تغذیه و غذای مفید برای دیسک کمر، گردن و سیاتیک

  این مقاله صرفا جهت اطلاعات شما می‌باشد و درمان قطعی با این روش‌ها ثابت نشده است.

 

بیرون زدگی دیسک کمر می‌تواند بسیار دردناک باشد و ممکن است به طور قابل توجهی حرکات شما را تحت تاثیر قرار داده و در آن‌ها اختلال ایجاد کند. بیرون زدگی دیسک یک مشکل در پشت بدن است و زمانی رخ می‌دهد که یکی از دیسک‌های اسفنجی که ستون فقرات را حمایت می‌کند، شکسته می‌شود یا دچار بیرون زدگی می‌گردد. این وضعیت همچنین به عنوان فتق یا لغزیدن دیسک نیز شناخته شده است. در حالی که بیرون زدگی دیسک ممکن است در هر بخشی از ستون فقرات مانند گردن اتفاق بیفتد، اما در قسمت پشت بدن بیشتر شایع است. شما می‌توانید با پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم عوارض ناشی از بیرون زدگی دیسک را کاهش دهید؛ اگر در رژیم غذایی از غذاهای سالم و مکمل‌هایی که برای بافت‌های بدن مفید هستند، استفاده کنید، این عمل می‌تواند روند بهبودی شما را افزایش دهد و از صدمات بیشتر جلوگیری نماید. برای دستیابی به بهترین نتایج، منابع زیر را در برنامه رژیم غذایی فعلی خود قرار دهید.

مواد غذایی که به روند بهبودی ستون فقرات  و کمردرد شما کمک می‌کند

با استفاده از مواد غذایی زیر به روند بهبود ستون فقرات خود در سطح سلولی کمک نمایید:

  1. نرم تنان صدف دار: میگو، میگوی بزرگ آب شیرین و صدف
  2. سبزیجات سبز تیره رنگ: کلم بروکلی (نوعی کلم)، اسفناج، کولارد (از خانواده‌ی کلم و شبیه کلم بروکلی)، مارچوبه
  3. میوه‌ها و سبزیجات قرمز: فلفل قرمز، چغندر، گوجه فرنگی خام یا بخارپز، انواع توت‌های تیره مانند توت سیاه و زغال اخته
  4. محصولات خانواده‌ی سویا: شیر سویا، پنیر سویا
  5. زیتون سیاه
  6. پیاز قرمز و سیب (این دو به طور طبیعی دارای مقادیر بالایی از ماده‌ای به نام کرسیتین هستند که دارای خواص ضد التهابی طبیعی است)
  7. دانه‌های کتان، دانه چیا
  8. حبوبات: لوبیا، سویا و غیره
  9. ماهی‌های چرب آب سرد: آنچوی، شاه ماهی، ساردین، ماهی قزل آلا و ماهی خال مخالی
  10. کدو مسمای زمستانی
  11. روغن زیتون
  12. میوه‌ها، آجیل‌ها مانند بادام، فندق، گردو و دانه کنجد، سبزیجات و غلات

پتاسیم و منیزیم

برخی عناصر می‌توانند سبب ریلکس شدن عضلات شوند، به عنوان نمونه وقتی عضله منقبض می‌شود، این مواد مغذی عضله را مجدداً به حالت اول بازمی‌گردانند. این مواد مغذی پتاسیم و منیزیم هستند. افرادی که از منابع پتاسیم مانند مرکبات، قارچ و سیب‌زمینی استفاده می‌کنند، کمتر دچار گرفتگی عضله می‌شوند. خیلی مواقع وجود منیزیم امری مهم در رژیم غذایی شناخته می‌شود، زیرا جلوی اسپاسم ناگهانی عضلات در ناحیه پشت و کمر را می‌گیرد و جالب است بدانید تمامی سبزیجات به خصوص اسفناج و جعفری از منابع منیزیم هستند.