انواع لوبیا و خواصش لوبیا و انواع آن حبوبات مفید برای سلامتی

انواع لوبیا و خواصش لوبیا و انواع آن حبوبات مفید برای سلامتی

انواع لوبیا و خواصش
?4 لوبیا با 4 خاصیت

✅ لوبیا قرمز : سلامت مو
✅ لوبیا چیتی : سلامت قلب
✅ لوبیا سفـید : سلامت چشم
✅ لوبیا چشم بلبلی : کاهش قند خون و جلوگیری از دیابت

انواع لوبیا و خواصش ,انواع لوبیا و خواصش ,لوبیا وانواع آن, حبوبات مفید برای سلامتی , خوا لوبیا قرمز ,خواص لوبیا چیتی,خواص و فواید لوبیا,خواص لوبیا چشم بلبلی

لوبیا قرمز به‌دلیل فواید زیادی که برای سلامتی دارد،لوبیا یکی از بهترین حبوبات برای همه افراد محسوب‌می‌شود. فواید برتر لوبیا قرمز برای سلامتی در پایین توضیح داده‌ شده‌اند.

لوبیا چیتی

لوبیا چیتی یکی از انواع لوبیاست که رنگی قرمز رنگ در زمینه‌ای بژ (کرم) دارد. نام لوبیا چیتی (Pinto Bean) ریشه‌ای اسپانیایی دارد و به معنای نقاشی شده است. البته رنگ این نوع از لوبیا بعد از اینکه به طور کامل پخته شد، تغییر کرده و به قهوه‌ای متمایل می‌شود. این لوبیا سرشار از مواد ارزشمند غذایی مانند: ویتامین، فیبر، آهن و پروتئین است. به همین دلیل است که تاثیرات بسیار زیادی از لوبیا چیتی برای سلامت پوست و بدن گزارش شده است.

جلوگیری از سرطان:انواع لوبیا و خواصش

لوبیا قرمز سرشار از منگنز است که مانند یک آنتی‌اکسیدان دفاعی عمل‌می‌کند. این مسئله به کاهش رادیکال‌های آزاد در میتوکندری در سطح سلولی کمک‌می‌کند. این لوبیا دارای ویتامین K نیز هست که به محافظت از سلول‌ها دربرابر استرس اکسیداتیو شناخته‌شده است و خطرات سرطان را کاهش‌می‌دهد.

خواص لوبیا چیتی

خواص لوبیای چیتی کم نیست در این بخش قصد داریم به معرفی بهترین خواص آن اشاره کنیم تا شما را متقاعد کنیم که حداقل هفته ای یکبار از آن به عنوان وعده غذایی استفاده کنید.

درمان یبوست

این نوع لوبیا دارای مقادیر بسیار زیادی فیبر غیر محلول است؛ که به درمان یبوست کمک زیادی خواهد کرد. خوردن لوبیا باعث می‌شود که بسیاری از بیماری‌های گوارشی مانند دیورتیکولوز  و سندرم روده ای برطرف شوند.

کاهنده کلسترول

لوبیا چیتی، مانند سایر انواع لوبیا دارای مقادیر بسیار زیادی از فیبر است. فیبر موجود در لوبیا باعث کاهش کلسترول موجود در خون می‌شود. فیبر موجود در لوبیا باعث برطرف شدن بسیاری از بیماری‌های قلبی می‌شود.

کاهش قند خون

بازهم فیبر موجود در لوبیا باعث کنترل قند خون در بدن می‌شود. بسیاری از مواد غذایی بعد از اینکه وارد دستگاه گواش می‌شوند باعث افزایش قند خون می‌شود. لوبیا نه تنها قند خون را کنترل می‌کند بلکه انرژی مورد نیاز بدن را تامین خواهد کرد.

درمان ریزش مو

شاید برایتان جالب باشد که لوبیا چیتی سرشار از پتاسیم است و مانع از ریزش موی سر می‌شود. در واقع کمبود این ماده معدنی در بدن باعث ریزش موی سر خواهد شد که با خوردن لوبیا این ماده معدنی جبران می‌شود.انواع لوبیا و خواصش

 عملکرد مغز:

ویتامین K موجود در لوبیا قرمز، فراوان است که برای مغز و سیستم عصبی مفید است. غلاف میلین برای عملکرد مناسب به اسفنگولیپید نیازدارد. ویتامین K به سنتز اسفنگولیپید کمک‌می‌کند که در عملکرد سالم مغز و سیستم عصبی موثر است. لوبیا قرمز دارای مقدار مناسبی تیامین نیز هست که سلول‌های مغز برای عملکرد ذهنی به آن نیازدارند. این ویژگی به ایجاد استیل‌کولین برای حافظه کمک‌می‌کند.

 

خواص لوبیا قرمز و چیتی قندخون:

لوبیا قرمز حاوی فیبر حل‌شدنی است که به کاهش سرعت سوخت‌وساز کربوهیدرات کمک‌می‌کند. این ویژگی می‌تواند از بالارفتن سطح قندخون بعد از وعده غذایی جلوگیری‌کند. لوبیا قرمز منبع خوبی از پروتئین نیز هست که سطح قندخون را پایین‌می‌آورد.

 سم‌زدایی سولفیت:

سولفیت‌ها به‌عنوان نگه‌دارنده به غذاهایی مانند سالاد و سالادبار اضافه‌می‌شوند. لوبیا قرمز حاوی مقدار مناسبی مولبیدن است که سولفیت‌ها را سم‌زدایی می‌کند. این برای افرادی که به سولفیت حساسیت دارند حیاتی است زیرا با سم‌زدایی سولفیت به کاهش علائمی مانند سردرد کمک‌می‌کند.انواع لوبیا و خواصش

 سلامت دستگاه گوارشی:

لوبیا قرمز دارای فیبر حل‌نشدنی است که برای تنظیم حرکات روده و افزایش مدفوع مفید است. این به تخمیر فیبر رژیمی در روده بزرگ کمک‌کرده و باکتری‌های خوب را در دستگاه گوارشی حفظ‌می‌کند. حرکات روده‌ای سالم، خطر سرطان روده بزرگ را کاهش‌می‌دهد.

 فواید قلبی‌عروقی:

میزان بالای فیبر در لوبیا قرمز می‌تواند سطح کلسترول را کاهش‌دهد. فولات موجود در لوبیا قرمز می‌تواند سطح هوموسیستئین را پایین‌آورده و درنتیجه خطر سکته، حملات قلبی و بیماری‌های عروقی را کاهش‌‌دهد. این لوبیا حاوی منیزیم نیز است که به عملکرد سیستم قلبی‌عروقی کمک‌می‌کند.

خواص لوبیا قرمز  انرژی‌زا:

لوبیا قرمز منبعی سرشار از آهن است که انرژی شما را بالامی‌برد. آهن برای سوخت‌وساز بدن شما و تولید انرژی نیز لازم است. منگنز موجود در لوبیا قرمز نیز در تولید انرژی در بدن شما نقش‌دارد.انواع لوبیا و خواصش

 پروتئین بالا:

لوبیا قرمز سرشار از پروتئین است و می‌تواند بهترین جایگزین برای گوشت یا محصولات لبنی باشد. برای تغذیه کامل، لوبیا را با برنج مصرف‌کنید.

خواص لوبیا قرمز تقویت استخوان:

منگنز و کلسیم موجود در لوبیا قرمز به افزایش قدرت استخوان کمک‌کرده و بنابراین از پوکی استخوان جلوگیری‌می‌کند. لوبیا قرمز فولات دارد که سطح هوموستئین را حفظ‌کرده و خطر شکستن استخوان و لگن را کاهش‌می‌دهد.

 از کلسترول بد جلوگیری‌می‌کند:

انواع لوبیا و خواصش:فیبر موجود در لوبیا قرمز، اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولیدمی‌کند که می‌تواند مانع سنتز کلسترول در کبد شود. این ویژگی به پایین‌آوردن و جلوگیری از کلسترول کمک‌می‌کند.

 از خطر دیابت جلوگیری‌می‌کند:

لوبیا قرمز دارای کربوهیدرات با شاخص گلیسمی پایین است. این ویژگی برای جلوگیری از خطر دیابت مفید است.

 بلوغ سلول‌های قرمز خون:

مواد مغذی موجود در لوبیا قرمز برای سنتز DNA و RNA مفیدند. این می‌تواند سطح هوموسیستئین را در عروق پایین‌آورده و خطر بیماری قلبی را کاهش‌دهد.

خواص  و کاربرد لوبیای چشم بلبلی

در چین از لوبیای چشم بلبلی گونه V.sinensis به عنوان تونیک ، مقوی تسکین دهنده ی تشنگی استفاده می شود و معتقدند که برای اسهال نافع است و از تکرار ادرار جلوگیری می کند . خاکستر غلاف ان را داخل چای ، خوب مخلوط و دم کرده و برای تحریک درد زایمان به زنان می دهند . از عصاره ی ساقه و برگ ان که گرم شود به صورت قطره برای بسکین درد گوش نصرف می شود . برگ های خشک انرا به صورت گرد در اورده و مخلوط با زاج سفید روی پستان می گذارند با از ترشح شیر در پستان جلو گیری شود . لوبیا چشم بلبلی نفاخ است ولی کمتر از سایر اقسام لوبیا ها .انواع لوبیا و خواصش

در هندوستان از دانه ی لوبیا چشم بلبلی به عنوان مدر و برای تقویت معده استفاده می شود و پخته و اب پز ان را می خودند و نعتقدند ضمن این که غذای خوبی است برای از بین بردن کرم معده نیز مفید است .

ارسال شده در تاریخ 13 فوریه 2019 توسط خدیجه ص با موضوع مطلب علمی
بازدید : 2,620
دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )

لطفا کادر زیر را تکمیل کنید *

©ایران پاتوق / تمامی حقوق محفوظ و مربوط به این سایت می باشد و کپی از مطالب ایران پاتوق حتی با درج لینک منبع ممنوع بوده و پیگیری قانونی خواهد شد.