یادگیری موسیقی و نوازندگی ساز مزایا و فواید از دیدگاه علمی

یادگیری موسیقی و نوازندگی ساز مزایا و فواید از دیدگاه علمی

فیلسوف بزرگ چینی “کنفوسیوس” می گوید:موسیقی لذت بزرگی را برای انسان به ارمغان می آورد و طبیعت انسان بدون موسیقی نمی توتند ادامه داشته باشد. نوازندگی ساز چندین مزایا دارد و برای شما و اطرافیانتان شادی به همراه دارد.

این مقاله برای شما هجده مزایای یادگیری و نوازندگی ساز را عنوان می کند که به شما حس خوبی نسبت به نواختن ساز می دهد و احساس افتخاری برای اینکه موسیقی می دانید.

۱- افزایش ظرفیت حافظه ی شما:

تحقیقات نشان می دهد که گوش کردن به موسیقی و یادگیری موسیقی و نوازندگی ساز، ذهن و مغز شما را برانگیخته می کند و می تواند باعث افزایش حافظه ی شما گردد. این مطالعه بر روی ۳۲ کودک از سن ۳ الی ۴.۵ انجام شد که به آن ها آموزش آواز خواندن و نواختن کیبورد داده شده بود. یک گروه ۱۵ نفره از کودکان هیچ درس موسیقی داده نشد ولی هر دو گروه در فعالیت های مهد کودک خود شرکت کردند. تحقیقات نشان داد کودکانی که به طور منظم و هفتگی دروس موسیقی داشتند ۳۴% قدرت تجسم آن ها نسبت به کودکان گروه دیگر که از موسیقی محروم بودند، بالاتر بوده است.

بر طبق مقاله ای از نشریه ی “Telegraph online magazine” تحقیقات جدید نشان داده، نوازندگی ساز به طور منظم اندازه و قدرت مغز را تغییر می دهدو می توان از آن در بهبود مهارت های ارتباطی استفاده کرد.

مستند های بسیاری وجود دارد که موزیسین ها  به طور ساختای مغز متفاوتی دارند در مقایسه با کسانی که به یادگیری موسیقی نپرداخته اند. به ویژه در قسمتی از مغز که مربوط به تجزیه و تحلیل و نوازندگی موسیقی می شود. اگر شما نواختن یک ساز را یاد بگیرید، بخشی از مغز شما که کنترل گر بخش های بدن شماست (مانند قدرتی که باعث استفاده از دست ها، دویدن، شنا کردن، ژیمناستیک و …، ) فعالتر می شود و رشد بیشتری می کند. تحقیقات دیگری نشان داده که یادگیری موسیقی و نوازندگی ساز منجر به افزایش هوش می شود.

۲- قدرت برنامه ریزی و سازماندهی وقت شما را افزایش می دهد

یادگرفتن نواختن ساز نیازمند این است که شما بتوانید به طور عاقلانه از زمان استفاده کنید. یک موزیسین خوب می داند که کیفیت تمرین خیلی مهم تر است از اندازه ی کمی آن. علاوه بر این برای پیشرفت سریع تر، او یاد خواهد گرفت چگونه تمرین خودرا سازمان دهی کند و برنامه ریزی کند که فعالیت های گوناگونی را که باید انجام دهد سر وقت به پایان برساند.

۳- بالا بردن مهارت کار تیمی

به شکل گروهی فعالیت کردن جنبه ی مهمی است از زندگی انسان. نوازندگی ساز نیاز دارد شما با دیگر نوازندگان کار تیمی انجام دهید تا موسیقی نواخته شود. در گروه و ارکستر شما باید یاد بگیرید چگونه  با اطرافیانتان همکاری و مشارکت کنید، همچنین برای اینکه یک گروه موسیقی بتواند زیبا و درست اجرا کند ضروری است که تک تک نوازندگان به موسیقی دیگر اعضای گروه خوب گوش کنند تا بتوانند باهم اجرا کنند.

۴- به شما پشتکار و مقاومت یاد می دهد

یادگیری موسیقی و نواختن ساز احتیاج به زمان گذاشتن و تلاش دارد که به شما صبوری و استقامت را آموزش می دهد. بیشتر مردم نمی توانند هر قطعه ی موسیقی را برای اولین بار بدون اشکال و درست بنوازند، در حقیقت اکثر موزیسین ها مجبورند روی قسمت سخت قطعه ی موسیقی چندین بار تمرین کنند تا بتوانند صحیح بنوازند.

۵- باعث هماهنگی بیشتر می شود

هنر نواختن ساز احتیاج به هماهنگی زیادی بین دست ها و چشم ها دارد. با خواندن نت های موسیقی مغز شما ناخودآگاه باید قادر به تبدیل نت به الگوی خاص (صدای مورد نظر در موسیقی) باشد و علاوه بر آن همزمان باید ریتم را هم رعایت کند.

۶- باعث بهبود توانایی ریاضی شما می شود

خواندن موسیقی احتیاج دارد شما ریتم و نتها را شمارش کنید و می تواند کمک خوبی برای مهارت شما در ریاضی شود. تحقیقات نشان داده است که دانش آموزانی که یک ساز می نوازند یا در این رشته تحصیل می کنند اغلب در ریاضیات بهتر هستند و موفقیت های بیشتری کسب می کنند نسبت به کسانی که بی بهره ماندند.
موسیقی ۳
۷- بهبود قدرت خواندن و مهارت درک کردن

بر طبق تحقیقاتی که در مجله psycholigy of Music منتشر شده است، کودکانی که برنامه چندین ساله یادگیری موسیقی داشته اند و  به تمرینات تنالیته، ریتم و تمرینات علمی موسیقی پرداخته اند، در زمینه ی خواندن و درک مفاهیم نسبت به همتای خود (که موسیقی کار نکرده اند) بهتر بوده اند.

این عجیب نخواهد بود چرا که موسیقی، خواندن و درک مداوم است. وقتی شما نت های سفید و سیاه را روی صفحه می بینید، باید تشخیص دهید که چه نتی را دیده اید و آن را روی آلت موسیقی به صدا در آورید و همزمان باید به انجام ریتم خوانی بپردازید و با زبان خود ریتم درست را شمارش کنید.

۸- افزایش مسئولیت پذیری

نواختن یک ساز نیاز به حس مسئولیت پذیری دارد. نگهداری از ساز در شرایط محیطی ایده آل، برای صدادهی مطلوب ساز بسیار مهم است. هر سازی برای نگهداری دستورالعملی متفاوت دارد اما بیشتر سازها نیاز دارند که به طور مرتب تمیز و روغن کاری شوند. علاوه بر مسولیت نگهداری سازها، جنبه ی دیگیری نیز وجود دارد. شما باید یاد بگیرید و به خاطر بسپارید که وقت بگذارید برای تمرین و تکرار برای بهتر شدن عملکردتان در نواختن ساز.

۹- شما را با فرهنگ و تاریخ آشنا می کند

اغلب اوقات موسیقی بازتابی است از محیط و زمانی که آن موسیقی خلق شده است. بنابراین شما انواع مختلفی از موسیقی را یاد می گیرید مانند: موسیقی کلاسیک متداول، موسیقی محلی، موسیقی قرون وسطی و دیگر ژانرهای موسیقی. موسیقی در درونش، تاریخچه ی خود را حمل می کند و هر قطعه ی موسیقی، پیش زمینه و داستان خود را دارد که می تواند به پیشرفت کردن دیگر فرهنگ ها کمک کند.

۱۰- تمرکز شما را افزایش می دهد

نوازندگی موسیقی به خودی خود، نیازمند تمرکز بر ریتم، سرعت قطعه، نت خوانی و کلیدی که قطعه درآن نوشته شده است، کیفیت اجرای نت ها و همچنین ارزش زمانی نت ها دارد. نواختن در یک گروه موسیقی اغلب احتیاج به تمرکز و هوشیاری بیشتری دارد، چرا که شما یاد می گیرید  فقط نباید به صدای ساز خود توجه کنید بلکه شما باید به قسمت هایی که دیگر نوازندگان می نوازند نیز توجه کنید و با هماهنگی با دیگر اعضای گروه موسیقی را اجرا کنید.

۱۱- پرورش دادن قدرت ابراز وجود و رها شدن از استرس

این ساز برای شماست. شما هرچه دوست داشته باشید می نوازید. موسیقی هنری است مانند دیگر هنرها. همانند نقاشی که احساسش را بر روی بوم می کشد، موزیسین هم احساسش را با نواختن قطعه ی مورد علاقه ی خود بروز می دهد. همین کار باعث می شود که تنش و اضطرابی را که زندگی تحمیل انسان می کند را به راحتی دور سازد و روش درمانی کارآمدی باشد برای بچه هایی که دچار اختلالاتی از قبیل اوتیسم و افسردگی و دیگر هستند.
موسیقی ۴
۱۲- لذت بدست آوردن دستاوردی بزرگ

غلبه کردن بر چالش های موسیقی که زمانی فکر می کردید هرگز به آن نمی رسید، می تواند یک دستاورد بزرگ برای شما در یادگیری موسیقی باشد. وقتی شما برای اولین بار یاد گرفتید چگونه یک ساز را بنوازید، نگهداشتن یک نت به اندازه ی دو ضرب و یا نواختن یک گام، یک موفقیت فوق العاده محسوب می شد. در حالی که هرچه بیشتر تمرین کنید شما تبدیل به یک موزیسین با تجربه خواهید شد که قطعات زیبایی می نوازد که نه تنها به گوش خودتان، بلکه برای دیگران هم لذت بخش خواهد بود.

۱۳- مهارت های اجتماعی شما را ارتقاء می دهد

نواختن ساز یک روش عالی برای بالا بردن مهارت های اجتماعی شما به شمار می آید. بعضی از موزیسین ها جذب گروه ها و ارکسترها می شوند و بیشتر اوقات دوستانی که در گروه پیدا می کنند، همانند خانواده شان می مانند برای آن ها. این اتفاقی است معمول بین نوازندگان که در طول فعالیت های موسیقی خود چنین دوستانی داشته باشند.

۱۴- تقویت مهارت شنوایی

خیلی واضح است که نوازندگی ساز احتیاج دارد که شما به دقت گوش کنید. شما باید توانایی شنیدن نت اشتباه را داشته باشید و آن را تبدیل به نت درست کنید. کوک کردن ساز نیاز به تقویت شنوایی دارد. همچنین هنگامی که یک گام مشخص را می نوازید ، بتوانید تشخیص دهید که نت ها کوک هستند. وقتی دسته جمعی می نوازید شما مجبورید که به ملودی گوش کنید و آگر نقش همراهی کننده  ملودی را دارید، باید نرم تر و آرام تر بنوازید. با نواختن موسیقی شما به طور طبیعی و مطمئن مهارت شنوایی خود را بالا برده اید.

۱۵- انضباط را به شما یاد می دهد

همان گونه که قبلاً ذکر کردیم، نواختن ساز می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. یکی از مواردی که موزیسین ها یاد می گیرند نظم و انضباط است. تمرین کردن های زیاد و سخت تلاش کردن برای قسمت هایی که احتیاج به تمرین و ممارست دارند. بهترین موزیسین های دنیا، استاد انضباط و مقررات هم هستند و این همان دلیلی ست که باعث موفقیت آن ها شده است.

۱۶- بالا بردن مهارت اجرایی شما و کاهش ترس از صحنه

یکی از هدف های زیاد تمرین کردن و ساز زدن زیاد، این است که بتوانید برای دیگران اجرا کنید. هرچه بیشتر در مقابل دیگران بنوازید، ترس و اضطراب شما کم تر می شود. نوازندگی در یک گروه موسیقی یا در یک ارکستر موسیقی به شما کمک می کند تا اضطراب کمتری داشته باشید. به این علت که شما تنها نیستد. آماده شدن برای بخشی که می نوازید و همچنین این نکته که چگونه بنوازید بسیار راحت تر است از زمانی که شما تنها برای یک جمعیت می نوازید.

۱۷- تقویت کردن سیستم تنفسی

هوا یکی از عوامل مهمی است که می تواند یک قطعه ی موسیقی را فوق العاده زیبا کند. علاوه بر این برای اجرا کردن صحیح هر قطعه ی موسیقی شما نیاز دارید نفس عمیقی بکشید و یاد بگیرید که چگونه عمل بازدم را انجام دهید که روی نحوه ی نواختن شما و کیفیت قطعه تاثیر نگذارد. تمرین تنفس صحیح یکی از ملزومات ضروری در یادگیری موسیقی است برای موزیسین ها و باعث تقویت سیستم تنفسی شما می شود.

۱۸- باعث ایجاد شادی در زندگی شما و اطرافیانتون می شود

نوازندگی یک ساز، بسیار هیجان انگیز و لذت بخش است. علاوه بر این هیجان و لذتی که از نوازندگی دارید، یک احساس فوق العاده زیبا خواهید داشت زمانی که شنوندگان، برای اجرای فوق العاده زیبا و دلنشین،  شما را تشویق و تحسین می کنند. این مسئله غرورآفرین خواهد بود زمانی که شما داوطلبانه در انجمن ها و اجتماعات مختلف نوازندگی می کنید. و خوشحالی و هیجان را در چهره ی افراد می بینید که از موسیقی شما لذت می برند.

موسیقی ۵

همان گونه که گفته شد، نوازندگی موسیقی مزایای بسیاری دارد و امیدواریم که باعث برانگیخته شدن شما شود برای ادامه دادن تمریناتتان، و اینکه موسیقی را در اولویت زندگی خود قرار دهید. زمانی که شما با چالش ها و سختی های تمرین موسیقی روبرو شدید ، به پایان لذت بخش آن فکر کنید که چه دستاوردهایی برای شما خواهد داشت. این مقاله را با جمله ای الهام بخش از نوازنده ی ساکسیفون چارلی پارکر پایان می دهیم.

موسیقی تجربه ی شما از زندگی است. نحوه ی تفکر شما و عقلانیت شما. اگر با موسیقی زندگی نکنید هیچ کدام از آن ها در موسیقی برای شما اتفاق نمی افتد.

با این نتیجه یادگیری موسیقی در تمام سنین اثرات مثبتی بر روح فرد دارد. یادگیری موسیقی نه تنها کاری لذت بخش است بلکه با یادگیری موسیقی زندگی راحت تر خواهد بود چه برای فردی که می نوازد و چه اطرافیان این فرد.

 

با ایران پاتوق همواره به روز بمانید.

ارسال شده در تاریخ 8 ژوئن 2016 توسط مدیریت با موضوع دسته‌بندی نشده
بازدید : 2,302
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.