کمبود خواب و تولید هورمونهای التهابی رابطه مستقیم دارند

کمبود خواب و تولید هورمونهای التهابی رابطه مستقیم دارند

کمبود خواب و تولید هورمونهای التهابی

پزشکان دریافتند که کمبود خواب می تواند باعث تولید هورمون های التهابی و تغییرات در عملکرد رگ های خونی شود.

یکی از علل شیوع بیماری‌های التهابی ناشی از اختلال در ساعات خواب و دیرخوابیدن است، همچنین یکی از عوامل مهم رشد کودکان رعایت ساعت خواب است و به کودکانی که اختلال رشد دارند، اکیداً توصیه می‌شود ساعت ۹ شب بخوابند.

کمبود خواب و تولید هورمونهای التهابی,کم خوابی و اختلال هورمونهای رشدی کودکان , تاثیرات بد بی‌خواب یا کم‌خواب شدن ,کم‌خواب بودن و تغییرات سیستم بدن

درباره ساعت خواب طبیعی افراد : بسیاری از بزرگان پزشکی ایرانی معتقدند اگر افراد می‌خواهند خوابی را که منجر به حفظ تندرستی می‌شود داشته باشند, باید ساعت 9 شب به رختخواب بروند و برای انجام کارها و فعالیت‌هایشان قبل از طلوع آفتاب برخیزند.

لازم به ذکر است که هورمون رشد که یکی از مهمترین عوامل در افزایش قد به شمار می‌آید، در زمان خواب عمیق به‌خصوص در اوایل شب ترشح می‌شود و هورمون کورتیزول که با روشن شدن هوا در بدن ترشّح می‌شود تا بدن را برای انجام فعالیت آماده کند علاوه بر اینکه از خواب عمیق جلوگیری می‌کند، باعث کاهش ترشّح هورمون رشد نیز می‌شود؛ خواب پس از طلوع آفتاب معمولاً خواب عمیق و کارآمد نبوده و می‌تواند با تشدید احساس کسالت و خستگی همراه باشد.

ارتباط ویتامین‌ها با اختلالات خواب

کمبود ویتامین‌های گروه B و برخی از مواد معدنی نیز ممکن است اختلالات خواب را در پی داشته باشد.

به طور مثال ویتامین B12 در ترشح ملاتونین و ویتامین‌های B3 و B6 در ساخت سروتونین نقش دارند.

هم چنین ماده معدنی منیزیم با تأثیر بر نورون‌های گابا، ترشح ملاتونین از غده پینه آل را تقویت می‌کند.

نتایج تعدادی از تحقیقات کوتاه مدت نشان داده است که مصرف برخی از انواع میوه‌ها احتمالاً می‌تواند سبببهبود مشکل بی خوابی گردد.

به عنوان مثال مصرف 2 لیوان آب آلبالو در روز به مدت 2 هفته توانست شدت بی خوابی در افراد مورد آزمون را به طور معنی داری کاهش دهد.

گیلاس و آلبالو محتوی مقدار زیادی ملاتونین و فیتونوترینت بوده و با داشتن خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی کیفیت خواب را بهبود می‌بخشند.

یافته‌های یک تحقیق دیگر حاکی از آن است که مصرف 2 عدد کیوی یک ساعت قبل از خواب می‌تواند سبب افزایش مدت زمان و کیفیت خواب گردد.

کیوی نیز یک منبع خوب ویتامین‌های C، E و فولات است که می‌تواند در برابر آسیب حاصل از رادیکال‌های آزاد از بدن محافظت نماید و با داشتن مقدار زیاد سروتونین سبب القای خواب گردد.

از بین محصولات گیاهی، استفاده از چای بابونه نیز می‌تواند در بهبود بی خوابی مؤثر باشد.

کم‌خوابی می‌تواند منجر به تصادف شود

یکی از علل مرگ‌ومیر جاده‌ای بی‌خوابی راننده است.کم‌خوابی یکی از دلایل اصلی تصادفات جاده‌ای است. خستگی ناشی از کمبود خواب سبب می‌شود تا واکنش کندی نسبت به اتفاقات در طول رانندگی داشته باشید. خواب‌وبیدار بودن حین رانندگی علت بیش از ۱۰۰ هزار تصادف در جاده است.

بر اساس آمار کشور آمریکا حدود ۷ هزار مرگ ناشی از تصادف در این کشور به‌خاطر خواب رفتن راننده حین رانندگی است.

 کم‌خوابی موجب پایین آمدن قدرت درک می‌شود

در اثر کمبود خواب نمی‌توانید تمرکز کنید،خواب کافی برای فکر، درک، تمرکز و توجه کردن بسیار ضروری است. خستگی در فرد منجر به کم شدن واکنش‌پذیری حواس می‌شود. در نتیجه فرد نمی‌تواند از همه توان فکری و ذهنی خود بهره بگیرد و در کار و انجام وظایف خود با مشکل مواجه خواهد شد.

بعلاوه، در زمان خواب REM هم فرد در حال گردآوری خاطرات و اطلاعاتی است که در طول روز با آنها مواجه بوده است. در نتیجه، کم خوابی سبب می‌شود تا شما هر آنچه در آن روز آموخته‌اید را به باد فراموشی بسپارید.

 کم‌خوابی خطری جدی برای سلامت جسم بشمار می‌رود

ایست قلبی / دیابت،

بر اساس جدیدترین تحقیقات علمی، ۹۰ درصد از افرادی که دچار کمبود خواب هستند یکی از بیماری‌های و مشکلات زیر را دارند:

دیابت
تپش نامنظم قلب
فشار خون بالا
بیماری‌های قلبی
ایست قلبی
سکته

 کم‌خوابی خطری جدی برای سلامت روح بشمار می‌رود

بی‌خوابی افسردگی می‌آورد،کمبود خواب می‌تواند نشانه افسردگی باشد. یکی از مطالعات علمی اخیر ثابت کرده اشخاصی که کمتر از ۶ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند در معرض ابتلا به اضطراب و افسردگی قرار دارند.

همچنین مشخص شده کسانی که کم‌خوابی دارند ۵ مرتبه بیشتر از مردم عادی در معرض افسردگی هستند.

افسردگی و کم خوابی بدنبال هم هستند. یعنی اگر کم خواب باشید، افسرده می‌شود یا برعکس، اگر افسرده باشید، دچار بی‌خوابی خواهید شد.

 پیری زودرس

کمبود خواب دشمن درجه یک پوست است،وقتی یک شب درست نمی‌خوابید پوست کدر و افتاده می‌شود و زیر چشم‌ها گود می‌افتد و لک‌ها بیشتر از همیشه خودنمایی می‌کنند. حالا تصور کنید اگر این کم‌خوابی‌ها ادامه داشته باشند چه بلایی سر پوستتان خواهد آمد.

وقتی بدن به اندازه کافی استراحت و خواب نداشته باشد، بیش از حد لازم هورمون کورتیزول ترشح می‌کند. کورتیزول کلاژن پوست که عامل اصلی سفت نگه داشتن پوست است را از بین می‌برد.

همچنین، کمبود خواب سبب به هم خوردن تعادل تولید هورمون رشد انسانی هم می‌شود. هنگامی که فرد جوان است، این هورمون برای رشد بدن دائما تولید می‌شود اما با رسیدن به پیری، همین هورمون مسئولیت حفظ استحکام استخوان‌ها، سفت نگه داشتن پوست و عملکرد بهتر ماهیچه‌ها را به عهده می‌گیرد.

این هورمون هنگامی که فرد خواب است ترشح می‌شود. پس وقتی بی‌خواب یا کم‌خواب شوید هورمون رشد انسانی هم تولید نمی‌شود و در نتیجه زودتر از موعد پیر و فرسوده به نظر خواهید رسید. کمبود خواب و تولید هورمونهای التهابی

 از دست دادن حافظه

اگر به اندازه کافی نخوابید حافظه خود را از دست خواهید داد،وقتی ما خواب هستیم، مغز موج‌های کوچکی می‎سازد که مسئول ساخت حافظه هستند. این موج‌ها توانایی وصل کردن خاطرات به هم را دارند و اطلاعات جدید را از حافظه کوتاه‌مدت در هیپوکمپوس به حافظه بلندمدت در نئوکورتکس منتقل می‌کنند.

هنگامی که ما خواب کافی نداریم، مغز خاطرات را به طور موقتی ذخیره می‌کند و دیگر توانایی منتقل کردن آنها به حافظه بلندمدت را ندارد و در نتیجه فراموشی به دنبال می‌آورد.

 افزایش وزن

کم‌خوابی سبب افزایش اشتها می‌شود،یکی از عوارض جانبی کم‌خوابی افزایش میزان گرسنگی و اشتهاست. شماری از تحقیقات علمی ثابت کرده‌اند کسانی که کمتر از ۷ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند دو برابر بیشتر از بقیه وزن خود را از دست می‌دهند. این مساله ارتباط مستقیم به پپتیدهایی دارد که مسئول کنترل اشتها هستند.

هورمونی موسوم به قرلین مسئول تحریک گرسنگی و لپتین است. لپتین نوعی پروتئین است که چربی بدن انسان را تنظیم می‌کند و به مغز این پیام را می‌رساند که دیگر گرسنه نباشد.

وقتی ما استراحت کافی نداشته باشیم، قرلین و لپتین کافی در بدن تولید نمی‌شود و در نتیجه پیام سیری به مغز مخابره نمی‌شود. بدنبال این اتفاق تصور می‌کنیم که هنوز گرسنه هستیم و در نتیجه بیشتر از حد لازم غذا می‌خوریم.

تأثیر درشت مغذی‌ها بر خواب

در حال حاضر اطلاعات در زمینه چگونگی تأثیر درشت مغذی‌ها همانند کربوهیدرات، چربی و پروتئین رژیمی بر مشکل بی خوابی ناکافی است و مطالعات گذشته به نتایج محکمی دست نیافته‌اند.

با این وجود برخی از محققان مشاهده کرده‌اند که رژیم‌های غذایی با درصد بالای کربوهیدرات، شروع خواب را تسریع می‌بخشد اما توانایی خواب عمیق را کاهش می هد.

ساخت ملاتونین با افزایش سطوح مغزی تریپتوفان القاء می‌شود. برای عبور تریپتوفان از سد خونی- مغزی به داخل مغز، نسبت تریپتوفان به دیگر آمینو اسیدهای خنثی بزرگ در گردش خون، نقش تعیین کننده‌ای دارد.

یک رژیم غذایی پر کربوهیدرات با افزایش نسبت فوق، انتقال تریپتوفان به داخل مغز را تسهیل می‌نماید و به این ترتیب باعث القای خواب می‌شود.

اخیراً یک مطالعه مقطعی بزرگ به این نتیجه دست یافته است که افرادی که در الگوی رژیمی آن‌ها مقادیر زیاد گندم و دیگر غلات نسبت به برنج وجود دارد، مشکل بی خوابی در آن‌ها کمتر مشاهده می‌شود.

به طور کلی یک رژیم غذایی پر فیبر به همراه دریافت کم قند و شکر و دیگر کربوهیدرات‌های ساده می‌تواند یک خواب عمیق و راحت را در پی داشته باشد.

ارسال شده در تاریخ 7 سپتامبر 2019 توسط خدیجه ص با موضوع سلامتی
بازدید : 723
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.