موخوره یا دوشاخه شدن مو بررسی عوامل بروز و طریقه پیشگیری از آن

موخوره یا دوشاخه شدن مو بررسی عوامل بروز و طریقه پیشگیری از آن

موخوره یا دوشاخه شدن مو

موخوره یا دوشاخه شدن مو به این معناست که موهای شما تغذیه کافی ندارد و یا دچار کمبود رطوبت شده است !

سشوار، حالت دهنده ها، شامپوهای ناملایم باعث خشک شدن موها و تخریب آمینواسیدهای مو میشود.

موخوره یا دوشاخه شدن مو, بررسی عوامل بروز دو شاخ شدن مو, طریقه پیشگیری از مو خوره ,اصلی‌ترین علت ایجاد موخوره, روغن‌های مناسب برای پیشگیری از موخوره

موخوره خبر از بیماری های داخلی میدهد

نکته ای که بسیاری از افراد و یا حتی پزشکان به آن توجه ندارند، بیماری های داخلی هستند که باعث بوجود آمدن این بیماری میشوند.

بعنوان مثال اگر شخصی دارای حرارت زیاد کبد و یبوست و پوست خشک باشد زمینه ابتلا به موخوره بسیار بالا میرود.

چنین شخصی اگر مبتلا به موخوره شود و درمان های سطحی مانند
استفاده از بهترین ماسک های گیاهی برای درمان موخوره و یا روغن های طبیعی را انجام دهد
خواهد دید که پس از مدتی مجدد مبتلا به موخوره خواهد شد!

چرا که در ابتدا باید بیماری های زمینه و اصلی مانند حرارت کبد و بیماری های معده درمان شوند،
سپس از داروها و موارد سطحی مانند لوسیون ها و محلول های لازم استفاده کند.

ساختمان مو از سه بخش تشکیل شده است :

تشریح انواع موخوره

موخوره جوان :

اولین شکل بروز موخوره محسوب شده و معمولا انواع موخوره ها در زمان شروع به این شکل ظاهر میشوند.

موخوره جوانه:

ترکیبی از یک پیچ و یک خم است. این نوع موخوره معمولا به دلیل بافت های خیلی سفت مو و یا خشک کردن و سوزاندن موها در یک ناحیه خاص بوجود بیاید.

موخوره معمولی:

شایع ترین نوع موخوره میباشد و به خاطر عواملی مانند رفتار نامناسب با مو، اصطکاک زیاد و خشکی مو به وجود میاید.

موخوره پیر یا دوشاخه دوبل :

شکل ظاهری این نوع موخوره شبیه به دو تا Y انگلیسی است. این نوع موخوره به شما این هشدار را میدهد که باید هرچه سریعتر اقدامات درمانی لازم برای از بین بردن موخوره خود انجام دهید زیرا موخوره شما در حال پیشرفت بوده و ساختمان موهای شما روز به روز بدتر و شکننده تر خواهد شد.

موخوره پر مانند: 

این نوع موخوره هم به نوعی موخوره پیر محسوب میشود و بیشتر در افرادی که به وضعیت ظاهری و بهداشت مو اهمیت نمیدهند و همچنین افرادی که از رنگ مو و مواد براق کننده زیاد استفاده میکنند دیده میشود.

موخوره دراز یا طویل :

در این مدل، کوتیکول مو به شدت ضعیف شده است.

موخوره عمیق:

این نوع موخوره هم مانند موخوره دراز علت واحدی دارند و باید از مصرف مواد شیمیایی بر روی موها خودداری کنید و حتی الامکان از شامپوهای طبیعی برای شستشوی موها استفاده کنید.

موخوره سه رشته ای یا سه شاخه :

اگر به این نوع از موخوره مبتلا شده اید به این معناست که کورتکس و مدولای موی شما قوی و محکم است، اما لایه خارجی موها یا همان کوتیکول ضعیف شده و از این دو قسمت دیگر مو جدا شده است.

موخوره درختی:

در این مدل، یک طرف کوتیکول مو آسیب دیده است، مخصوصا قسمتی که خود کوتیکول در حال جدا شدن است. این مدل بیشتر در موهایی دیده میشود که زیاد در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دارند.

موخوره ضخیم:

با تغییر بافت مو بر اثر استفاده از داروهای هورمونی و کورتون ها ایجاد میشود. در این مدل بخش هایی که ضخیم تر هستند بافت سالم تری دارند و قسمت های نازک تر دچار آسیب شده اند. در این روش احتمال تغییر رنگ موها به خاکستری وجود دارد.

موخوره مخروطی:

در این مدل قسمت کورتکس مو پیدا شده و بافت بیرونی مویا همان کوتیکول به صورت کامل از بین میرود که معمولا به علت استفاده بیش از حد و اشتباه از رنگ موهای شیمیایی  و نامرغوب به وجود می آید.

موخوره چروک یا پیچ خورده:

نوعا با سوختگی ناشی از سشوار و اتوی مو ایجاد میشوند. کشیدن بیش از حد و خم کردن زیاد مو هم در ایجاد این نوع موخوره نقش زیادی دارد.

موخوره ناقص:

در این مدل مو ضعیف میشود اما ساختمان مو به صورت کامل از همدیگر جدا نشده اند و بیشتر در افرادی دیده میشود که موهای خود را به صورت طنابی میبندند. در این نوع موخوره باید هر چه سریعتر موها کوتاه شده و درمان های لازم انجام شود در غیر اینصورت میتواند بسیار آسیب رسان باشد.

موخوره زاویه دار: 

در این مدل موها دو شاخه نمیشوند و فقط از یک قسمت تا میخورند. این مدل موخوره در افرادی دیده میشود که از گیره های فلزی زیاد استفاده میکنند و یا مدل موهای خاص استفاده میشود.

موخوره گره ای:

فقط به دلیل استفاده زیاد از سشوار، سوختگی و یا به اصطلاح عامیانه ور رفتن زیاد با موها بوجود میاید.

بدترین نوع موخوره : گره سفید:

موخوره گره سفید فقط و فقط به دلیل سوختن مو به وسیله مواد شیمیایی بوجود می آید.

چند نکته مهم :

– به هیچ عنوان بیخیال موخوره تان نشوید و هرچه سریعتر آنها را کوتاه کرده و اقدامات درمانی لازم برای از بین بردن آنها را شروع کنید.

– موخوره را باز نکنید چرا که یقینا باعث بدتر شدن موخوره ها خواهد شد.

– برای کوتاه کردن موها از تیغ استفاده نکنید.

– یکی از بهترین ترکیباتی که بعنوان درمان موخوره از آن استفاده میشود محلول گیاهی ضدموخوره محصول خوب است و علاوه بر اینکه فاقد چربی است، نتیجه بسیار سریع و قابل قبولی در زمینه درمان و از بین بردن انواع موخوره دارد.

استفاده از روغن‌ها برای پیشگیری

اصلی‌ترین علت ایجاد موخوره خشکی مو است. خشکی مو با از بین رفتن چربی طبیعی مو ایجاد می‌شود برای کنترل چربی مو بهتر است از روغن‌هایی مثل روغن زیتون و روغن بادام تلخ استفاده کنید.

کف دست‌ها را با روغن چرب کنید و به انتهای موهاتون بمالید به طوری که کمی چرب بشه. این کار می‌تواند از ایجاد موخوره جلوگیری کند.

با دقت از شامپو استفاده کنید

استفاده بیش از حد شامپو باعث از بین بردن تمام چربی مو‌ها می‌شود؛ در صورتی که مقداری چربی برای مو‌ها لازم است و از دست رفتن همه آن باعث آسیب دیدن مو می‌شود.

مو‌های خود را بیشتر از سه بار در هفته نشوئید. (اگر مو‌های فرفری یا به سبک آفریقایی دارید حتی کمتر از سه بار در هفته اقدام به شستن مو‌ها بکنید).

ارسال شده در تاریخ 16 ژوئن 2019 توسط امید ازادمرد با موضوع پوست و مو
بازدید : 1,091
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.