علل فشار خون بالا و راه های درمان و اثرات فشار خون

علل فشار خون بالا و راه های درمان و اثرات فشار خون

علل فشار خون بالا و راه های درمان و اثرات فشار خون

فشار خون بالا، یک قاتل خاموش است

✅اثرات آن : تنگی عروق، بیماری قلبی، بیماری مغزی، سکته مغزی و نارسایی کلیه
✅برای کاهش فشار خون پتاسیم مصرف کنید
✅پتاسیم وفور در موز یافت میشود.

فشار خون بالا یا پُرفشاری خون، یک بیماری مزمن است که معمولا با چند علامت و گاهی هم بدون هیچ نشانه‌ای بروز می‌کند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که فشار خون به صورت ناگهانی بالا می‌رود و وضعیتی به وجود می‌آورد که بیمار باید تحت مراقبت‌های فوری پزشکی قرار بگیرد.

علل فشار خون بالا ,راه های درمان  فشار خون بالا ,علائم فشار خون بالا , اثرات فشار خون بالا ,دلایل فشار خون بالا,فشار خون بالا و تغذیه ,پتاسیم و فشار خون

علت‌های اولیه ایجادکننده فشار خون بالا علل فشار خون بالا

·         ارث: در صورت ابتلای یکی از اعضای خانواده به فشارخون بالا، احتمال ابتلای سایر اعضای خانواده زیاد است.

·         سن: با افزایش سن احتمال بروز فشار خون بالا بیشتر می­شود.

·         چاقی: افرادی که وزن بالاتر از حد طبیعی دارند، شانس بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا دارند. فشارخون در افراد چاق ۶-۲ برابر بیش از افرادی است که اضافه وزن ندارند.علل فشار خون بالا

·         فعالیت بدنی کم

·         مصرف الکل

·         مصرف زیاد نمک

·         قرص‌های ضدبارداری­های خوراکی: بانوانی که از قرص ضدبارداری خوراکی استفاده می­کنند، شانس بیشتری برای ابتلا به فشار خون بالا دارند مخصوصاً اگر همزمان سیگار بکشند.

·         جنس: تا سن ۴۵ سالگی، فشار خون بالا در مردان شایع­تر است. در ۴۵ تا ۵۴ سالگی خطر در دو جنس برابر است.

·         استرس و فشار عصبی بر بالا رفتن فشار خون موثر است.

علائم مختلف ممکن است به طور غیر مستقیم با فشار خون بالا مرتبط باشد،  اما همیشه ناشی از فشار خون بالا نیستند. از جمله:

لکه های خون در چشم

لکه های خون در چشم (خونریزی زیرکونیونتیک) در افراد مبتلا به دیابت یا فشار خون بالا رایج است، اما هیچ یک از این شرایط باعث ایجاد نقاط خون نمی شود. شناور در چشم همچنین با فشار خون بالا ارتباط ندارد. با این حال، چشم پزشک (چشم پزشک) ممکن است قادر به تشخیص آسیب به عصب بینایی ناشی از فشار خون بالا درمان نشده است.

از علل فشار خون بالا  سوزش صورت

سوزش صورت زمانی رخ می دهد که رگ های خونی در صورت پدیدار شوند. این می تواند غیر قابل پیش بینی و یا در پاسخ به برخی از عوامل مانند آفتاب، هوای سرد، غذاهای تند، باد، نوشیدنی های گرم و محصولات مراقبت از پوست اتفاق بیفتد. سوزش صورت نیز می تواند با استرس های احساسی، قرار گرفتن در معرض گرما یا آب گرم، مصرف الکل و ورزش مواجه شود که این نیز می تواند به طور موقت فشار خون را افزایش دهد.

درمان‌های متنوعی برای فشار خون بالا

درمان‌های متنوعی برای فشار خون بالا وجود دارند، از تغییرات در سبک زندگی گرفته تا کاهش وزن و درمان‌های دارویی. پزشکان معمولا بسته به اینکه دچار فشار خون بالا یا پُرفشاری خون هستید، برای درمان شما برنامه‌ریزی می‌کنند.
تغییرات در رژیم غذایی

تغذیه‌ی سالم یکی از مؤثرترین راه‌ها برای کاهش فشار خون است. توصیه می‌شود غذاهایی که حاوی مقادیر کمتری نمک و سدیم هستند و پتاسیم بیشتری دارند مصرف شوند.

رژیم غذایی «روشی برای توقف فشار خون» که به اختصار DASH نامیده می‌شود، یک برنامه‌ی غذایی‌ برای پایین نگه داشتن فشار خون است که پزشکان تجویز کرده‌اند. تمرکز این رژیم غذایی بر غذاهایی مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات سبوس‌داری است که دارای میزان سدیم و کلسترول پایینی هستند. غذاهای زیر برخی از این مواد غذایی مفید برای سلامت قلب هستند:

سیب، موز و پرتقال
کلم بروکلی و هویج
حبوبات
ماهی‌های سرشار از اُمگا۳ و روغن‌های مفید

و خوراکی‌هایی که باید از‌ آن‌ها دوری شود، شامل:

غذاها و نوشیدنی‌هایی که قند بالا دارند
گوشت قرمز
روغن نارگیل

همچنین توصیه می‌شود از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری شود.
ورزش

یکی دیگر از تغییرات مهم سبک زندگی برای مدیریت فشار خون بالا، تحرک و ورزش است. انجام ورزش‌های هوازی (ایروبیک) چند بار در هفته برای داشتن قلبی سالم، بسیار مفید است چون باعث بهبود جریان خون می‌شود.

با تغذیه‌ی سالم و ورزش منظم، می‌توان به کاهش وزن نیز کمک کرد. مدیریت وزن باعث کاهش کلسترول و فشار خون می‌شود و در نتیجه خطراتی که ممکن است در صورت اضافه وزن رخ دهد نیز کاهش پیدا می‌کنند.

یکی دیگر از راه‌های پایین آوردن فشار خون، جلوگیری و از بین بردن استرس است. استرس باعث افزایش فشار خون می‌شود. برای این کار می‌‌توانید روش‌های مختلفی در پایین آوردن استرس مانند ورزش، متمرکز کردن ذهن (مدیتیشن) و موسیقی را امتحان کنید.

 

 

ارسال شده در تاریخ 14 نوامبر 2018 توسط خدیجه ص با موضوع مطلب علمی
بازدید : 1,268
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.