پیشگیری پوسیدگی دندان کودک بررسی عوامل ایجاد پوسیدگی

پیشگیری پوسیدگی دندان کودک بررسی عوامل ایجاد پوسیدگی

پیشگیری پوسیدگی دندان کودک

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودک از ظرف یا قاشق مشترک با کودک استفاده نکنید.

?چون باکتریهای دهان شما بعنوان یک بزرگسال وارد دهان او میشود.

پیشگیری پوسیدگی دندان کودک ,روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان کودک, پوسیدگی دندان کودک, کاهش پوسیدگی دندان , عوامل ایجاد پوسیدگی دندان کودک

فعالیت پوسیدگی دندان می‌تواند با مصرف قند افزایش یابد، خصوصا اگر از نوعی باشد که به آسانی به سطح دندان بچسبد. پس یکی از راه‌های کنترل پوسیدگی، عدم مصرف مواد قندی می‌باشد.

یکی دیگر از راه‌ها، استفاده از فلوراید می‌باشد که در آب خوراکی و خمیر دندان موجود است. فلوراید باعث افزایش سرعت ساخت مینای دندان شده و مقاومت دندان را در برابر حمله اسیدهای ناشی از باکتری ها افزایش می‌دهد و همچنین آثار ضدمیکروبی دارد.

متداول‌ترین روش برداشتن پلاک، مسواک زدن است. مسواک‌ها بر اساس قطر موهایشان به نرم، متوسط و سخت تقسیم‌بندی می‌شوند.

مسواک نرم به علت وارد کردن آب کمتر به لثه و توانایی زیاد تمیز کردن بین دندان‌ها، برای کودکان مفیدتر است. بهترین توصیه برای تعویض مسواک، زمانی است که کاملا فرسوده به نظر برسد.

پلاک دندانی شامل مجموعه‌ای از باکتری‌های تولیدکننده اسید است که به سطوح دندان می‌چسبد

یکی دیگر از روش‌های تمیز کردن سطوح بین دندانی بعد از مسواک زدن، استفاده از نخ دندان است.

می‌توان از روش‌های شیمیایی نیز برای کنترل پلاک استفاده کرد که شامل انواع دهان‌شویه‌ها می‌باشند. هدف این مواد این است که از چسبندگی پلاک به سطوح دندان جلوگیری کند و خواص ضدباکتریایی دارند.

پوسیدگی دندان در کودکی

پوسیدگی های دندانی در دوران کودکی در واقع نوع شدیدی از پوسیدگی است که می‌تواند حتی در سنین پایین کودکان نوپا و پیش‌دبستانی به وجود بیاید و دندان‌های کودک را از بین ببرد. پوسیدگی زودهنگام دندان‌ها در دوران کودکی را می‌توان با مشاهده نشانه‌های پوسیدگی بر روی دندان‌های کودکان زیر سه سال تشخیص داد. محرومیت اقتصادی یکی از علل اصلی پوسیدگی دندان‌ها است. پوسیدگی دندان‌ها در دوران کودکی نوعی بیماری عفونی است و باکتری استرپتوکوک موتانس عامل اصلی آن می‌باشد. این باکتری نه تنها اسید تولید می‌کند، حتی مقدار آن را در دهان افزایش می‌دهد. وجود قند در دهان، مقدار اسید روی دندان‌ها افزایش می‌دهد. پوسیدگی دندان‌هادر خردسالان و شیرخواران معمولاً از دندان‌های جلو و بالا شروع می‌شود و سپس به دنبال آن دندان‌های عقب درگیر میگردند . نشانه اولیه پوسیدگی‌های زودهنگام دوران کودکی، خطوط سفید رنگی است که روی سطح مینای دندان در امتداد خط لثه به وجود می‌آید و به تدریج این خطوط تغییر رنگ می‌دهند و دندان را سوراخ می‌کنند

علل پوسیدگی و عوامل خطر

مصرف مکرر غذاهای غنی از کربوهیدرات و شیرینی‌ها، PH دهان را پایین آورده و شرایط لازم برای رشد باکتری‌های پوسیدگی زا فراهم میگردد.

تغذیه کودکان با شیشه شیر در طول شب، امکان پوسیدگی دندان‌ها را افزایش می‌دهد؛ زیرا ترشح بزاق دهان در هنگام خواب کاهش می‌یابد و مواد شیرین مدت بیشتری روی دندان‌ها باقی می‌ماند.

هر چقدر دهان کودکان سریع‌تر با باکتری استرپتوکوک موتانس الوده گردد، خطر ابتلا به پوسیدگی دندان‌ها در آینده افزایش می‌یابد.

کودکانی که دندان پوسیده دارند، دندان‌های آنها به نسبت سایر افراد بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرد.

کاهش فلوراید سطح دندان‌ها نیز احتمال پوسیدگی دندان‌ها را افزایش می‌دهد.

مراقبت از دندان‌ها

برای مراقبت صحیح از دندان‌ها باید به طور مرتب آنها را بررسی کنید تا اگر کودک شما در معرض پوسیدگی زودهنگام دندان‌ها قرار دارد، آن را تشخیص دهید. ارزیابی خطر احتمال پوسیدگی دندان‌ها، اولین هدف  دندان پزشک از معاینه دندان‌ها است. پس از این مرحله، نوبت به تشخیص، پیگیری و ترمیم می‌رسد. خدمات و روش‌های پیشگیری جهانی، برای تمامی کودکان مناسب نیست، زیرا به خطر پوسیدگی دندان‌ها معمولاً همه‌گیر نبوده و محدود به یک سری اقشار و کودکان خاص است. در واقع این بیماری به سه مؤلفه محیط زیست، ژنتیک و عامل عفونی مربوط می‌شود. هر یک از این مؤلفه‌ها در ایجاد پوسیدگی دندان مؤثر هستند، اما لزوماً داشتن یک مؤلفه به معنی پوسیدگی صددرصد نمی‌باشد. منظور از محیط زیست همان عوامل محیطی شامل مصرف شکر، قرار گرفتن در معرض فلوراید، بهداشت دهان و شرایط اجتماعی و اقتصادی است و منظور از ارث، اختلالات بزاق و یا نوع دندان است که احتمال پوسیدگی را افزایش می‌دهد. باکتری استرپتوکوک موتاس در هر میلی‌لیتر از بزاق 000/500 واحد کلنی را تشکیل می‌دهد. بهترین روش پیش‌بینی پوسیدگی دندان‌های کودک در آینده، بررسی شرایط دهان و دندان او در گذشته است.

ارسال شده در تاریخ 18 مارس 2019 توسط خدیجه ص با موضوع فرزند
بازدید : 996
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.