منبع غنی از ویتامین آ اهمیت آن در مبارزه با عفونت بدن

منبع غنی از ویتامین آ اهمیت آن در مبارزه با عفونت بدن

منبع غنی از ویتامین آ

کدو تنبل به شما دوز سنگین از ویتامین A میدهد که میتواند به بدن شما در مبارزه با عفونت کمک کند !

ویتامین A به خصوص برای نگه داشتن عوامل بیماری زا از ورود به دستگاه گوارش مهم است.

منبع غنی از ویتامین آ ,اهمیت ویتامین ها در مبارزه با عفونت بدن, ویتامین آ ,ویتامین A در مبارزه با عفونت بدن,تقویت سیستم ایمنی بدن,نقش ویتامین A در رشد و نمو

اکثر افراد به محض این که سرما می‌خورند به سراغ ویتامین C (ویتامین ث) می‌روند. ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. عقیده بر این است که ویتامین C باعث افزایش تولید گلبول‌های سفید خون می‌شود. گلبول سفید کلید مبارزه با عفونت در بدن است. در ادامه می‌توانید فهرستی از پرطرفدارترین مرکبات را مشاهده کنید.

  • گریپ‌فروت
  • پرتقال
  • نارنگی
  • لیمو شیرین
  • لیمو ترش
  • نارنگی یافا

به دلیل این‌که بدن ما توانایی تولید و ذخیره ویتامین C را ندارد، ما به طور روزانه به مصرف میوه‌ها و سبزیجات دارای ویتامین C احتیاج داریم. تقریبا تمام مرکبات دارای میزان زیادی ویتامین C هستند. با این همه تنوع در مرکبات، کار سختی نیست که هر روز کمی آب لیمو به غذا اضافه کنیم یا چند پر پرتقال بخوریم.

کلم بروکلی سرشار از انواع ویتامین‌ و مواد معدنی است. ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E به همراه میزان زیادی آنتی‌اکسیدان و فیبر، بروکلی را به یکی از سالم‌ترین سبزیجاتی تبدیل کرده است که می‌توانید به برنامه غذایی خود اضافه کنید. برای حفظ خواص بروکلی بهتر است این سبزی تا جای ممکن کم پخته شود؛ چه بهتر که آن را به صورت خام مصرف کنید.

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 کمک می‌کنند تا تولید فاگوسیت‌های بدن بیشتر شود. فاگوسیت‌ها نوعی از سلول‌های سفید خون هستند که مهاجمان مضر خارجی را احاطه می‌کنند. مطالعه‌ای نشان داد مصرف روغن ماهی، فعالیت نوعی از سلول‌های سفید خون به نام سلول‌های B را تقویت می‌کند. شما باید روغن بذر کتان، دانه‌ی چیا، روغن ماهی، گردو، سالمون، اسفناج و دانه‌های سویا را در رژیم غذایی روزانه‌ی خود بگنجانید زیرا این مواد غذایی سرشار از امگا 3 هستند.

در طبیعت موادی به نام پیش‌سازهای ویتامین A وجود دارد که بتاکاروتن از آن جمله است. بتاکاروتن ترکیبی است که در بدن شکسته شده و به ویتامین A تبدیل می‌شود.

ویتامین A یکی از ویتامین‌های بسیار مهم است که نقش مهمی در بسیاری از فعالیت‌های حیاتی بدن دارد. این ویتامین در رشد و نمو، کیفیت بینایی، حفظ بافت‌های مخاطی بدن مانند لایه‌های مخاطی اندام‌های گوارشی و همچنین در دستگاه ایمنی بدن و تولیدمثل بسیار موثر است. ویتامین A در بدن به وسیله مواد حمل‌کننده پروتئینی، منتقل و به مکان‌های مورد نیاز ارسال می‌شود.

 ویتامین A، ضد شب‌کوری و ضعف قوه بینایی است، در معالجه بسیاری از اختلالات چشمی موثر است و مقاومت بدن را در مقابل عفونت مجاری تنفسی افزایش می‌دهد.

ویتامین A در موارد استعمال خارجی به بهبود آکنه، زرد زخم و دمل کمک می‌کند، همچنین در معالجه نفخ و اتساع برخی از اعضای بدن و افزایش فعالیت غده تیروئید موثر است.

با توجه به تاثیر ویتامین A بر حفظ بافت مخاطی، در صورت کمبود این ویتامین، بافت‌های مخاطی بدن که دستگاه گوارشی، تنفسی، ادراری و تولید مثل را از ورود میکروب‌ها محافظت می‌کنند، تغییر شکل داده و در نتیجه بدن در معرض عفونت قرار می‌گیرد. همچنین در اثر کمبود این ویتامین، لایه مخاطی چشم، حالت شفاف خود را از دست داده و در صورت کمبود دریافت، به خصوص در کودکان مبتلا به سوءتغذیه شدید، کوری ایجاد می‌شود که خوشبختانه در کشور ما کمبود آن تا این حد مشاهده نمی‌شود.

افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون از احتمال ابتلا به بیماری می‌کاهد و بر میزان انرژی او نیز تاثیر می‌گذارد. شما می‌توانید با خوردن یک سری از مواد غذایی، تعداد سلول‌های سفید خون‌تان را بیشتر کنید. مطلب زیر را بخوانید و این مواد غذایی را بیشتر در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

ارسال شده در تاریخ 26 می 2019 توسط امید ازادمرد با موضوع سلامتی
بازدید : 1,185
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.