جوجه کباب زعفرانی ویژه مهمانی و ناهار

مواد لازم: 

مرغ/یک کیلوگرم پیاز متوسط/۲ عدد، خلال شده نمک/به مقدار لازم، سیر/۲ حبه، پوره شده ماست/۳ قاشق سوپخوری فلفل/به مقدار لازم آب لیمو ترش/یک قاشق سوپخوری محلول زعفران/یک دوم قاشق چایخوری روغن زیتون یا مایع/۳ قاشق سوپخوری زردچوبه/یک هشتم قاشق چایخوری ادویه مخلوط همراه با تخم گشنیز پودر شده/یک قاشق چایخوری لیمو ترش/یک عدد، ورقه شده (با پوست) مواد لازم سس برای پوشاندن: سس مایونز/۲ قاشق سوپخوری سرکه/یک و یک دوم قاشق چایخوری سس گوجه فرنگی/یک دوم قاشق چایخوری سیر/یک دوم حبه، پوره شده نمک و فلفل/به مقدار لازم کره و محلول زعفران/به میزان لازم

photo_2016-04-10_12-47-24
طرز تهیه:

مرغ را طبق دستورالعمل فوق آماده کنید. ابتدا پیاز خلال شده را در کاسه ا بریزید و نمک را به آن اضافه کنید به وسیله ی نوک انگشتان پیاز و نمک را به هم بمالید تا پیاز لیز شود، سپس سیر پوره شده را اضافه کرده و به هم بمالید. ماست، فلفل، آب لیموترش، محلول زعفران غلیظ شده، روغن، زردچوبه، ادویه مخلوط همراه با تخم گشنیز پودر شده و ورقه های لیموترش را هم اضافه کرده و با دست مواد را هم مخلوط کنید. سپس قطعات مرغ خرد شده را به مایه افزوده و کاملاً با هم مخلوط کنید. روی ظرف را پوشانده و یک شب تا صبح در یخچال قرار دهید هنگام کباب کردن ابتدا سس مایونز، سرکه، سس گوجه فرنگی، سیر پوره شده، نمک و فلفل را با هم مخلوط کرده و مایه ی به دست آمده را روی جوجه ها ریخته و با جوجه ها مخلوط کنید. سپس قطعات را از هم تفکیک کرده و جداگانه به سیخ بکشید، به این صورت که سینه ها، فیله مرغ، قطعات ران، بازو و بال مرغ باید جداگانه به سیخ های جدا کشیده شوند، زیرا زمان کباب کردن هر قسمت، متفاوت از بقیه می باشد. فیله و سینه مرغ زودتر ولی ران مرغ دیرتر کباب می شود. می توانید سینی فر را با فویل بپوشانید و روی فویل را چرب کنید، سپس سیخ های آماده یا تکه های مرینت شده مرغ را بدون سیخ روی فویل بچینید و سس مخصوص پوشش دادن را با برس روی قطعات بکشید. فر را از قبل با دمای ۳۷۵ درجه فارنهایت (۱۹۰ درجه ی سانتی گراد) گرم کرده و سینی را در طبقه ی وسط فر بگذارید و جوجه ها را به مدت ۲۰ دقیقه کباب کنید. در صورت تمایل می توانید اواخر طبخ روی جوجه ها را مخلوط با کره آب شده و محلول زعفران پوشش داده و بعد از ۵ دقیقه از فر خارج کنید. همچنین می توانید سیخ های کباب را روی آتش زغال کباب کنید یا قطعات جوجه را با کباب پز درپوش دار و روی شعله گاز تهیه کنید، ولی جوجه کباب روی آتش زغال لذت خاصی دارد. سیخ های جوجه کباب را در ظرف سرو قرار داده و با گوجه فرنگی، لیموترش، چلو و یا پلو تزئین کرده و سرو کنید.
نکته: ۱- این دستور ۱۰ گرم کربوهیدرات، ۱۴۰ گرم پروتئین، ۱۱۰ گرم چربی و ۱۵۹۰ کیلوکالری انرژی دارد. ۲- در صورت تمایل می توانید پیاز خلال شده را حذف کرده و آب پیاز را تا یک دوم پیمانه جایگزین آن کنید. ولی دقت داشته باشید که وقتی جوجه را با آب پیاز مزه دار می کنید، فقط می توانید برای مدت کوتاهی در یخچال نگه دارید ولی با پیاز خلال شده می توان جوجه را تا ۴۸ ساعت در یخچال نگه داشت. ۳- می توانید محلول زعفران را حذف کرده و فقط از ادویه های مورد نظر استفاده نمایید. همین طور می توانید سبزیجات معطر تازه خرد شده را نیز به مایه ی مرینت اضافه کنید. ۴- اگر جوجه کباب را روی آتش زغال کباب کنید، اواسط کباب کردن، مخلوط کره آب شده و محلول زغفران را به وسیله ی برس و قلم مو روی کباب ها بکشید. ۵- جوجه کباب تهیه شده روی آتش زغال اگر اضافه بیاید و مدتی بماند، همان طور نرم بوده و هیچ تغییری در آن حاصل نمی شود بلکه خوردنی تر هم می شود. ولی اگر همه ی جوجه کباب تهیه شده در فر مصرف نشود و زیاد بیاید، در صورت نگهداری سفت خواهد شد.

ارسال شده در تاریخ 10 آوریل 2016 توسط مدیریت با موضوع آشپزی
بازدید : 2,605
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.