پیش داوری و قضاوت سایرین و راهکارهایی برای مقابله با آن

پیش داوری و قضاوت سایرین و راهکارهایی برای مقابله با آن

پیش داوری از انرژی ما می کاهد. چه دیگران در مورد ما پیش داوری کنند و چه ما در خصوص دیگران به پیش داوری متوسل شویم نشانه ای از ضعف طرفین دارد.

  • آیا باید الزاماً در باره مردم نظری داشته باشید؟ آیا ضرورت دارد که رویدادها و آنچه در جهام می گذرد را در زیر ذره بین تجزیه و تحلیل ارزیابی کنید؟ آیا باید به عادت  ها، کنش ها و رفتار مردم چشم بدوزید و آنگاه دست به مقایسه، داوری و گزینش بزنید؟ اگر پاسخ شما به پرسش های فوق مثبت است، تردید نکنید که با این عادت های نامطلوب دریچه زدهن را به روی هر نفوذی باز کرده و تمرکز دقت خود را در مورد کارهای مثبت و مولد به حداقل رسانده و لطف و صفا و نشاط و شادمانی را از خود دریغ کرده اید. به مجرد این که خود را در حال ارزیابی و سنجش افراد و رویدادهای خارج از کنترل خود یافتید، چند لحظه درنگ کنید و با خود بگویید:”من ناگزیر نیستم که به ارزیابی مسایل (افراد) بپردازم، می توانم این لحظه هارا به تجربه ای سرشار از شمادمانی، نشاط و احساس صفا بدل کنم.”

    به سیستم نمرده دادن در فضاهای آموزشی توجه کنید، هنگاهمی که در مدرسه تحصیل می کردید به وسیله این سیستم عملکردتان ارزشیابی می شد. از نمره بالاتر استاد شادمان می شدید و آن را به دستاوردهای بهتر خود نسبت می دادید. حال اگر ناخودآگاه سیستم ارزشیابی در مدرسه و دانشگاه را به تمام جنبه های زندگی خود تسری دهید و به عنوان مثال بگویید:”من به روز سهشنبه نمره ۲۰ میدهم.” آنگاه تمام جنبه های زندگیتان را از طرییق این سیستم ارزیابی کرده و نسبت به بخشهایی که شایسته نمره عالی نیست احساس اکراه و انزجار می کنید و از این طریق قربانی می شوید.

پیش داوری

  • روابط خود با دیگران را ثابت و دائمی تلقی نکنید بلکه آن را تنها در واحد زمان یعنی اکنون  بسنجید. این طرزتلقی به شما مجال می دهد که همواره در تصمیم های خود تجدید نظر کنید. فرض را بر این بگذارید که زندگی شما در زمان حال خلاصه می شود. با این طرز تلقی اگر درگیر رابطه ای ناهنجار هستید، این ناهنجاری به زمان حال محدود می شود و نمی تواند در آینده موجب تکدر  خاطرتان گردد. در واقع تمام گفت و گو ها و تبادلات شما به این لحظه محدود می شود و تنها به اقتضای تصمیم شما می تواندادامه  یابد. اگر این طرز فکر را سرلوجه رفتارتان قرار دهید، فضایی برای رنجش و خصومت به جا نخواهید گذاشت.
  • این واقعیت را فراموش نکنید که افراد متکبر، عجیب و غریب، متعصب، ظالم و سودجو و خلاصه تمام افرادی که از آنان دل خوشی ندارید ممکن است در اطراف شما وجود داشته باشند. بنابراین به جای این که با انواع برچسب ها افراد را بد و ناهنجار خطاب کنید و دجار انواع احساسات و هیجانات منفی شوید به این نکته توجه کنید که آنان نیز به نوبه خود شما را بد و نامطلوب به شمار می آورند. به آنان مجال دهید که به حقایقی متفاوت از آنچه شما باور دارید معتقد باشند و به این ترتیب نفوذ این افراد را بر حالات روحی و تبادلات ذهنی خود سد کنید.
  • بسیاری از والدین براین باورند که با نظارت دایمی بر رفتار و حرکات کودکان، پرتو مهر و محبت و عشق و علاقه خود را نثار آنان کرده و شخصیت نیرومندی در ایشان پدید می آورند. غافل از این که نظارت و خرده گیری مداوم سبب می شود که کودکان از لحاظ روحی و فکری خود را ناتوان حس کرده، قدرت  پیش روی را از دست داده و در باتلاق مراقبت های بی رویه و تنگ نظرانه غرق شوند.

بر گرفته از کتاب “سررشته زندگی خود را در دست گیرید” اثر دکتر وین دایر.

ارسال شده در تاریخ 8 مارس 2017 توسط مدیریت با موضوع گوناگون , مطلب علمی
بازدید : 1,981
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.