چغاله بادام و خواص دارویی درمانی آن برای سلامتی و بهبود بیماری

چغاله بادام و خواص دارویی درمانی آن برای سلامتی و بهبود بیماری

چغاله بادام و خواص دارویی

ترکیبات اسیدی آن در معده مانع آسیب رسیدن به بافت معده و بروز سرطان معده میشود
جلوگیری از گرفتگی عضلات
تقویت لثه و ریشه دندان‌ها
جلوگیری از خشکی دهان

چغاله بادام و خواص دارویی, فواید چغاله بادام, خواص دارویی چغاله بادوم ,خاصیت درمانی چغاله بادام , خوردن چغاله بادام مزیت دارد؟, چغاله بادوم ,

در دانه بادام همچنین حاوی «نشاسته»، «قند»، «فیبر»، «پروتئین»، «آب» انواع «ویتامین»، انواع مواد معدنی مانند «کلسیم»، «آهن»، «منیزیم»، «منگنز»، «فسفر»، «پتاسیم»، «سدیم» و «روی» است.

فرآورده‌های بادام

بادام به‌صورت خام، خاصیت غذایی و درمانی دارد اما «روغن» آن نیز به دو صورت خوراکی و مالشی، از بهترین داروها برای درمانی انواع بیماری‌های گوارشی، ضعف قوای مردانه و زنانه، کوفتگی‌ها و… است همچنین از ترکیب بادام در بسیاری از غذاها به صورت فرنی، خورشت فسنجان بادام یا «شیربادام» می‌توان برای بهبود سلامت و درمان بیماریهای مختلف استفاده کرد که شرح آن در مباحث دیگر خواهد آمد.

خواص درمانی بادام

بادام شیرین از نظر طببیان اسلامی، کمی گرم و تر است؛ ملین بوده و برای درمان زخم روده‌ها، مثانه و اسهال مفید است؛ بادام سینه را نرم می‌کند و تقویت‌کننده قوای جنسی است.

روغن بادام ضد یبوست است و مصرف آن با آب ولرم، دل‌پیچه و انسداد روده‌های اطفال را رفع می‌کند؛ برای درمان سنگ مثانه موثر است همچنین خواب‌آور و درمان بی‌خوابی است؛ مالیدن روغن بادام به مفاصل و مهره‌های کمر، درد آنها را می‌کاهد همچنین روغن بادام، ضداگزما و کاهنده خارش پوستِ گرم و خشک است.

شیربادام برای رفع سرفه، ناراحتی حنجره و تنگی نفس و خوش‌آواز شدن مفید بوده و خاصیت خلط‌آوری دارد و برای درمان دردهای کبدی مفید است.

بادام بوداده، مقوی معده بوده و قابض است؛ چغاله بادام، لثه و ریشه دندان را تقویت می‌کند و برای رفع خشکی دهان مفید است.

دمجوش شکوفه بادام مسهل است؛ دمجوش پوست قهوه‌ای مغز بادام، مسکن درد و التهاب مجاری تنفسی است.

دمجوش برگ درخت بادام برای نارسایی کبد و کیسه صفرا و رفع انگل و بیماریهای عفونی، مفید است همچنین برخلاف خود بادام، قابض بوده و اسهال را از بین می‌برد.

سلامت قلب و عروق

چغاله بادام میوه کال بادام درختی است و به همین خاطر تمام فواید بادام درختی در آن نهفته است. اگر چه به خاطر نارس بودن این میوه هضم آن برای گوارش کمی مشکل است اما یکی از بهترین فواید چغاله بادام کمک به سلامت قلب و عروق است. چغاله بادام مثل انواع آجیل سرشار از آنتی‌اکسیدان است. این آنتی‌اکسیدان‌ها سرشار از متابولیت‌های ثانویه مثل فلانوئید و بیوفلانوئیدها هستند. متابولیت ثانویه در حقیقت ترکیبات آلی هستند که کمبود آن‌ها سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. فلانوئیدها با همکاری ویتامین E دیواره‌های رگ‌های خونی را از پارگی و آسیب‌های بالقوه محافظت می‌کنند.

مبارزه علیه کلسترول بد

تعداد مواد غذایی که می‌توانند علیه کلسترول بد بدن مبارزه کنند چندان زیاد نیست و چغاله بادام یکی از آن‌هاست. اگر به طور مرتب چغاله بادام مصرف کنید می‌توانید سطح کلسترول خون را در حد نرمال نگه دارید.

بهبود سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها

از جمله فواید چغاله بادام میزان فسفر موجود در آن است. فسفر موجود در چغاله بادام برای سلامت دندان و استخوان‌ها بسیار مفید است. این فسفر با قوی کردن ساختار دندان‌ها و بهبود کارایی سیستم اسکلت بدن نقش بی‌نظیری در حفظ سلامت بدن انسان دارد.

تنظیم قند خون

بعد از خوردن هر وعده غذایی میزان گلوکز (قند) خون ما افزایش پیدا می‌کند و این اصلا برای سلامت بدن خبر خوبی نیست. بادام سبز با افزایش سطح ترشح هورمون انسولین و تنظیم سطح خون به کاهش و تنظیم قند خون کمک می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

همان‌طور که گفتیم چغاله بادام سرشار از آنتی‌اکسیدان است و این آنتی‌اکسیدان‌ها با دفع سموم از بدن سیستم ایمنی را به نحو شگفت‌انگیزی تقویت می‌کنند. به این ترتیب بسیاری از بیماری‌ها و عفونت‌ها از بدن دفع شده و بدن پاکسازی می‌شود.

 

تعادل سطح PH بدن

اگر قرار باشد سطح PH بدن را با مواد غذایی متعادل نگه داریم یکی از بهترین گزینه‌ها چغاله بادام است. در برخی مواقع کل سیستم بدن به خاطر ترشح اسید معده و روده اسیدی می‌شود. این امر به مواردی چون پوکی استخوان، احساس ضعف و کمبود انرژی، ضعف سیستم ایمنی بدن، افزایش وزن و … منجر می‌شود. چغاله بادام به خاطر داشتن پروتئین قلیایی به بدن کمک می‌کند تا سطح PH را متعادل نگه دارد.

بهبود عملکرد مغز و حافظه

از جمله فواید چغاله بادام تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق مواد مغذی ضروری موجود در آن است. ال-کارنیتین و ریبوفلاوین دو عنصر اصلی موجود در چغاله بادام و از جمله مواد مغذی برای مغز و سیستم عصبی بدن هستند. بنابراین گنجاندن انواع مغزها و آجیل از جمله چغاله بادام در سیستم ایمنی بدن عملکرد مغز و سطح حافظه را به نحو موثری بهبود می‌بخشد.

ارسال شده در تاریخ 23 آوریل 2019 توسط امید ازادمرد با موضوع گوناگون
بازدید : 1,150
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.