خواب رفتن دست و پا بررسی علل شایع خواب رفتن دستها و پاها

خواب رفتن دست و پا بررسی علل شایع خواب رفتن دستها و پاها

خواب رفتن دست و پا

علل شایع خواب رفتن دستها و پاها

گردش خون ضعیف
بیماری دیابت
سندروم تونل کارپل
آرتریت
بیماری ام اس
سکته مغزی
تغییرات فشار خون

دیابت؛ شایع ترین علل خواب رفتن دست و پا

دیابت یکی از شایع ترین علل خواب رفتن دست و پاست. در میان 10 تا 20 درصد کسانی که بتازگی دیابت آنها تشخیص داده شده این علامت دیده می شود. در این نوع خواب رفتگی که به نوروپاتی دیابتی مرسوم است، خواب رفتن ابتدا در پاها احساس شده و بعد از مدتی به دست ها و بازوها نیز احساس می شود. افرادی که مبتلا به دیابت هستند در معرض آسیب های عصبی هستند و در بسیاری از موارد خواب رفتن پاها یکی از علائم اولیه دیابت است.

خواب رفتن دست و پا، گزگز و مورمور شدن دست و پا ,گزگز کردن دست و پا, بررسی علل شایع مومورشدن دستها و پاها,علل شایع خواب رفتن دستها و پاها ,علت خواب رفتگی دست

وقتی اعصاب حسی در کار خود دچار مشکل می شوند دست و پا خواب می رود. خواب رفتن دست و پا می تواند نشانه بعضی از بیماری های اعصاب محیطی و ایجاد آسیب در اعصاب مختلف بدن باشد.

تا به حال شده مدت زیادی روی دست یا پا خوده بوده باشید و بعد از آن احساس کنید گزگز در آن اندام کلافه تان کرده است؟ همه ما می دانیم که به این حالت خواب رفتن دست یا پا می گویند اما علت این قضیه می تواند مهمتر از نشستن یا ثبات ماندن است. برای اینکه بدانید علت خواب رفتن دست و پا چیست این مطلب را بخوانید.

بیماری های متابولیک

گاهی اوقات به علت بیماری های سیستمیک کارکرد عصب حسی دچار اختلال می شود. معروف ترین بیماری که این مشکلات را ایجاد می کند مرض قند یا دیابت است. وقتی بیماری دیابت مدت زیادی بدون درمان باقی می ماند یا به طور ناقص درمان می شود بتدریج عملکرد اعصاب حسی بدن دچار اختلال می شود. این کاهش حس هر چه به سمت اندام های تحتانی و پایین تر بدن می رویم شدیدتر می شود.

کم کاری و پرکاری تیروئید هم می تواند موجب اختلال حسی به صورت خواب رفتگی دست و پا شود.

گاهی اوقات مسمومیت ناشی از سرب یا آلومینیوم هم می تواند این مشکلات را ایجاد کند.

فراموش نکنیم خواب رفتگی دست و پا مهم هستند. اگر این مشکلات تکرار شود و به طور مداوم ادامه یابد باید حتما به پزشک مراجعه کرد تا علت آن مشخص شود و درمان لازم برای آن صورت گیرد.

درمان خواب رفتن دست و پا

درمان موفق بستگی به تشخیص دقیق و پیدا کردن علت اصلی خواب رفتن دست و پا دارد. گرچه هیچ درمانی برای نوع ارثی نوروپاتی محیطی یافت نشده، اما سایر موارد با تشخیص درست قابل کنترل و درمان است.

توصیه های کلی درباره شیوه زندگی سالم، مانند حفظ وزن مطلوب بدن، پرهیز از قرار گرفتن در معرض مواد سمی، ورزش مناسب، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و اجتناب از مصرف الکل یکی دیگر از راه های جلوگیری از آسیب های عصبی است. همچنین سیگار کشیدن باعث انقباض عروق خونی می شود و در تامین مواد مغذی برای اعصاب محیطی اختلال ایجاد می کند. لذا توصیه می شود برای ترک سیگار اقدام کنید.

 

ارسال شده در تاریخ 25 نوامبر 2018 توسط خدیجه ص با موضوع گوناگون
بازدید : 1,536
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.