آزمایشات لازم برای زنان معرفی آزمایش های ضروری که زنان باید انجام دهند

آزمایشات لازم برای زنان معرفی آزمایش های ضروری که زنان باید انجام دهند

آزمایشات لازم برای زنان

۵ آزمایش ضروری که زنان باید انجام دهند :

آزمایشات سنجش تراکم استخوان
تست HPV برای شناسایی بیماری زگیل تناسلی
ماموگرافی جهت تشخیص به موقع سرطان سینه
قندخون برای پیشگیری از دیابت
آزمایش پاپ اسمیر برای بررسی سرطان دهانه رحم

اگر در معرض عوامل خطرساز سرطان‌ها، دیابت، فشار خون، چربی خون، پوکی استخوان و. . . قرار دارید و سابقه این بیماری‌ها در خانواده‌تان وجود دارد، باید طبق نظر پزشک از سنین پایین‌تر و در فواصل کوتاه‌تر مورد آزمایش های ضروری برای خانمها  و بررسی قرار بگیرید پس حتما در این مورد از پزشک خانواده خود سوال کنید.

آزمایشات لازم برای زنان, معرفی آزمایش های ضروری زنان,چکاب لازم برای زنان,آزمایشهای مهم زنان ,آزمایشات برای تایید سلامت زنان , چکاپ دوره‌ای زنان ,

آزمایشات لازم برای زنان

1. ماموگرافی و معاینه سینه

سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در میان خانم‌ها به شمار می‌آید. هرچه زودتر متوجه این سرطان شوید، شانس بیشتری برای درمان خواهید داشت چرا که در مراحل اولیه، احتمال انتقال آن به غدد لنفاوی، شش‌ها، مغز و. . . کمتر است.

معاینه سینه

در سنین 20 تا 40 سالگی باید هر یک تا سه سال سینه‌های‌تان توسط متخصص زنان معاینه کلینیکی شود. بعد از 40 سالگی نیز این معاینه باید هر سال انجام شود. در این تست، پزشک با لمس انگشتان خود سعی می‌کند توده‌ها یا هر برآمدگی غیر عادی را در سینه تشخیص دهد.

ماموگرافی

در 40 تا 50 سالگی باید سالی یک‌بار ماموگرافی انجام دهید. از 50 تا 74 سالگی نیز باید هر دو سال یک‌بار این آزمایش را انجام دهید. بعد از 75 سالگی هم باید با نظر پزشک آن را تکرار کنید. در ماموگرافی، سینه تحت فشار نسبی قرار می‌گیرد سپس با استفاده از اشعه ایکس از آن عکسبرداری می‌شود. این روش می‌تواند توده را قبل از اینکه متوجه آن شوید، تشخیص دهد. با این حال دریافت نتیجه طبیعی، صددرصد احتمال سرطان را رد نمی‌کند بنابراین باید این آزمایش را در فواصل منظم تکرار کنید. خانم‌هایی که در معرض خطر سرطان سینه هستند شاید به سونوگرافی و‌ ام‌آر‌آی سینه هم احتیاج پیدا کنند.آزمایشات لازم برای زنان

چکاپ دوره‌ای زنان

2. پاپ‌اسمیر و تست HPV

با انجام تست پاپ‌اسمیر در فواصل منظم می‌توان به‌راحتی سلول‌های غیرعادی دهانه رحم را شناسایی و با برداشتن آنها از ابتلا به سرطان دهانه رحم پیشگیری کرد. دهانه رحم یا سرویکس یک معبر باریک بین رحم و واژن است. علت اصلی سرطان دهانه رحم نیز ویروس زگیل تناسلی یا پاپیلوم انسانی (HPV) شناخته شده است.

پاپ‌اسمیر:

انجام پاپ‌اسمیر پس از ازدواج و شروع اولین رابطه زناشویی، حداقل هر دو سال یک‌بار تا 30 سالگی توصیه می‌شود. از 30 سالگی به بعد نیز اگر نتیجه سه‌بار پاپ‌اسمیر پشت سر هم طبیعی باشد می‌توان هر سه سال یک‌بار آن را تکرار کرد. برای انجام پاپ‌اسمیر، پزشک با قرار دادن وسیله‌ای به نام اسپکولوم داخل واژن سعی می‌کند کانال واژن را باز کند و آن را به خوبی بررسی کند. توجه داشته باشید که 72 ساعت قبل از انجام آزمایش باید از شست‌وشوی داخل واژن با آب و مواد ضدعفونی‌کننده پرهیز کنید. این آزمایش همچنین نباید در دوران قاعدگی یا خونریزی فعال انجام شود.

تست HPV:

از 30 سالگی باید هر پنج سال یک‌بار همراه پاپ‌اسمیر، تست تشخیصی ویروس HPV را نیز انجام دهید. برای این منظور پزشک پس از قرار دادن اسپکولوم داخل واژن با استفاده از وسیله کوچکی از سلول‌های دهانه رحم نمونه‌برداری می‌کند و آن را برای آزمایشگاه می‌فرستد تا هرگونه تغییر سلولی منجرشونده به سرطان مشخص شود. از این طریق همچنین می‌توان سایر بیماری‌های مقاربتی را تشخیص داد.

آزمایشات لازم برای زنان از 65 سالگی به بعد نیز اگر مرتب بررسی شده باشید و خطری برای سرطان نداشته باشید، شاید دیگر احتیاجی به این تست نباشد. با این حال بهتر است در این مورد از پزشک خود سوال کنید. اگر هم دهانه رحم‌تان را خارج کرده‌اید لازم نیست این تست را انجام دهید اما باید سالی یک‌بار توسط متخصص زنان معاینه شوید.

آزمایشات لازم برای زنان, معرفی آزمایش های ضروری زنان,چکاب لازم برای زنان,آزمایشهای مهم زنان ,آزمایشات برای تایید سلامت زنان , چکاپ دوره‌ای زنان ,

آزمایشات لازم برای زنان, معرفی آزمایش های ضروری زنان,چکاب لازم برای زنان,آزمایشهای مهم زنان ,آزمایشات برای تایید سلامت زنان ,

3. سنجش تراکم استخوان

خانم‌ها با ورود به سن یائسگی و کاهش ترشح هورمون‌ها در خطر پوکی استخوان قرار می‌گیرند. کاهش تراکم استخوان باعث می‌شود فرد با کوچک‌ترین ضربه، زمین خوردن یا حتی یک عطسه شدید دچار شکستگی استخوان شود! خبر خوب اینکه پوکی استخوان قابل پیشگیری و قابل درمان است. خانم‌ها از 65 سالگی باید حداقل یک‌بار سنجش تراکم استخوان را انجام دهند. بعد از آن همزمان تکرار آزمایش در هر فرد بستگی به تراکم استخوان و عوامل خطرساز زندگی‌اش دارد. برای انجام تست DXA باید روی تخت دراز بکشید.

سپس دستگاه اسکن با استفاده از دوز پایین اشعه ایکس از استخوان‌های خاصی در بدن‌تان عکسبرداری می‌کند. این تست می‌تواند قدرت استخوان را بسنجد و احتمال شکستگی را در آینده تخمین بزند. همچنین می‌توان در روند درمان پوکی استخوان از آن بهره برد.

4. کولونوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی

سرطان روده بزرگ بعد از سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها میان زنان به حساب می‌آید. اغلب سرطان‌های روده بزرگ از پولیپ (توده‌های غیر طبیعی در لایه داخلی روده بزرگ) ایجاد می‌شوند. البته همه پولیپ‌ها سرطان‌زا نیستند اما نوع سرطان‌زای آن می‌تواند به بخش‌های دیگر بدن هم منتقل شود بنابراین برای پیشگیری از سرطان بهتر است پولیپ به‌موقع از روده خارج شود.

یکی از راه‌های معمول برای تشخص پولیپ استفاده از کولونوسکوپی یا سیگموئیدوسکوپی است. در کولونوسکوپی از داروهای خواب‌آور یا بیهوشی استفاده می‌شود سپس لوله‌ای انعطاف‌پذیر و مجهز به دوربین از طریق مقعد به داخل روده بزرگ فرستاده می‌شود. در این بررسی اگر پولیپ پیدا شود پزشک می‌تواند در همان لحظه آن را از بدن خارج کند. سیگموئیدوسکوپی نیز مانند کولونوسکوپی است با این تفاوت که لوله آن کوتاه‌تر است و فقط قسمت پایینی روده بزرگ را بررسی می‌کند.

ارسال شده در تاریخ 25 نوامبر 2018 توسط خدیجه ص با موضوع مطلب علمی
بازدید : 1,745
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.