گیرد و این مسئله می تواند در آینده مشکلاتی برای کودک ایجاد نماید.

۳- هنگام تغذیه با شیشه شیر کودک مقداری هوا بلع خواهد کرد که باعث دل درد او می شود.مضرات استفاده شیشه شیر 

۴- طبق تحقیقاتی که به عمل آمده است کودکانی که با شیشه شیر تغذیه می شوند بیشتر از کودکانی که با پستان مادر تغذیه می شوند دچار انگشت مکیدن می شوند.

استفاده از شیر مادر بهترین روش تغذیه نوزادی است که تازه متولد شده است، زیرا نیازهای طبیعی کودک در حال رشد را برآورده می کند و نیز منبع با ارزشی از آنتی بادیها می باشد و در مقابل انواع حساسیتهای خطرناک، کودک را محافظت می کند.

ارسال شده در تاریخ 26 دسامبر 2018 توسط خدیجه ص با موضوع فرزند
بازدید : 1,594
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.