ورزش مناسب کبد چرب ورزش های هوازی روش درمانی مفید و موثر

ورزش مناسب کبد چرب ورزش های هوازی روش درمانی مفید و موثر

ورزش مناسب کبد چرب

☘ بهترین ورزش ها برای درمان کبد چرب ورزش های هوازی و استقامتی می باشند
زیرا این ورزش هاسبب کاهش چربی وقندخون میشوندوگزینه های مناسبی برای کبدچرب میباشند

ورزش مناسب کبد چرب,معرفی ورزش مناسب کبد چرب ,درمان کبد چرب با ورزشهای هوازی, روش درمانی مفید و موثر ,سلامت کبد , حرکات ورزشی تاثیرگذار بر کبد

کبد چرب چیست و چه عوارضی دارد؟

کبد چرب به طور مستقل بیماری محسوب نمی شود و علامتی از بیماری های زمینه ای دیگر از جمله چاقی، فشار خون، عدم فعالیت و رژیم غذایی نامطلوب است . در مواردی هم که بیمار چاق نیست یا دیابت ندارد ممکن است بیماری های داخلی، اختلالات هورمونی، متابولیک یا عفونت های ویروسی و مصرف داروها باعث ایجاد کبد چرب شود

اصطلاح کبد چرب در کشورهای غربی با کشور ما تفاوت‌هایی دارد؛ در غرب علت کبد چرب غالبا مصرف مشروبات الکلی است ولی در ایران اصطلاح کبد چرب غیرالکلی مطرح است.

اغلب بیماران مبتلا به کبد چرب بین ۴۰تا۶۰ سال سن دارند و بیماری در زنان شا یع تر است. کبد چرب در کودکان با سن بالاتر از ۱۰سال نیز می‌تواند ایجاد شود .این اختلال کبدی مزمن بوده وبرای سالها پایدار خواهد ماند .

چاقی به تنهایی می‌تواند زمینه ساز کبد چرب باشد و عوامل ژنتیکی در کنار دیگر عوامل در ایجاد کبد چرب  دخیل است، در برخی بیماران افزایش چربی خون جزء LDL کلسترول در بیماران مبتلا رویت می‌شود که در درمان این افراد کم کردن LDL نقش موثری خواهد داشت. برخی افراد هستند که در آنها بیماریهای زمینه منجر به ابتلای آنها به کبد چرب غیر الکلی می‌شود مثل اختلال در متابولیسم و برخی هپاتیتهای مزمن مثل هپاتیت Bو C هم ممکن است همرا با کبد چرب دیده شود .

پیشگیری از ابتلا به کبد چرب
همانطور که اشاره شد چاقی به ویژه چاقی شکمی نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا به کبد چرب دارد. بر همین اساس، داشتن پیاده روی منظم به میزان حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در روز توصیه می شود. اگر شما وقت رفتن به باشگاه ورزشی را ندارید، پیاده روی در مسیر کار یا پارک را می توانید جایگزین نمایید.حواستان باشد که ۳۰ دقیقه ورزش در طول روز، از بهترین راه‌های درمانی برای بهبود بیماری کبد چرب است.

نقش ورزش در درمان کبد چرب
با توجه به معرفی عللی (چاقی، دیابت)  که باعث بروز بیماری کبد چرب می شود، در همین ابتدای گزارش مشخص شد که با انجام دادن ورزش می توان از عللی که خطر بروز بیماری کبد چرب را افزایش می دهد ، جلوگیری کرد.در واقع بهترین روش و آسان ترین راه درمان کبد چرب حذف عوامل ایجادکننده بیماری است. به عنوان مثال فرد چاقی که دچار کبد چرب شده است با انجام ورزش بصورت مستمر (دست کم 5 بار در هفته و هر بار 20 دقیقه پیاده روی یا دویدن آهسته)، و همچنین با اصلاح شیوه تغذیه از طریق یک رژیم غذایی سالم و متعادل، کم کالری و کم چرب می تواند اضافه وزنش را کاهش دهد ویا فرد دیابتی با کنترل دیابت خود که پیش از این اشاره شد که فرد دیابتی علاوه بر درمان دارویی توسط پزشک و رژیم غذایی با فعالیت های بدنی و ورزش منظم می تواند دیابت خود را کنترل کند و با کنترل این بیماری از  بیماری کبد چرب نیز رهایی پیدا می کند.

دکتر مهدی پزشکی مدرس متخصص گوارش در خصوص درمان بیماری کبد چرب معتقد است: این بیماری درمان دارویی و قطعی ندارد و تنها با ورزش می توان این بیماری را بهبود بخشید.
داشتن یک  رژیم غذایی صحیح ، کاهش وزن و ورزش را موثرترین راه های درمان کبد چرب است .اما شناخته شده‌ترین و معروف ترین روش برای درمان کبد چرب ورزش همراه با کاهش وزن است و حتی دیده شده در بیمارانی که کاهش وزن نداشته‌اند، ورزش نقش مهمی در بهبود کبد چرب را داشته است و در آخر استفاده از داروهای کاهنده قند خون در بیماران دیابتی و استفاده از داروهای کاهنده LDL در بیماران مبتلا به کلسترول از راه‌های مفید در کنار ورزش و کاهش وزن برای درمان کبد چرب است.

هرچند احتمال وقوع مرگ یا از کار افتادن کامل کبد در پی بروز عارضه “کبد چرب” بسیار نادر است، اما به دلیل عملکرد حیاتی که کبد در تصفیه و پالایش خون، تنظیم هورمون های بدن، ذخیره گلوکز (قند)، ترشح صفرا و کمک به هضم غذا و… دارد، توجه به درمان بموقع آن بسیار اهمیت دارد.

ورزش های مناسب در درمان کبد چرب
برای درمان کبد چرب ورزش خاصی توصیه نشده است و این افراد ممنوعیتی برای ورزش کردن ندارند اما طبق توصیه پزشکان به بیماران مبتلا به کبد چرب این افراد یا باید هر روز 20 دقیقه ورزش کنند یا یک روز درمیان یک ساعت به انجام فعالیت‌های ورزشی بپردازند. بیماران باید بدانند که ورزش باید مداوم انجام شود تا تاثیرگذار باشد نه اینکه 2 روز آن را انجام دهند و 3 روز انجام ندهند. ضمن اینکه لازم نیست این 20 دقیقه یا یک ساعت، مداوم باشد، بیمار می‌تواند 2 تا 10 دقیقه یا 4 تا 15 دقیقه ورزش کند. این توصیه به‏خصوص برای افرادی است که به دلیل مشکلات اسکلتی‌-عضلانی قادر به ورزش طولانی نیستند. فرد یا باید سریع راه برود یا از سربالایی بالا برود و… تا به بدن فشار بیاید و عرق کند، ضربان قلبش تند شود و به نفس‌نفس زدن بیفتد. چنین ورزش‌هایی هم وزن را پایین می‌آورد و هم کبد چرب را بهبود می‌بخشد.

ارسال شده در تاریخ 27 جولای 2019 توسط خدیجه ص با موضوع سلامتی
بازدید : 1,112
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.