مفید بودن سرکه برای پاها بررسی علل و اهمیت بهداشت پا

مفید بودن سرکه برای پاها بررسی علل و اهمیت بهداشت پا

مفید بودن سرکه برای پاها

چرا سرکه برای پاها مفید است؟

?پوست روی پا به دلیل کم آبی و قرار گرفتن در محیط هایی که باکتری ها یا قارچ ها می توانند در آن رشد کنند، مستعد ابتلا به برخی مشکلات است. سرکه حاوی بسیاری از خواص مفید است که می‌تواند به حل این مشکلات کمک کند.

✍️یک فنجان سرکه داخل یک لگن بریزید، دو فنجان آب گرم به آن اضافه کنید. پاها را برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه درون لگن قرار دهید. این روند را روزانه تکرار کنید تا مشکل پاهایتان برطرف شود.

مفید بودن سرکه برای پاها,استفاده سرکه برای پاها ,بررسی علل و اهمیت بهداشت پا,بهداشت پاها,خیساندن پاها در سرکه ,پوست پا و سرکه

سرکه می‌تواند خاصیت حفاظتی در برابر باکتری‌ها، قارچ‌ها و سایر میکروب‌های مضر داشته باشد و از همین رو قرار دادن پاها درون محلول آب و سرکه خواص بالقوه برای سلامت پاها دارد.

به گزارش ایسنا، سرکه استفاده های گوناگونی از جمله در آشپزی و تمیزکاری یا به عنوان داروی جایگزین دارد، چرا که به دلیل حاوی بودن “اَسِتیک اسید” دارای خواص ضد میکروبی است.

سرکه می‌تواند به بهبود مشکلاتی مانند بوی پا، بیماری قارچی پای ورزشکاران و زگیل ها کمک کند. انواع مختلف سرکه حاوی مقادیر متفاوت استیک اسید هستند. به طور مثال سرکه سفید حاوی حدود چهار تا هفت درصد استیک اسید و سرکه سیب حاوی حدود پنج تا شش درصد استیک اسید است.

چگونه محلول سرکه را برای قرار دادن پاها در داخل آن تهیه کنیم؟

برای خیساندن پاها در محلول سرکه دستورالعمل زیر را انجام دهید:

– یک فنجان سرکه داخل یک لگن بریزید.

– دو فنجان آب گرم به آن اضافه کنید.

– اضافه کردن یک فنجان سرکه و دو فنجان آب گرم را تا جایی که لگن پر شود، ادامه دهید.

– پاها را برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه درون لگن قرار دهید.

– این روند را روزانه تکرار کنید تا مشکل پاهایتان برطرف شود.

بعید است نوع سرکه ای که فرد استفاده می کند تفاوت قابل توجهی در اثربخشی این درمان داشته باشد با این حال بهتر است از کاربرد سرکه های گیاهی و میوه ای به دلیل در برداشتن مواد اضافی اجتناب کنید.مفید بودن سرکه برای پاها

چرا سرکه برای پاها مفید است؟

پوست روی پا به دلیل کم آبی و قرار گرفتن در محیط هایی که باکتری ها یا قارچ ها می توانند در آن رشد کنند، مستعد ابتلا به برخی مشکلات است. سرکه حاوی بسیاری از خواص مفید است که می‌تواند به حل این مشکلات کمک کند.

– بوی بد پاها: بوی بد پاها می تواند به دلیل عرقی باشد که می تواند در اطراف پاها تجمع یابد. برخی افراد حتی زمان هایی که ورزش یا فعالیت های شدید دیگری ندارند، دچار تعریق پاها می شوند.  بعضی اوقات بوی پا به دلیل رشد باکتری ها و قارچ روی پاها و داخل کفش تشدید می شود. از آن جایی که سرکه خاصیت ضد میکروبی دارد، خیساندن پاها در محلول سرکه برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه می‌تواند به کشتن باکتری ها یا قارچ های عامل بوی پا کمک کند. پاها را با یک صابون نرم معمولی پیش و پس از خیساندن در سرکه تمیز کنید.

– بیماری پای ورزشکاران: پای ورزشکاران یک بیماری پوستی عفونی است که به دلیل قرار گرفتن در معرض قارچ های خاص رخ می دهد. این بیماری به دلیل آن که کفش‌ها محیطی گرم، تاریک و مرطوب برای رشد قارچ‌ها فراهم می‌آورند، ایجاد می‌شود و اغلب بین انگشتان پا رخ داده و باعث خشکی، حساسیت و آسیب‌پذیر شدن پوست نسبت به جراحات می‌شود. پا برهنه بودن در محیط‌های عمومی مانند باشگاه ها یا استخرها نیز می تواند منجر به بیماری پای ورزشکاران شود.

از آن جایی که سرکه خواص ضد قارچی دارد، خیساندن روزانه پاها در محلول سرکه می‌تواند با عفونت های قارچی مانند پای ورزشکاران مقابله کند. اگرچه در حال حاضر هیچ شواهد قابل اطمینانی وجود ندارد که نشان دهد هرگونه درمان خانگی از جمله سرکه برای درمان پای ورزشکاران مفید باشد، با این وجود خیساندن پاها در سرکه ممکن است باعث تسکین و کاهش نشانه‌های این بیماری شود و بعید است باعث هیچ‌گونه آسیبی شود. اما استفاده از داروها هنوز  موثرترین روش درمانی برای بیماری پای ورزشکاران است.مفید بودن سرکه برای پاها

– زگیل ها: زگیل ها زائده های پوستی ناشی از عفونت های ویروسی هستند. ویروسی که باعث زگیل می شود، ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) است. انتقال زگیل ها از فردی به فرد دیگر از طریق تماس نزدیک با پوست ممکن است.

زگیل ها می توانند روی پاهای ایجاد شوند. آن ها معمولا دردناک نبوده و هیچ ارتباطی با سرطان ندارند اما ممکن است ناخوشایند باشند.

از آن جایی که سرکه خواص ضد میکروبی دارد، می تواند در برابر ویروس ها محافظت کند. ممکن است خیساندن پاها در سرکه به درمان یا جلوگیری از رشد زگیل روی پاها کمک کند. در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد سرکه بتواند با عفونت های ناشی از ویروس ها از جمله HPV مبارزه کند. با این حال تحقیقات نشان داده است که استیک اسید موجود در سرکه می‌تواند در پیشگیری از عفونت های پوستی در افراد مبتلا به سوختگی مفید باشد.

خطرات

سرکه هنگامی که در مقادیر متعادل استفاده شود، غالباً ایمن است. با این وجود افراد باید با احتیاط از سرکه استفاده کنند. ممکن است سرکه پوست متورم را تحریک کند. همچنین سرکه برای درمان زخم های روی پاها مناسب نیست.

افراد مبتلا به دیابت نیز باید از استفاده از سرکه برای مشکلات پاهای خود اجتناب کنند. اگر چه دیابت می تواند موجب ایجاد بیماری‌های مختلف از جمله زگیل ها و بیماری پای ورزشکاران شود اما این مشکلات در این بیماران اغلب به مراقبت های ویژه نیاز دارند.

ارسال شده در تاریخ 1 جولای 2019 توسط خدیجه ص با موضوع دسته‌بندی نشده
بازدید : 1,060
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.