طرز تهیه غوره مسما آموزش خورش شمالی غوره مسما خوشمزه و پرطرفدار

طرز تهیه غوره مسما آموزش غذای شمالی غوره مسما خوشمزه و پرطرفدار

طرز تهیه غوره مسما

طرز تهیه غوره مسما ,آموزش خورش شمالی ,غوره مسما خوشمزه و پرطرفدار,تهیه غوره مسما , مواد لازم خورشت غوره مسما ,غوره مسما بدمجان,دستور خورش غوره مسما شمالی

طرز تهیه غوره مسما

مـواد لازم برای 4 نفر

  • مرغ: 500 گرم 900 کیلوکالری
  • بادمجان متوسط: 6 عدد 75 کیلوکالری
  • گوجه‌فرنگی متوسط: 3 عدد 50 کیلوکالری
  • پیاز متوسط: یک عدد 15 کیلوکالری
  • روغن: 6 قاشق غذاخوری 540 کیلوکالری
  • غوره: یک لیوان 0 کیلوکالری
  • نمک، زردچوبه و زعفران: به میزان دلخواه 0 کیلوکالری

طرز تهیه غوره مسما

مرغ را تکه‌تکه کرده و سرخ می‌کنیم. سپس با کمی آب و پیاز آنها را می‌پزیم. غوره‌ها را با فشار دادن بین دو انگشت می‌شکنیم تا هسته غوره خارج شود (اگر غوره‌ها بدون هسته بود، باز هم آنها را می‌شکنیم). سپس پیاز را خلال کرده و در روغن سرخ می‌کنیم. قبل از اینکه پیاز کاملا سرخ شود، غوره را به آن اضافه می‌کنیم و با هم تفت می‌دهیم. غوره و پیاز سرخ شده را روی مرغ پخته می‌ریزیم.

بعد مقداری آبغوره به مرغ اضافه می‌کنیم. بادنجان‌ها را سرخ می‌کنیم و روی مرغ می‌چینیم. سپس نمک، فلفل و دارچین را به خورش اضافه می‌کنیم و بعد از اینکه یک جوش زد، آن را از روی حرارت برمی داریم. در صورت دلخواه می‌توانیم کمی رب گوجه فرنگی نیز به این خورش اضافه کنیم. غذا آماده سرو است.

به جای مرغ می‌توانید از گوشت گوسفند (یک کیلو با استخوان و بدون چربی) استفاده کنید. بنابراین اگر خواستید خورش مسمای غوره را با گوشت گوسفند تهیه کنید، گوشت را تکه‌تکه کرده و کمی با روغن سرخ کنید. بعد با سه لیوان آب آن را بپزید. بقیه کار مثل روش پخت بالاست.

ولی در نواحی شمال کشور، معمولاً غوره مسما را با جوجه‌های کوچک که به اصطلاح جوجه کبابی می‌گویند، تهیه می‌کنند که بسیار خوشمزه است.

نکته‌هایی برای هر چه خوش‌طعم‌تر طرز تهیه غوره مسما این غذا وجود دارد که عبارتند از:

1. گوشت مرغ باید خوب سرخ و طلایی شده باشد. اول باید تکه‌های خام مرغ سرخ شوند و بعد با کمی آب برای مغز پخت شدن روی حرارت قرار بگیرند.

3. می‌توانید بادمجان‌های سرخ شده را بعد از پخت غذا و هنگام سرو در ظرف بچینید یا اینکه 10 دقیقه مانده به برداشتن غذا از روی حرارت، به خورش اضافه کنید.

4. برای اینکه بادمجان‌ها له نشوند، کلاهک بالای آن‌ها را نکنید.

5. چاشنی مسما بادمجان فقط غوره است و هر چه غوره‌ها درشت‌تر باشند، بهتر است. از افزودن سرکه و آب‌لیمو به این غذا خودداری کنید زیرا طعم مناسبی به آن نمی‌دهد.

6. ادویه‌های مناسب مسما بادمجان زردچوبه و زعفران است. برای اینکه زعفران بیشتر رنگ دهد، آن را در هاون چوبی بکوبید، نه هاون فلزی یا سنگی و بعد از اینکه آن را به صورت پودر درآوردید، در کمی آب داغ دم کنید. دم کشیدن زعفران 15 دقیقه طول می‌کشد.

7. برای اینکه گوجه‌فرنگی‌ها بافت خود را از دست ندهند،‌ آن‌ها را به دو نیم تقسیم کنید و در 10 دقیقه پایانی به غذا بیفزایید. بهتر است این گوجه‌فرنگی‌ها متوسط باشند، نه بزرگ و نه کوچک.طرز تهیه غوره مسما

8. از آنجا که این غذا با برنج سرو می‌شود، به شما پیشنهاد می‌کنم که ته دیگ آن را نان بگذارید، آن هم نان تافتون.

9. همراه این خورش بهتر است ترشی لیته یا سالاد شیرازی بگذارید و از آنجا که این غذا نفاخ است، همراه آن شربت نعناع میل کنید البته هر نوشیدنی دیگری را نیز می‌توان همراه این غذا میل کرد و این کاملاً سلیقه‌ای است.

طرز تهیه غوره مسما ,آموزش خورش شمالی ,غوره مسما خوشمزه و پرطرفدار,تهیه غوره مسما , مواد لازم خورشت غوره مسما ,غوره مسما بدمجان,دستور خورش غوره مسما شمالی

همراه غذا

  • می‌توانید غوره  مسما بادمجان را با سالادی از سبزی‌های تازه میل کنید.
  • خوردن سبزی خوردن نیز همراه این غذا مناسب است.
  • می‌توانید مسما بادمجان را با یک لیوان دوغ بدون گاز و کم‌نمک خانگی میل کنید.
  • کفیر نیز نوشیدنی مناسبی در کنار آن محسوب می‌شود.

نکات مهم برای خوشمزه‌تر شدن غذا

  • مسما بادمجان از غذاهای شمالی است که در تهیه آن از گوشت مرغ استفاده می‌شود. این غذا معمولاً با قیمه بادمجان و حتی خورش بادمجان یکی در نظر گرفته می‌شود در حالی که در قیمه بادمجان، به جای سیب‌زمینی سرخ‌شده، بادمجان سرخ‌شده گذاشته می‌شود و خورش بادمجان نیز فقط از گوشت خورشی و بادمجان تشکیل شده است و بادمجان‌ها مدتی در خورش حرارت می‌بیند و می‌پزند اما مسما بادمجان، خورشی است که در آن گوشت مرغ سرخ‌شده و بادمجان سرخ‌شده و گوجه‌فرنگی به عنوان سبزی وجود دارد.
  • چاشنی مسما بادمجان فقط غوره است و هر چه غوره‌ها درشت‌تر باشند، بهتر است. از افزودن سرکه و آب‌لیمو به این غذا خودداری کنید زیرا طعم مناسبی به آن نمی‌دهد.

ارسال شده در تاریخ 10 فوریه 2019 توسط خدیجه ص با موضوع غذای ایرانی
بازدید : 1,240
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.