کتیبه سلجوقی بی دفاع در برابر باد و باران

کتیبه سلجوقی بی دفاع در برابر باد و باران

کتیبه سلجوقی

کتیبه سلجوقی

کتیبه‌ سلجوقی بی دفاع در برابر باد و باران در خرم‌آباد که قدمت آن به دوران سلجوقی برمی‌گردد، این کتیبه بدون هیچ‌ گونه محافظ شیشه‌ای در کنار خیابانی پرتردد و شلوغ قرار گرفته است.

این سنگ نبشته که در فهرست جاذبه‌های گردشگری استان لرستان قرار دارد، بدون هیچ محافظی در برابر باد و باران قرار دارد، در حالی که اکثر این سنگ‌ نبشته‌ ها بر اثر رطوبت و آفتاب زیاد به مرور زمان از بین می‌روند و با تاسف فراوان نقوش حکاکی‌ شده روی آن‌ ها نیز تا حدودی در معرض نابودی قرار  دارد.

تنها لایه‌ی حفاظتی این سنگ‌ نوشته نرده‌های آهنی است که آن هم  در فاصله چند متری از کتیبه سلجوقی نصب شده است، اما باز هم ارتفاع این میله‌ ها آنقدر بلند نیست تا مانع از ورود افراد جهت یادگارنویسی، سرقت  و هر گونه آسیب دیگر شود.

این کتیبه سلجوقی ، به خط کوفی و بر قطعه سنگ بزرگی به ارتفاع سه و نیم متر نوشته شده‌ است و قدمت آن به قرن ششم  قمری و دوره سلجوقیان می‌رسد . این سنگ نبشته مربوط به دوره «ابوسعید برسق کبیر» ، از امرای سلطان محمود سلجوقی است و در حدود سال ۵۱۳ هجری قمری نوشته شده‌ است. متن این کتیبه درباره  بخشش مالیات  چراندن دام  در چراگاه‌  های شاپور  و ممنوع کردن برخی سنت‌ های ناپسند بوده است.

کتیبه های سلجوقی-آثارتاریخی خرم آباد-کتیبه سلجوقی در برابر باد و باران-کتیبه سلجوقی-جاذبه های گردشگری لرستان-جاذبه های توریستی خرم آباد

 جاهای دیدنی استان لرستان

جاذبه های توریستی لرستان

کتیبه های دوران سلجوقیان

سنگ نبشته های دوران سلجوقی

با ایران پاتوق همواره به روز بمانید.

 جاهای دیدنی استان لرستان

جاذبه های توریستی لرستان

کتیبه های دوران سلجوقیان

سنگ نبشته های دوران سلجوقی

با سایت گردشگری ایران پاتوق همواره به روز بمانید . ممنون از شما

ارسال شده در تاریخ 16 می 2016 توسط پاناب با موضوع گردشگری
بازدید : 2,538
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.